Dag en datum van mijn Seiko 7546 verspringen niet naar de juiste positie

Vandaag weer eens uit de kist gehaald, mijn in 1980 gekochte en nog steeds strak op tijd lopende Seiko 7546 quartz horloge. Pas nog een nieuw batterijtje in gezet en hij kan weer jaren mee.
Eén klein probleempje: de dag- en datumaanwijzing moeten telkens een beetje ‘geholpen’ worden, want ze springen niet spontaan meer meteen op de juiste positie maar blijven een beetje ‘hangen’.

Om ermee naar een horlogemaker te gaan vind ik het niet meer waard, maar is er iemand die me een tip kan geven hoe ik dit zelf zou kunnen verhelpen? Ik ben geen ervaren horlogesleutelaar maar ik heb wel wat basisgereedschap om het open te maken en misschien ergens iets een zetje te geven.

Adviezen zijn welkom!

Zelf verhelpen, zonder sleutelkennis, is eigenlijk niet te doen.
Uurwerk uit de kast, wijzers eraf, wijzerplaat eraf, dag en datum ring/schijf eraf en dan kom je bij het mechanisme dat de datum en dagschijf verzet. En dan…

Misschien is er wat kapot gegaan (kunststof onderdelen die na jaren breken) of heeft het uurwerk een beurtje nodig. Het quartz uurwerk heeft een mechanisch deel, dat na jaren zonder service, mogelijk onderhoud nodig heeft.

Misschien dat er een hobby sleutelaar is die je wil en kan helpen hiermee.

3 likes

Nee, dat gaat ver boven mijn beperkte vaardigheden en middelen, zoals k al dacht.
Is ook geen probleem; hij komt maar zelden uit de kist en als ik hem dan draag zet ik die dag en datum wel even goed. De tijd zelf blijft hij gewoon goed aangeven.

1 like