Ik zit met een horloge-vraagstuk. Van mijn vriendin heb ik voor kerst een Tauchmeister T0064 gekregen. Over het algemeen ben ik tot nu toe tevreden over het horloge, ook omdat ik al lang mijn zinnen had staan op een (betaalbaar) automatisch horloge.
Ik vond het ook heel bijzonder dat het horloge niet alleen een Engelse, maar ook een Duitse dagaanduiding kende, maar dat is nu net waar ik een probleem mee heb:
Om 24.00 bij het verstrijken van de dag verspringt het horloge niet naar de volgende Engelse dag (dus niet van SUN naar MON(en), maar van SUN naar SON, waarnaar het even later tussen de SON en de MON(en) blijft hangen.
Ik vroeg me af of iemand weet wat hier aan de hand is, of het een herkenbaar Tauchmeister/Miyota probleem is, en wat ik hier het beste aan kan doen.
…ik zat de denken dat het misschien wel netjes is om me even voor te stellen. Ik ben dus Stefan, en ik lees al een tijdje mee op het forum zonder te reageren.
Dit heeft ervoor gezorgd dat ik voor mijn verlanglijstje bij Tauchmeister terecht kwam, en dat ik eigenlijk nu ook wel erg graag een Seiko monster wil hebben
Verder ben ik eigenlijk nog erg nieuw in de horloge wereld, en er zijn nog een hoop dingen die ik niet weet, maar wel in geïnteresseerd ben, horloges interesseren me al een tijd, maar ik was er nooit echt actief mee bezig, ik heb dan ook geen echte tóphorloges in bezit, maar dat heeft ook temaken met het feit dat ik (nog) maar een arme student ben
Ik heb:
De Tauchmeister T0064 dus
Een Tissot PR 50 Chronograph
En een Poljot 17jewels handopwinder waar ik verder weinig van afweet
de datum en dag verspringt toch uit eindelijk wel naar de juiste dag en datum ? als dit niet het geval is dan zou ik even terug gaan…
bij een mechanisch horloge kan het een paar uur duren voordat alles een dag verder staat…dit is per uurwerk verschillend.
Als ie blijft hangen is het niet goed. Het kan even duren zoals Joost zegt, dat wel…maar blijven hangen is niet goed. Het is hetzelfde als bij een Seiko Monster. Daar zitten ook twee talen op vor de dagen
Wacht even een reactie van Robbie409 (409 toch?) af.
Fijn, want ik vroeg me zwz al af hoe dat met die twee talen zat. Is het dan de bedoeling dat hij zegmaar om 24.0 uur twee keer tikt zegmaar, om de duitse taal over te slaan?
Hij blijf idd hangen tussen de twee dagen in, gisteravond dacht ik dat het vanochtend wel hersteld zou zijn, maar dat was niet het geval…
Misschien maak ik iets heel simpels gewoon heel complex…
Normaliter wisselt eerst de datum, en daarna de dag. Met twee talen krijg je eerst de dag te lezen die je niet hebt gekozen, en een uur later komt de dagaanduiding die de hele dag blijft te voorschijn.
Ik heb één keer een Seiko verkocht aan een forummer welke bij datum 5 en 7 bleef hangen in de dagwissel. Erg gek probleem. Kan ik niet maken, hem heb ik dus heb een nieuwe gestuurd.
…gisterenavond is alles eigenlijk goed verlopen, (rond 00.00 datumwissel, rond 1.00 naar de Duitse taal, en ongeveer om 2.00 naar de Engelse juiste dag)
Ik weet eerlijkgezegd ook niet helemaal wat het probleem was, mischien heb ik het horloge bij het bijzetten niet helemaal goed op de juiste dag gezet.
Maar even afwachten of het goed blijft gaan, in ieder geval erg bedankt voor alle reacties.
Het gaat nu eigenlijk prima met de datumverzetting van het horloge.
Ik denk dat de conclusie is dat het mijn fout was (te dicht bij 24.00 uur de datum verzetten denk ik) en dat het niets met het horloge te maken had.
Dus geen afbreuk aan de kwaliteit van Tauchmeister