Ik vroeg me af of iemand weet waar de damasko bezel insert van gemaakt zijn.
Ik las op wus dat iemand te horen kreeg dat:
“I just got reply from Nadia.
She wrote me that bezel is ice-hardened and bezel insert is Damest coating.”
Maar is de insert dan aluminium met n coating of wellicht gemaakt v n ander materiaal?
Ik heb een aantal Damasko’s gehad, in hoofdzaak de DC56, 57, 66 en 67.
Zover ik weet zijn de inserts van de DC 66 en 67 van een ceramisch materiaal gemaakt. Net zoals de kast, bezel etc vrijwel krasvrij.
Thx, ik was juist benieuwd wat t precies is. Want anderen reppen weer niet over keramiek. En bij damasko houden ze t op n harde coating, zonder te vertellen waarop die coating zit.
Ik denk dus dat het “gewoon” gehard staal is net als de kast, en dat de kleuren (nou ja, wit en zwart) in de coating zitten.
Op de website bij DC66 staat:
Drehring gehärtet, in beide Richtungen drehbar, exakte, keramische Kugel-Rastelemente
Drehringeinlage gehärtet, mit Damest-Beschichtung versehen, kratzfest, abriebfest
Misschien heb je het verkeerd gelezen? “Keramische Kugel-Rastelemente” slaat op het bezel “kliksysteem” (die balletjes). En staat letterlijk geharde bezel en insert.
Dat zeggen ze wel
Ik vermoed zelfs dat er geen verwijderbare insert is, maar een strook Damest coating die zwart is plus Damest coating in wit (voor letters en “minute track” op de bezel). Ik heb echter nog niet een Damasko met draaibare bezel in handen gehad zeg ik er bij.