Mijn vrouw een Tissot T12 automatic dames horloge van haar moeder dat recentelijk een service heeft ondergaan. Het 17 jewels uurwerk loopt nu prima en houdt de tijd goed bij.
Het is een vintage maar het blijkt lastig om het juiste jaartal van productie te vinden, ook door Tissot Zwitserland blijkt niet mogelijk te zijn dat te achterhalen: “vermoedelijk geproduceerd 1960-1970” is het antwoord dat ik krijg.
Tissot vraagt een productienummer dat op de case back zou kunnen staan. Het enige dat daar op staat is een 3-master zeilschip. Dat nummer staat er dus niet.
Wel is er een nummer gegraveerd op de rand van het uurwerk maar dat is lastig te lezen. “ ….350973….” ??
De wijzerplaat is behoorlijk door de tijd aangetast maar T12 is nog steeds te lezen.
Wat voor bandje hoorde er origineel aan? Deze die er nu aan zit, past niet echt lekker.
Wie kan er meer over vertellen?
Zie foto’s
Datering zal helaas toch echt moeten op basis van dat serienummer op de rand van het uurwerk. Maar veel kan ik daar ook niet van maken. Het nummer moet je dan terugzoeken in deze lijst:
Dit model werd gemaakt end jaren 60-begin jaren 70. Hier een afbeelding uit een catalogus waar je kunt zien wat voor band erop hoort. Zal waarschijnlijk lastig te vinden zijn, ik zou er gewoon een mooi leren bandje op zetten.
Super. Dank voor deze informatie.
Na nogmaals beter het serienummer te hebben bekeken met een loupe, vermoed ik dat het 1350973 zou kunnen zijn. Dat betekend dat deze Tissot uit het jaar 1971 is. Dat klinkt logisch. Zeker ook met de Catalogus erbij.
Ik stuur dit nogmaals door aan Tissot en ben benieuwd waar ze mee terugkomen.
Wb het bandje: dat wordt nog wel een zoektocht. Maar je weet nooit wat er de komende periodes nog voorbij komt.
Bij het zoeken naar zo’n bracelet kan het helpen om op het ref. nummer te zoeken, dat staat bij Tissot’s uit deze periode namelijk vaak aan de binnenkant van de gesp. In dit geval dus nummer 38558.
Succes met de zoektocht.
Wat Wilko zegt kan ik onderschrijven, een mooi leer bandje is denk ik de beste optie.
Een vintage referentie correct staal bandje vinden is een hele opgave voor herenhorloges, laat staan voor een dames T12. Mocht ik er ooit een tegenkomen laat ik het je weten.
Het bandje: Als mijn ega mij meldt dat het een metalen bandje moet zijn en blijven, dan zal dat het blijven. Wie ben ik om te zeggen dat leer beter is?
Voorlopig is het een metalen bandje en ik blijf rustig zoeken. Misschien komt er vandaag of morgen een donor voorbij. Als alternatief kan ik altijd nog een beter passend metalen exemplaar aanschaffen.