Dag Datum op mijn SKX009J "traag"?

Hoi,

Gisteravond na de kerstperikelen bij schoonouders dacht ik, het is nu 23:50 laat ik eens kijken hoe de dag- en datumweergave om 24:00 verspringt.

Wat schetst mijn verbazing?!

De datum staat om 23:50 al op 25e!! De dag staat nog op zaterdag.

Ik dacht: nou vooruit, 10 min te vroeg maar allez…

En toen kwam het magische moment, 24:00 en wat gebeurt er? NIKS!

Nou ja, weinig, de dagweergave begint te verschuiven, heel langzaam, per minuut een beetje. Zo langzaam dat deze op 0:32 nog steeds niet op zondag staat.

Iets later hoor ik een klik, staat er de (arabische)? Dagweergave

Toen heb ik het maar opgegeven om te kijken (vrouwlief werd ook een beetje chagrijnig van het bedlampje) :wink: en vanmorgen stond alles wel netjes, maar ik vind het toch wel heel erg vreemd dat mijn horloge dus, ongeveer een uur lang, de verkeerdd dag- en datumweergave heeft!

Is dat altijd zo? :disappointed:

1 like

Ja, bij dit uurwerk wel. Geeft ook niet voor de meeste mensen; die slapen dan …of zijn dronken! :smile::beers:

8 likes

volgens mij springt bij mijn Seiko SKX007 de datum ergens in het begin vd nacht en de dag sleept gedurende de nacht (via Spaanse weergave) tegen drieën naar de juiste weergave.

Mijn duurdere horloges verspringen wel precies om 0:00

Mijn SKX009 doet dat ook, vond er niets vreemds aan. Is het ook niet geloof ik. M’n Tissot Le Locle springt wel over om 0:00

EDIT: Tissot springt over 4 minuten voor twaalf. Hmmm

Tis een Seiko…

Betaal 2K+ en je kan om 0:00 uur genieten van een fractie van een seconde… Nu betaal je een fractie van 2K en je kan paar uur genieten :wink:

10 likes

Dit kan vrij gemakkelijk worden bijgesteld. Dit geldt alleen voor de datum.
De dag verspringt een half uur tot een uur later, bij tweetalige schijven kan het dus gemakkelijk drie uur worden voor het juist staat.

Alles voor de wetenschap, :wink: de mijne heeft geen Arabische dagweergave, enkel Frans en Engels

2 likes

Ipv te tobben met een bedlampje en geduld, kan je ook een keer op je gemak de tijd doordraaien, dan zie je op welk tijdstip dag en datum wisselen.

Mijn seiko 5je wisselt keurig om middernacht van datum. Dag gaat dan van Engels naar Frans of Duits ofzo. Om 3u schuift dag door naar de nieuwe dagaanduiding in het Engels.

Iemand een plaatje hoe de dagschijf er uit ziet? Ik ben wel benieuwd hoe ze die twee talen er in zetten.

Ik heb het zelfde men SRP307-J.

Ik zat ook vol spanning te wachten op 00.00 de eerste dag dat ik hem had, was ook een beetje teleurgesteld maar achteraf vind ik het wel leuk.

Mooi om te zien hoe langzaam de datum eerst verandert en dan de dag naar de andere taal verspringt om dan uiteindelijk weer tot rust te komen op de juiste dag. :thumbsup:

Ik zou me er niet zo druk over maken, het werkt prima alleen als het je zo stoort dan past het horloge niet bij je.

1 like

Hoort zo :ok_hand: Geen zweet.

Ja dit hoort zo bij dit uurwerk.
Het type is 7S26, je kunt er op googelen
en op youtube zijn er wel filmpjes over.
Ik heb zijn zwarte broer de SKX007 en ik
stoor mij er niet aan.

Grt.

1 like

Dag en datum kunnen niet tegelijkertijd verspringen - dat kost simpelweg teveel energie. De horlogemaker bepaalt, bij het opdrukken van de wijzers, wanneer de datum verspringt. IMO moet wel altijd eerst de datum, dan de dag verspringen - en daar moet dus wat tijd tussen zitten.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bestaat er ook een badge: “heeft aan alle deelnemers samen minstens 100 uren slaap gekost”

4 likes