Hallo luitjes, Ik heb een Seiko 5 sports duiker SKZ 211 Atlas, automaat. Het verzetten van datum en maand is defect. Als ik de kroon losdraai en 2 klikken uittrek kan ik gewoon de tijd corrigeren. Na 1 klik uittrekken werkt het verzetten van datum en maand niet. Als ik de kroon weer helemaal indruk en de kroon weer vastdraai, verspringt de datum en tijd. Weet iemand hoe dit kan? Verstellen doe ik alleen 's-morgens als ik van horloge wissel en hij stil staat. Gr. Jim.
Volgens mij start de dag/datum verzet procedure rond 22:00 en duurt tot iets van 3:00.
Als het horloge tussen deze tijd staat en je verzet handmatig de dag of datum kan het mechanisme beschadigd raken.
Maar aan de andere kant is het wel gek dat je tijd en datum in de 0 positie verspringt als je de kroon weer vast draait…
Advies is om de tijd altijd op 1800/0600 te zetten. Valt het mechaniek nooit te beschadigen.
Tijd voor een onderhoudsbeurt zou ik zeggen.
Ja, vreemd. Seiko stopt er een nieuw uurwerk in heb ik begrepen, maar dat is net zo duur (duurder) dan een nieuwe. Heb er € 180,- voor betaald destijds. In ieder geval bedankt. Jim.
Mwah, een nieuw uurwerk kost, afhankelijk van het type en de marge van je horlogemaker/juwelier rond de €90 tot €150 voor de goedkopere types. Ik was voor een kinetic €130 kwijt bij een prutsjuewlier, jaar later €110 bij een ander.
Ik heb de vraag ook mij Monsterwatch gesteld. Ben benieuwd.
Heb het even aangepast. Het is een dag en datum schijf. Geen maand
Er zit een 7S36 uurwerk in.
Plastic wiel voor datum aanpassing is waarschijnlijk kapot. Kost weinig, maar is wel even wat werk.
Dag en datum bedoelde ik. Thanx voor de in fo.