Dag allemaal

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden ben ik het bestaan van dit forum te weten gekomen. Sindsdien neem ik regelmatig een kijkje en heb ook al wat hulp mogen krijgen bij een vraag.

Mijn naam is Friso (42) vader van 2 dochters, illustrator en street-art artiest van beroep, probeer tevergeefs een oude Peugeot rijdend te houden en mag graag horloges dragen, het is niet zozeer een specifieke hobby maar heb wel bovenmatige interesse in de esthetische en technische zaken die horloges met zich meebrengen.
Waarschijnlijk komt dit vanuit mijn jeugd. Wanneer ik bij mijn opa en oma in Hilversum was had mijn opa een klein kamertje met een heel raar hoog bureau, een kust aan glazen stolpen, overal klokken aan de muur en heel veel laatjes met allemaal ronde glaasjes. Het rook er ook altijd erg kenmerkend. Hij zat er vaak te werken met een gek ding in een van ogen geklemd of hij had een soort zonneklep op alleen dan met een soort bril aan de klep vastgemaakt. erg intrigerend allemaal.

Klokken en horloges hebben ook in mijn ouderlijk huis altijd dienst gedaan. Soms denk ik dat het meer een stalling van mijn opa was, maar ze liepen meestal wel.

Mijn vader had ook altijd wel horloges, geen hele collectie, maar er slingerde altijd wel een stuk of wat op zijn nachtkastje. Eigenlijk altijd wel met een blauwe wijzerplaat. De reden daarvan weet ik niet. Ik kan het hem helaas ook niet meer vragen.

Maar denk door deze invloeden dat ik ook altijd wel iets met horloges heb gehad. Het even nagezocht hebbende kocht ik van mijn spaargeld op 20-7-1999 voor € 314,- een Pulsar (quartz) van titanium en, uiteraard, een blauwe wijzerplaat. Niet lang gelden heb ik deze ergens in een doos teruggevonden met een kapot glas en een lege batterij. Inmiddels zit er een nieuw glaasje in en ditto batterij. en siert dit klokje het horlogekistje weer. Als je altijd horloges draagt van een courant gewicht is een titanium exemplaar echt een apart gevoel.

Op 29-09-2012 kreeg ik mijn 2de horloge. Voor mijn verjaardag een Seiko Premier Kinetic Perpetual. Geen automaat, maar voor mij al echt heel wat. Het mooi was dat als je 'm een tijdje niet om had en je deed 'm weer om, hij zich automatisch weer op de juiste tijd zette. De wijzers draaide dan met hoge snelheid net zolang rond tot de huidige tijd werd aangegeven. Reden genoeg om 'm vaak niet te dragen. Helaas is niet al te lang geleden de band stuk gegaan, en is deze nergens meer verkrijgbaar. Maar het werkje loopt nog altijd prima.

2 jaar later (8-8-2014) kocht ik mijn eerste automaat. Een Hamilton (Freedom of Liberty) Een horloge dat ik nog steeds heel graag draag en echt van geniet.

Daarna is hebben de prioriteiten op andere dingen gelegen, en had 2 a 3 mooie uurwerken, dus geen focus voor nieuwe stukken. Echter is er inmiddels wat kalmer vaarwater en ook wat ouder met daarbij komende financiële middelen hebben ervoor gezorgd dat ik in vrij korte tijd nog 2 nieuwe horloges heb gekocht.

Een Nomos Zurich ‘Worldtimer’ met witte plaat en metalen ‘Staafjesband’ Ik heb inmiddels geen haren meer op mijn linkerpols.
En een Junghans Meister Chronograaf met groene wijzerplaat. (Toch even van dat blauw afstappen)

Ik hoop er in de toekomst nog wel een paar aan toe te kunnen voegen, maar voor nu is het wel weer even genoeg. Er ligt nog een doos met oude polshorloges, zakhorloges en losse fusee werkjes die ik nog allemaal moet uitzoeken en kijken wat het allemaal is. Dus voorlopig zit ik nog wel even met de horloges te klooien en dan is een forum als dit een mooie plek voor kennis en gezamenlijke interesse.

Oh en als ik met verf aan het werk ben heb ik gewoon een Casio F-91W om hoor :slight_smile:

Friso

119 likes

Hallo man! Dag klinkt meer als een afscheid :wink:

2 likes

Welkom !

Ik dacht dat er iemand afscheid ging nemen maar gelukkig is het @Andersom !! :grinning::grinning:

4 likes

Van harte welkom! Ik ben benieuwd naar de foto’s van je mooie collectie.

En mocht je interesse hebben dan kan ik je waarschijnlijk wel aan een stalen band voor de Seiko Kinetic helpen. Laat maar weten.

1 like

Hoi Friso, een mooi verhaal. Welkom op dit forum. Heb je hier op het forum al gevraagd of iemand nog zo’n band heeft liggen?

1 like

Welkom naamgenoot :partying_face: Foto van de horloges wordt gewaardeerd hier :wink:

1 like

Welkom. :grin:

1 like

Welkom ! En we hebben meer geweldige illustrators in ons midden @Jurk kassa 2 :slight_smile:

2 likes

Welkom op HF Friso en veel plezier hier gewenst. Een mooi verhaal als introductie!

1 like

welkom-home

1 like

Leuk beschreven intro Friso, veel plezier hier op het HF.
In Off Topic zit een subtopic Streetart, wellicht iets voor jou zodra je TL2 bent(even 365 dagen actief zijn).

1 like

Welkom Friso, mooie intro :slight_smile:

1 like

Hallo Friso, Welkom bij je nieuwe verslaving.

1 like

Welkom hier bij HF !
Leuk verhaal.

1 like

Welkom op het forum :slightly_smiling_face:

1 like

Welkom Friso!

Ik voel een @Jurk - @Andersom battle aankomen!

3 likes

Hi Friso,

Welkom op dit leuke forum en een leuk verhaal en reis eigenlijk, met als rode draad, toch horloges en andere uurwerken.

Veel leer- en leesplezier hier!

1 like

Welkom En over de combinatie van oldtimers en horloges kunnen we nog wel eens een apart topic opzetten. Peugeot weet ik weinig van maar MG en Saab zijn voor mij bekend terrein.
Ik denk dat de combinatie van techniek en esthetiek voor velen van ons een bekende combinatie zijn

1 like

Welkom, Friso! Leuk dat je hier actief bent geworden. Met zowel horloges als auto’s kun je hier je hart ophalen. Veel plezier met deze hobby, uitbreiding ervan & hier op het forum!

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom in die fascinerende kring van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like