Damasko DA37: de review

[size=150]Review Damasko DA37[/size]

Brothers in arms

Geschiedenis Damasko

Het bedrijf Damasko is in 1990 ontstaan als Damasko Metallbearbeitung. Zij hielden zich vooral bezig met het produceren van onderdelen voor de fijnmetaal-industrie.
De naam Damasko is, hoewel het iets weg heeft van Damast, geen fictieve naam. Het is de achternaam van de oprichters van Damasko; Konrad en Petra Damasko.

Damasko is gevestigd in het Duitse Barbing, vlakbij Regensburg en niet zover van de Tsjechische grens. Voor de liefhebbers; vanaf Utrecht is het ongeveer 750 kilometer rijden naar Barbing. Damasko geeft ook rondleidingen in de fabriek.

In 1994 zijn zij begonnen met het ontwerpen en fabriceren van mechanische horloges. In die tijd werkten zij veel met Sinn samen en hebben onder andere de 1ste serie kasten voor de 756 gemaakt. Na een zakelijk conflict heeft Damasko in 2002 besloten om de samenwerking te stoppen. Sinn is verder gegaan met een eigen kastenbouwer en Damasko is de aandacht toen meer gaan richten op de eigen modellen.

Foto’s komen deels van Mike Stuffler af van Watchuseek welke in 2007 Damasko heeft bezocht

Gelukkig maken ze nu wat mooiere horloges

De filosofie van Damasko is simpel: een horloge fabriceren van superieure kwaliteit en dat zich kan meten met de hoogste kwaliteitsstandaarden die worden gesteld.
Dat dit aardig is gelukt blijkt wel uit de tientallen patenten die zijn toegekend aan Damasko. Op de site van Damasko zijn al deze technieken uitgebreid toegelicht. Denk hierbij aan een speciaal systeem wat ervoor zorgt dat de kroon en as altijd gesmeerd blijft, of een ijsgeharde kast welke een hardheid bereikt van 60HRC.
Kijk gewoon eens op de site van Damasko, daar staat alles ook in het Engels eenvoudig uitgelegd.

Een aantal van de machines van Damasko

Op papier is Petra Damasko de “inhaber” van horlogetak van Damasko. Konrad is nog steeds de directeur van Damasko Metallbearbeitung. In de praktijk schroeft Konrad zelf alle horloges in elkaar. Alle horloges gaan door zijn handen en dat is ook wel leuk om te weten!

Damasko heeft sinds kort ook een manufactuur uurwerk voorzien van allerlei prachtige onderdelen zoals een silicium balansveer en anker

De DA-37

Toen ik de pakje openmaakte had ik enigszins een deja-vu. De doos, omdoos en gebruiksaanwijzing hebben namelijk wat weg van de spullen die Sinn levert bij hun horloges. Qua uiterlijk is de omdoos bijvoorbeeld exact hetzelfde en ook de gewone doos, is uitgezonderd de kleur van de deksel, exact hetzelfde. Op zich helemaal niet erg, maar welgrappig om te zien. De banden zijn dus toch niet helemaal verbroken.

Beetje een Deja-vu

Dan naar het horloge, toch wel het belangrijkste in het doosje! Allereerst even een overzicht van de maten en technische specs van de DA37.

Specs

• ETA 2836-2, 25 jewels, 28,800 bph
  • Wijzerplaat volledig voorzien van C1 Luminova
  • Saffierglas met dubbele AR coating
  • Ijsgeharde kast tot 60 HRC of 710 Vickers
  • Shockproof (DIN 8308)
  • Anti-magnetische kast(DIN 8309 + @ 80,000 A/m {1000 G})
  • Waterdicht tot 10 bars/100 meter (DIN 8310)

Afmetingen

• Diameter = 40mm
  • Hoogte = 11,9mm
  • Lug to lug = 47mm
  • Bandaanzet = 20mm
  • Gewicht zonder band = 75 gram

De kast

Wanneer je het horloge voor de eerste keer aanraakt lijkt het net kunststof. De kast voelt net zo glad aan als kunststof en ook qua temperatuur is voelt het warmer aan dan een normale kast.
Qua looks lijkt het een ‘ordinair’ gestraalde kast, maar schijn bedriegt! De kast wordt volledig door Damasko gefabriceerd. Van de ruwe stalen staven tot aan het eindproduct; een technisch hoogstaande horlogekast.

Wat is er nu zo speciaal aan deze kast? Geharde kasten worden tenslotte door meerdere fabrikanten gebruikt: Sinn, Bell&Ross, Tutima.
Damasko staat hier boven doordat de kast niet gehard is door middel van een toplaag, maar volledig is gehard. Hierdoor heb je geen last van het zogenaamde “eierschalen effect”. Dit treedt op wanneer horloges met een geharde toplaag een klap krijgen op een geconcentreerd punt. De bovenlaag geeft deze klap door aan de zachtere onderlaag waardoor je deuken in de kast krijgt.
De Damasko heeft hier dus geen last van omdat de kast over de gehele massa dezelfde hardheid heeft.

