Dalil Moslim Horloge

Kwam ik net een Dalil (merknaam?) horloge uit de jaren 70 tegen, speciaal gemaakt voor moslims. Na wat verder zoeken vond ik er nog een paar.

In het midden van dit soort horloges zit een kompasje zodat je altijd weet in welke richting Mekka ligt als je als moslim gaat bidden. Ik neem aan dat als de rode pijl en de zwarte pijl boven elkaar liggen dat je in de juist richting zit. Er zitten om de plaat nog twee schijven, ik ga er van uit voor tijdzones.

Op de achterdeksel staat nog een hele (Koran?) tekst in het arabisch:

Automatisch AS caliber 2063 er in:

Op zich best interessant. Weet iemand hier meer over te vertellen, vooral van de teksten op de ringen om de plaat ben ik benieuwd wat er staat. Zijn het steden (zo ja, welke) of is het iets anders. Ook van de achterdeksel interesseert het mij wat er staat maar ik kan niet beoordelen of het leesbaar is voor iemand die arabisch kan lezen…

Volgens mij is de buitenste ring de wereldsteden.
De groene ring is nog voor iets anders ?
Die wijzer met rode punt komt overeen met pijl op buitenste ring, toeval ?
Is zeker een interessant uurwerk.
Heb er verschillende gezien met kompas, maar niet deze.
Ben benieuwd wie er meer kan over vertellen.

Dat is denk ik de secondewijzer. Dat ze op een lijn staat met die rode pijl is toeval want:

En je kunt gelijk zien dat de ringen hier ook anders staan ten opzicht van elkaar.

Henrik,

Ik zie dit voor het eerst. Ik heb van de eerste twee foto’s een kleurenprint gemaakt. Volgende week dinsdag kom ik bij een klant van mij een aantal medewerkers tegen die mij welicht meer kunnen vertellen over dit horloge. Ik kom hier nog op terug.

Groeten, Gerwin

Ik zal daarnaast op het prikbord van de http://arabischetaal.pagina.nl/ vragen of iemand er naar wil kijken…

had ik allang gezien ,staan op ebay ,van die uhren-point heb ik toen dat blyssa horloge gekocht,ik was er wel in geintereseerd niet omdat ik moslim ben ,maar omdat half nederland dat inmiddels wel al is,maar ik denk dat de meeste zelf wel weten welke kant ze op moeten bidden en geen hulp van een kompas nodig hebben,teminste lijkt mij.

Ik zou er in ieder geval NOOIT een dragen :wink:

Karel, misschien is het kompas zo af te regelen dat hij naar de woonplaats van Sinterklaas in Spanje wijst ?
of naar Vaticaanstad voor de Katholieken onder ons.
legio mogelijkheden lijkt mij,

André

Dan zal ik het overwegen :wink: haha…

Henrik,

Ik zou nog even terugkomen op de teksten op het horloge. Ik heb vandaag een medewerker bij een klant van mij gevraagd. Zijn wortels liggen in Turkije en hij is moslim; wellicht niet helemaal zuiver om te denken dat hij misschien de tekst zou kunnen lezen, maar ja, nooit geschoten is altijd mis.

Was eem leuk gesprek. Hij herkende gelijk het, zoals hij zelf noemde, moslimhorloge. Midden op de wijzerplaat zit inderdaad een kompasje dat wijst in de richting van Mekka. Op de groen / goud-gekleurde ring staat tekst in het Arabisch, en wel het zogenaamde ‘Algemeen Beschaafd Arabisch’ zoals dat ook wordt ondertiteld op Al-Jazeera e.d. Er staan vier ‘kreten’ op die de betreffende medewerker niet allemaal kon lezen omdat zijn Arabisch niet zo goed is (je kunt ook niet verwachten dat iemand Twents, Nederlands, Turks èn Arabisch spreekt…). Eén opschrift luidt (heel vrij vertaald, verbeteringen zijn altijd welkom!): Mohammed, hij die alles weet en ziet. Een ander begint met ‘Allah’ en wordt vervolgd door een woord dat hij niet kende.

Ik vroeg hem of op de buitenste ring de wereldsteden staan. Dat is niet het geval. Hier staan teksten in het Arabisch zoals dat in de Koran wordt geschreven. Dit Arabisch kan hij helemaal niet lezen, maar hij bood aan om het aan zijn Imam te vragen, die wel het Arabisch uit de Koran kan lezen. Ik heb gezegd dat dat niet direct nodig was.

Op de achterkant staat naar alle waarschijnlijkheid een Korantekst. Bovenaan, onder de letters ‘ANT’ staat, wederom vrij vertaald; Allah, hij die mij beschermd. Je moet weten dat, zo ik vanmiddag begreep, sommige Moslims voor bepaalde handelingen in zichzelf een tekst spreken in de zin van: Moge Allah mij helpen en met mij zijn. De medewerker die ik sprak vertelde mij dat hij 's morgens wanneer hij naar zijn werk gaat altijd met zijn rechtervoet als eerste naar buiten stapt en dan in zichzelf spreekt, als het ware aan Allah vraagt of hij hem die dag wil bewaren. Sommige Moslimgelovigen, zo vertelde hij, doen dit bij heel veel handelingen, tot en met het aanzetten van de computer aan toe. Voor hen is het een soort van ritueel geworden.

Al met al was het een leuk en leerzaam gesprek. Ook hij had het leuk gevonden dat ik met zoiets als dit bij hem kwam. Wil je weten wat er op de buitenste ring staat dan zal ik hem een goede print meegeven om aan zijn Imam voor te leggen.

Groeten, Gerwin

zo leren we nog eens wat,dat ritueel lijkt mij meer op een dwangneurose ,alles goed verder gerswin?

Gershwin en Freddy zaten al op de goede weg wat betreft de betekenissen op de ringen en achterkant van het horloge. Op mijn werk heb ik het plaatje van de Dalil laten zien aan een Marokkaanse man. Hij had dit nog nooit gezien, maar kon de teksten op het horloge goed lezen.

Op de buitenste ring staan alle namen van moslimlanden en Afrikaanse moslimlanden rondom Saoedi-Arabië (dus Mekka). In de binnenring staan kreten als : Mohammed is de profeet van Allah, Allah Akbar e.d., op het goude gedeelte van de binnenring staat Ka’aba (de heiligste plaats op aarde voor een moslim) De Ka’aba is dat vierkante bouwwerk waar moslims 7 maal
omheen lopen. Het deksel van het uurwerk is inderdaad voorzien van Koran teksten. Hij vermoed dat dit horloge populair is onder de hadj (pelgrimgangers),

De naam Dalil betekent overigens kaart of agenda.

Iemand interesse in een inkoopactie? :-)))

Gr., Mark

Kijk, dat is dus heel interessant om te weten! Ik vind 'm net te duur om te kopen maar echt leerzaam. Gerwin en Mark bedankt!