Dalton Brevets BF 158 31/7 service

Via marktplaats had ik afgelopen week twee horloges gekocht waarvan dit er eentje was. Zou weinig tot niets aan mankeren… zag er netjes uit, maar mankeerde toch wel wat aan.

Ik zal de hoeveelheid foto’s beperken. Voor mezelf het idee dat niet ieder schroefje op de foto hoeft. Ik heb ze wel gemaakt, maar is voor mijn eigen archief.

De achterkant open gemaakt en er blijkt een Brevets BF 158 31/7 penanker uurwerk in te zitten met een automaat.

De wijzerplaat ziet er super mooi uit en mankeert niets aan.

Datum en dag aanduiding.

Na een rondje schoonmaken het uurwerk weer in elkaar gezet. Onder de wijzerplaat had iemand de veerring geplaatst die onder een van de tandwielen hoorde. De veerring die onder de wijzerplaat hoorde ontbrak. Gelukkig had ik hier een donoruurwerkje liggen waar de juiste veerring in zat.

Ik ben vervolgens een dik uur bezig geweest om het uurwerk af te stellen. Ken je dat gevoel dat als het horloge te veel qua tijd afwijkt het je niet zint? Na de service liep hij 60 seconden te snel en was de beat error wat dwarrelig. Dat zinde me niet. Alles nog een keer gedemagnetisseerd en toen begon de ellende. Van 60 seconden in de plus ging hij dik 900 seconden naar de min. De balans er ik weet niet hoe vaak af gehad. Meerdere malen gedemagnetisseerd… met de beat error aan het instellen geweest en uiteindelijk had ik een beeld waarvan ik dacht: Arie, nu met je fikken vanaf blijven want beter dan dit wordt het niet meer (althans, in mijn handen dan. De profs zullen er wellicht nog iets meer uit krijgen).

Voor een penankertje ben ik dik tevreden met dit beeld.

Vandaag de kast en band schoongemaakt en het glaasje gepolijst. Nu mag hij aan de pols :slight_smile:

Fijne koningsdag

7 likes

Vond hier overigens nog een stukje documentatie:

Weet iemand waar ik kan achterhalen uit welk jaar het horloge komt? Ik vind op internet alleen maar 70er jaren…

Volgens Ranfft zou het vanaf 1975 zijn.

1 like