Wat velen niet weten is dat de kast van de Damasko niet wordt gestraald nadat hij is gehard. Deze finish ontstaat door het harden zelf en heeft niks van doen met stralen achteraf. Onderstaande foto’s geven het proces mooi weer

Het harden van staal wordt al enige tijd gedaan door het toevoegen van koolstof. Nadeel is alleen dat het nikkelgehalte hierdoor vaak te hoog wordt en ze vaak niet meer roestvrij zijn na verloop van tijd. Hierdoor is het eigenlijk niet geschikt voor horloges.

60HRC, veel harder wordt het niet.

Damasko heeft dit probleem echter opgelost door onder hoge druk stikstof aan de koolstof toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je 2/3 minder koolstof nodig hebt om dezelfde hardheid te creëren. De kast van Damasko heeft uiteindelijk dezelfde eigenschappen qua hoeveelheid nikkel en is net zo roestvrij. Alleen is hij dus 4 keer zo hard als een normale kast.

De gravering van de kast is prachtig diep gedaan. Volgens mij is het erin gelaserd. Op een macro foto kun je ook de puntjes zien waar de laser het eerst het staal heeft

De DA36 en DA37 gebroederlijk langs elkaar. Wie goed kijkt ziet toch kleine verschillen. Kijk eens naar de grootte van de lugholes

Kroon

De kroon van de DA37 laat zich lekker vastpakken en geeft voldoende grip. Persoonlijk vind ik de kartels misschien net iets te scherp, maar zeker niet vervelend scherp. Bij het dragen merk je ondanks de afmetingen helemaal niets van de kroon.

Mooi strakke kroon zonder poespas

Qua techniek is de kroon wederom een technisch hoogstandje! De afdichtingsringen in de kroon zijn van Viton. Dit materiaal is ontzettend sterk en slijtvast. In vergelijking met normale O-ringen treedt bij Viton bijna geen slijtage op. Een nadeel is er wel; een normale zwarte O-ring voor de afdichting van een deksel kost een paar cent, terwijl je voor een Viton ring al minimaal 1 euro moet neertellen.

Kroon in delen met de groene Viton ringen

De kroon van de Damasko wordt ook gesmeerd door een intern smeringssysteem, een ander unieke eigenschap van de Damasko. Onderstaand plaatje geeft dit systeem het beste weer

Het dichtdraaien van een schroefkroon is vaak lasting doordat je moet duwen en draaien tegelijk. Damasko heeft hier ook iets op bedacht. De kroon klikt enigszins naar binnen waardoor je niet meer hoeft te duwen en te draaien maar alleen licht hoeft te draaien om de kroon vast te zetten. Damasko heeft ook hier patent op, jammer want ik zou het graag bij andere horlogemerken zien.

De wijzerplaat

De wijzerplaat is misschien wel het coolste van het hele horloge. Het is ontzettend gaaf om de wijzerplaat te zien oplichten in het donker. Ondanks dat het een lichtgevende wijzerplaat is zie je overdag geen groene gloed over de wijzerplaat. Overdag is ie echt wit en avonds geeft ie een mooie gloed af.

Horloge is vanzelfsprekend ontzettend goed afleesbaar. Een beter contrast dan zwart/wit kun je niet hebben en ’s avonds is hij perfect afleesbaar

Mijn foto’s wilde niet helemaal lukken, daarom even een geleende

De cijfers zijn mooi glanzend op de wijzerplaat gedrukt. De oude serie DA37’s hadden een mat gedrukte wijzerplaat.

Uurwerk

Het uurwerk van de DA37 is een 2824-2.Simpel, maar een goed werkpaars! Het uurwerk is voorzien van een weekijzeren kast welke hem beschermd tegen magnetische invloeden. Het uurwerk is voorzien van Geneva stripes en heeft perlage op de platine en bruggen. Het uurwerk is afgeregeld op COSC-specificaties maar is geen officiele chronometer

Hierbij een foto van Damasko zelf

Band

De band van Damasko is niet heel spannend. Het is een mooi afgewerkte zwart leren band met een soort van gladde waterdicht lining aan de binnenkant. Onder de gesp zit een leren flapje. Ziet er mooi uit, maar de DA37 gaat wel wat moeilijk dicht hierdoor. De gesp is van hetzelfde materiaal gemaakt als de kast en is ook ijsgehard. Hierdoor heb je ook op de sluiting geen last van krasjes. Kwalitatief is er niks mis met de band en sluiting maar hij is wel een beetje saai. Damasko levert ook een Bund-strap, maar deze is niet standaard en vind het ook niet heel prettig dragen, zeker bij warm weer.

