Dameshorloge Certina 70 - erfstuk (inc foto)

Mijn moeder kwam vandaag aan met het oude horloge van mijn anderhalve week geleden overleden oma. Alleen daarom is het al waardevast, maar dat mag duidelijk zijn. Ze is geboren in 1914 dus dat is al een mooie score!

Anyhoe, wat is het?
Het is een Certina 70 met 70 in een hip lettertype. Verder vermeldt de wijzerplaat swiss made zoals het een Certina betaamt.

Achterzijde meldt:
0806 953
7794302

Ik ben niet bekend met een dateringssysteem van Certina, dus die serienummers zeggen me niets.

Mijn moeder en ik twijfelden over goud. Ik denk max gold plated.

De verrassing zat van binnen. Ik gokte een FE of ETA klein caliber aan te treffen, maar ik denk dat dit horloge in het verleden een keer op zijn goedkoop hersteld is: er zat een FE quartz uurwerkje in, klem gehouden tegen achterkant en wijzerplaat met groen kneedgum. Batterijtje oogde nog wel vrij fris (maar wel leeg). Jammer. Als ik hem nou kan identificeren dan kan ik kijken welk caliber er in moet. Uiteraard ga ik hem niet dragen als man, maar wie weet krijg ik nog eens een dochter of ik doneer hem aan mijn zus.

edit: op ebay gevonden:

edit2: gevonden dankzij Denizzz
http://hk.f1.page.auctions.yahoo.com/hk/auction/b18073124 (in Google Chrome vertaald hij automatisch in het nederlands)

Uurwerk dus een Certina 13-20
Eens even Ranfften

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Certina_13_20&

Hoi jazzper misschien heb je hier wat aan http://cgi.ebay.nl/CERTINA-SWISS-MADE-MOVEMENT-DAMEN-HANDAUFZUG-UHRWERK-/250794741559?pt=Ersatzteile&hash=item3a64880f37#ht_1634wt_1202 enige verschil wat ik kon vinden op ranfft was dat deze 21.600 A/h heeft i.p.v. 19.800 A/h.
De verkoper is iemand die zijn verkochte waren erg netjes verzend en vlot verwerkt.
In de advertentie staat niet of ze werken,maar vaak is het wel goed bij hem.
Heb namelijk zelf 2 keer een horloge gewonnen bij hem(niet voor mij zelf).

Gr. Andre

Ik heb certina cal 13-20 en 13-21 liggen, moest er intresse zijn hoor ik het wel…

mvg

Zo, Andreetje, zat jij me in de weg bij Timeon :wink:
Maar serieus, ik kan bevestigen, dat het prettig werken is met die verkoper.
Bij de grotere werken plaatst hij meestal ook nog een foto van de balans, maar bekijk de foto’s goed voor je bij hem biedt. Hij waarschuwt niet zonder reden, dat hij dingen aanbiedt die defect kunnen zijn.

Jazzper, in het verleden (en misschien nog steeds) wilde een horlogemaker nog wel eens een quartzwerkje in een niet quartzhorloge doen als er een oudere dame kwam met problemen met het opwinden. (geen kracht, arthrose, te kleine kroon, noem maar op)
Vaak ging dat zonder probleem, omdat de kleine dames-quartzwerkjes net zo groot/hoog waren en dezelfde positie van de wijzerplaatpoten hadden als de mechanische werkjes.
Opvullen met rodico (dat groene goedje) is dan minder netjes, maar het doel heiligt - soms - de middelen.
En of het goud is of niet, zie je meteen aan de bodem. Is die van staal dan is de kast doublé (verguld).
Is de bodem ook goudkleurig en staan er stempels met 585 of 750 in (en nog wat andere keuren), kijk dan of je die ook op de kast vind, dan is het waarschijnlijk goud (tenzij er een oplichter aan het werk was, dus nooit te vroeg juichen)

Ik hou Timeon iedere keer in elk geval scherp in de gaten,als je wwet waar je naar zoekt kan je bij hem vaak wel iets vinden tussen zijn veilingen.

Gr. Andre

infiniti Schreef:

Ik heb certina cal 13-20 en 13-21 liggen, moest er
intresse zijn hoor ik het wel…

mvg

Ik heb er ook nog eentje liggen (13-20) dus als je er nog meer nodig hebt :sunglasses: