Dameshorloge - tissot lady heart of citizen EX1122-58D

Op zoek naar mijn tweede horloge begint de twijfel inmiddels toe te slaan. Gek genoeg kom ik op 2 totaal verschillende merken/horloges uit, namelijk een Tissot automaat en een Citizen eco-drive.

De Tissot Lady Heart Automaat

En dan in principe die met rose gouden kast en witte lederen band. Op zich heel basic, maar ik was gelijk al erg gecharmeerd van het doorzichtige achterdeksel. Ook de vouwsluiting aan de lederen band vind ik erg mooi. Ik heb geen ervaring heb met mechanische en automatische horloges. Ik wil het horloge niet dagelijks dragen, en vraag me daarom af of het geschikt is voor mij.

Citizen EX1122-58D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het subtiele bling in dit horloge erg mooi vind. Ik draag verder weinig sieraden en een horloge mag daarom best een beetje opvallen en persoonlijk vind ik deze niet over de top. Eco-drive, spreekt me ook erg aan. Je kunt dit horloge gerust even opbergen en direct weer gaan dragen.

Wat valt er te zeggen over beide merken, in hoeverre kun je een automaat even laten liggen en weer gaan dragen? Eventueel nog andere alternatieven? Analoog is voor mij voldoende. :slight_smile:

Sorry, ik krijg de foto’s niet bijgevoegd.

welkom op het forum

bedoel je deze

en deze

?

De automaat houd het zo’n 42 uur vol zonder te dragen, dus dagje overslaan lukt wel. Eco-drive lijkt me dan wel veel praktischer voor jou.

RPXX Schreef:

Op zoek naar mijn tweede horloge begint de twijfel
inmiddels toe te slaan. Gek genoeg kom ik op 2
totaal verschillende merken/horloges uit, namelijk
een Tissot automaat en een Citizen eco-drive.

Wat valt er te zeggen over beide merken, in
hoeverre kun je een automaat even laten liggen en
weer gaan dragen? Eventueel nog andere
alternatieven? Analoog is voor mij voldoende. :slight_smile:

Sorry, ik krijg de foto’s niet bijgevoegd.

Beide zijn kwalitatief goede horloges. Zeker geen ‘fashion spul’ waar je puur en alleen voor het design betaalt. De meeste automaten hebben +/- 40 uur reserve. Dat betekent in praktijk dat je hem een dagje kan laten liggen, maar als je ze langer laat liggen, je ze toch weer gelijk zal moeten zetten (kwestie van een minuutje werk, maar toch). Eventueel is dit te voorkomen door een ‘watch winder’ te kopen, maar dat moet je ook maar net willen. Die beginnen bij een euro of 30 tot zo gek je het maar wil maken en die draaien je horloge de hele dag rond.
Tissot is een wat duurder merk dan Citizen, maar op zich hoeft dat niet heel veel over de kwaliteit te zeggen. Japanse horloges (de grote 3, Seiko, Citizen en Orient) staan over het algemeen zeer goed te boek en bieden een wat gunstigere prijs-kwaliteitverhouding. Neemt niet weg dat het belangrijkste is dat jij hem mooi vindt en dat het soms die paar tientjes extra meer dan waard kan zijn. Tissot heeft een hele goede reputatie (ondanks enkele topics op dit forum de laatste tijd over wat problemen ;)) en is voor een Swiss Made merk ook zeker niet heel duur.

Alternatieven zijn er altijd in de horlogewereld ;). Afhankelijk van het budget uiteraard. Je kan eens op de sites van de Japanse merken kijken. Eerlijk is eerlijk, dameshorloges zijn wel een beetje het ondergeschoven kindje bij veel merken, helaas. Zeker als je op zoek bent naar kwaliteit en niet zo zeer fashion.

Succes en laat zeker even weten wat je gekozen hebt!

Everest: dat klopt! Bedankt. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar de tissot zonder diamant. Het verschil van 1200 euro voor alleen de diamantjes is mij wat teveel en boven budget ook. Ik vind een automaat wel erg interessant, vooral dat opengewerkte waar je de beweging zo mooi kunt zien.