Een stalen band is er helaas (nog) niet. Damasko roept al enige tijd dat ie eraan komt, maar tot nu toe duurt het wachten lang. De capaciteit gaat nu naar het nieuwe uurwerk. Ze hebben nu wel toegezegd dat ie in 2011 gaat komen. Hoop alleen dat de band een eigen gezicht krijgt en geen Sinn kopie wordt.

Draagcomfort

Door het geringe gewicht en omvang draagt het horloge echt heerlijk. Geen last van scherpe hoeken in de kast en ook de kroon drukt geen enkel moment in je pols. Qua hoogte past ie nog prima onder een overhemd al hoewel het geen horloge is voor onder een pak.

Conclusie:

De adviesprijs van de DA37 is 799 euro. Veel geld maar als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding dan is het absoluut te verantwoorden. Zeker als je hem vergelijkt met de Sinn 656 welke geen geharde kast en een minder afgewerkt uurwerk heeft maar toch net zo duur is.

De afwerking van de Damasko is meer dan goed. Ik denk dat merken die vele malen duurder zijn er veel van kunnen leren. Geloof dat er ook maar weinig merken zijn met zoveel patenten op 1 model.

Sinds kort heeft Damasko ook een officiele dealer in Nederland; Bensontrade. Ideaal want voorheen moest je naar Timefactors, die ietsje duurder is of naar Damasko zelf in Duitsland. Maar in ieder geval prettig om een Nederlandse dealer te hebben, ook in het geval van after-service.
Mijn ervaringen met Bensontrade zijn in ieder geval erg prettig. Werd goed op de hoogte gehouden en het horloge werd snel en perfect verstuurd. Ook naderhand nog snel reacties gehad op mailtjes.

Zou ik hem aanraden? Het is geen horloge waarvan ik zeg: “die moet je hebben!” maar voor de liefhebber van toolwatches is het zeker een horloge wat de moeite waard is om eens te bekijken.

Nog een paar foto’s om het af te leren

12 likes

Leuke informatieve review Tom !!

Wow, mooie review!

Bedankt voor het delen. (tu)

Geweldig Tom (tu)
Hier heb ik naar uitgekeken !!
Prachtige review die ik ga opslaan en bewaren

Ik kan je conclusies qua draagcomfort bevestigen, hij draagt fijn
Leuk om de mijne er ook in verwerkt te zien (tu)

Mooie review! Chapeau!
De prijs valt me erg mee gezien de know-how en patenten die erin zitten.
Je moet er wel van houden, maar de harde kast techniek is bewonderenswaardig.
Bedankt.

Erg interessant om te lezen(tu)
Gave technische hoogstandjes, maar ik blijf een Sinner;)

Mooi Tom, thanks!

Erg interessante review! Een ondergewaardeerd merk als ik het zo lees.
Veel plezier ermee.

Topreview van een heel mooi horloge.
Bedankt voor het goede en duidelijke verhaal en de foto’s. (tu)

Een prachtig review geschreven met kennis van zaken.
Hierdoor zal ik voor altijd deze horloges met andere ogen bekijken.
Bedankt voor deze leerrijke bijdrage en veel plezier van je prachtige duo Damasko’s

Ik vind het prachtig qua techniek, en goed om te zien dat er nog wel degelijk geinnoveerd wordt op horloge gebied. Helaas blijf ik de klok zelf niet mooi vinden. De kast/kastvorm wel, maar ik vind de wijzerplaat en wijzer echt helemaal niks helaas.

Informatief, vlot geschreven, verzorgde opmaak,
mooie fotoos, goed verhaal.
Dank: dit zijn zulke leuke dingen op het forum

Terzijde: het lijkt of er een teiltje op de grond staat,
op de foto van de machines. Waterdichtheidstester? :wink:

Echt prachtig! Ik blijf het zeggen…:smiley:

Mooie review, Tom! Goed opgezet met veel achtergrondinformatie, leuk om te lezen en de foto’s zijn werkelijk prachtig!

Wat wordt de volgende review in deze stijl?

Eric

Enorm mooie review en idd is een blijvertje.

Gr. Andre

leuk review om te lezen en te zien!

Tof om te lezen, blijft ook een mooi horloge.

Geweldig mooi review,bedankt voor het delen.

GR harb

Zo Man!
Dat is nog eens een uitgebreidde review!
Krijg gewoon zin om er een te kopen!
Dankjewel.
MVG,
Patrick.

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers,prachtige review, kan zo in een serieus horloge-magazine! Bedankt,Tom!