Ik heb een Enicar Ocean Pearl automaat met dag-datum. Helaas heeft dit dit horloge geen automatische verstelling voor dag-datum. Horloge is een jaar niet gebruikt en ben zelf de verstelling vergeten. Wie weet hoe het werkt.
De kroon in de 2e stand zetten en dan linksom draaien voor de ene verstelling en rechtsom draaien voor de andere?
Kijken wanneer de datum en de dag verspringt. Als de eerste verspringt, dan terug draaien en kijken of de dag weer verspringt.
Dit herhalen tot je de juiste dag en datum hebt…
Bedankt voor je reactie maar dat werkt alleen bij automatische verstelling, kroon heeft ook maar één stand om tijd in te stellen.
Je bedoelt als datum verspringt dan 24 uur terugdraaien?
Ik denk dat je hem telkens 24 uur moet doordraaien totdat je de juiste weekdag hebt staan en dan voorbij de 12 en weer terug naar de 9 (of als je geluk hebt 11) totdat je de juiste datum hebt.
Ps leuke 93 (of 96 short nose?)
Het.ligt er aan welke eerst verspringt. Ik denk de datum en dan pas de dag.
Als de dag verspringt draai je door naar de datum. Als die verspringt weer terug draaien tot je het gevoel hebt dat je de dag weer hebt, deze laten staan en dan weer door naar 0.00 voor de datum.
Even proberen?
Ga het proberen, dag verspringt als eerste bij het horloge, laat wel weten of het gelukt is.
Een Enicar automaat heeft een datum snelverstelling door het telkens uittrekken van de kroon. Dit is echter een fragiel mechanisme en werkt vaak niet (meer). Wellicht heb je geluk en werkt het nog wel.
Ik heb een Raketa die dat ook heeft. Dat is wel heel fijn
Dat mechanisme gaat kapot door het veertje dat er zit. Meestal breekt dat af, een ander veertje buigen biedt soelaas in dezen.
Ik ken ze wel. Heb zelf ook een aantal Enicars
Ik heb hier een Enicar Ocean Pearl, waar een semi-snelverzet op zit voor zowel dag als datum. Dat moet je echt even door hebben. Tussen 8 en 10 zit de verzet voor de dag, en tussen 10 en 12 zit de datum. En ik kan hier niet de kroon nog verder uittrekken.
Het uurwerkje is een kaliber 1147
Die snelverzet door middel van kroon uittrekken is bij een AR 167 uurwerk.
In dat geval is de topicstarter geholpen, want dit is hetzelfde horloge…
Kan er een generatie verschil in zitten? Die hier vlak boven is wel iets anders zo te zien.
@VmaxNL
Top, dit komt mij meer bekend voor dit ga ik vanavond uitproberen, bedankt.
Ik laat het resultaat wel weten.
Wat bedoel je met tussen 8 en 10? Datum op 9 en dan terugdraaien? Heb ook kaliber 1147.
Ja, precies dat. Met heen en weer draaien tussen 8 en 10 uur verzet je de dag, en als je dan iets verder draait, verzet je de datum (tussen 10 en 12).
Ik kom hier alleen even om te zeggen dat ik het een prachtige diepzwarte wijzerplaat vindt