Maar, het lijkt mij toch ook niet goed om het horloge vaak stil te laten lopen. Ik ga inderdaad nog even verder kijken, orient heb ik nog niet veel van gezien… bedankt!

Ga ze vooral in het echt bekijken! Plaatjes (zeker die van de merken zelf) zijn vaak heel anders dan in het echt.

… en als je toch Orient overweegt, deze misschien

everest Schreef:

welkom op het forum

bedoel je deze

http://www.watcheshead.com/shop/images/95789/t050.
207.36.017.01-03.jpg

en deze

http://eshop.giarinlabottega-store.it/WebRoot/regi
sterit2/Shops/990187184/MediaGallery/EX1122-58D-2.
jpg

?

De automaat houd het zo’n 42 uur vol zonder te
dragen, dus dagje overslaan lukt wel. Eco-drive
lijkt me dan wel veel praktischer voor jou.

Weet iemand waar de aparte kastconstructie voor dient? Ik kom er niet uit via Google.

everest Schreef:

Ga ze vooral in het echt bekijken! Plaatjes (zeker
die van de merken zelf) zijn vaak heel anders dan
in het echt.

… en als je toch Orient overweegt, deze
misschien

http://www.seriouswatches.eu/media/catalog/product
/cache/1/image/f830239d6a396bcdc1de7597e5c98a6d/f/
d/fdb07005z.jpg

Deze vind ik ook erg leuk. Elke dag een ander vogeltje in je kooi.

RPXX Schreef:

Maar, het lijkt mij toch ook niet goed om het
horloge vaak stil te laten lopen.

Ze hebben beide hun voor en nadelen.

Mijn ervaring is dat het wel meevalt. Heel erg lang stil laten liggen kan idd niet zo prettig zijn voor olien enzo, maar af en toe dragen kan dan best. Alleen is het wel idd even de tijd goed zetten. Dat valt ook wel mee, aangezien er geen datum of andere nog gecompliceerdere functies op zitten. Maar een mechanisch heeft relatief gezien wel vaker onderhoud nodig. Fabrikanten adviseren zo elk 5 jaar een servicebeurtje. Bovendien loopt een mechanisch klokje minder nauwkeurig. Als je em echter een paar daagjes draagt en daarna weer weg legt, dan maakt dat laatste niet zo veel uit. Bij de volgende beurt moet je na het opwinden toch weer de tijd goed zetten

Overigens, mocht het de Citizen of ander horloge op zonne-energie, dan zou ik aanraden om em in de buurt van het raam te laten liggen ipv in een slecht verlichte ruimte. Dat laatste heeft bij mij een accu versneld uitgeput.

Veel succes met je zoektocht en mocht je meer suggesties, ideeen of andere tips nodig hebben dan zien we dat hier graag tegemoet.

Ik heb dit jaar toevallig de Tissot cadeau gegeven aan mijn vrouw.
Wel in een andere kleurstelling en zonder diamantjes.
We, mijn vrouw en ik, zijn er over te spreken.
Mooie parelmoeren wijzerplaat, leuk opengewerkt waardoor je alles ziet bewegen etc.

Voor mij is de Tissot dus een aanrader.

marnix.moed Schreef:

Weet iemand waar de aparte kastconstructie voor
dient? Ik kom er niet uit via Google.

Heel simpel; anders kom je niet goed bij de kroon.
Leuk horloge overigens.

Houthakker Schreef:

marnix.moed Schreef:

Weet iemand waar de aparte kastconstructie voor
dient? Ik kom er niet uit via Google.

Heel simpel; anders kom je niet goed bij de
kroon.
Leuk horloge overigens.

Op die fiets. Ik dacht dat je em ook in de kast kon draaien. Maar dan hadden ze misschien de kroon kunnen verbergen. Aan de andere kant heeft 't asymetrische ook wel iets aparts.

De orient automaat vind ik erg leuk, en qua prijs ook interessant. Die met het vogeltje in de kooi is bijzonder, maar niet echt mijn ding.

Bedankt weer voor alle informatie.