Damasko DA37 - hulpvraag

Vraagje voor de kenners: een Damasko DA37 die 10 seconde per 24 uur achter loopt… wat kan daar mis mee zijn of is dat “normaal” na verloop van tijd? Geen idee hoe oud het horloge is overigens. Mogelijk is er een service beurt nodig en hoeveel zou zoiets kosten?

10sec afwijking is best normaal voor een standaard uurwerk dus er is niets mis als de afwijking structureel is. Een beetje horlogemaker kan hem een beetje plussen of minnen wat zo gedaan is. Kosten zal een euro of 40-60 zijn met waterdicht testen?
Ter aanvulling als het horloge al wat jaartjes draait kan je overwegen om een servicebeurtje te laten doen, wat wel iets meer kost…

1 like

Damasko’s worden behoorlijk goed afgeregeld geleverd. De mijne loopt ook heel nauwkeurig:

In 3 dagen, 'snachts wijzerplaat omhoog 3 seconden vóór.
Dan in 7 dagen, 'snachts op zijn kant, 3 seconden achter.
Dus nooit corrigeren eigenlijk.
Soms moet hij een nachtje extra in een positie om bij de nul te blijven.

10s per dag achter is voor een standard grade ETA nog wel acceptabel maar kan gemakkelijk gereguleerd worden.

Wat ik zou doen: met je serienummer naar Damasko mailen en vragen hoe oud je Damasko is.
Als de leeftijd nog binnen de perken is: reguleren, gewoon bij een onafhankelijke horlogemaker. Als hij al een eindje over de 5 jaar is zou ik zeker een beurt overwegen.

1 like

Bedankt voor de reacties! Ik overweeg een aankoop, twijfel alleen over de prijs.