Dan Henry 1970 review

Beste lezer,

Ik besef dat de Dan Henry geen echte vintage is, maar omdat het een hommage aan de ‘‘Exactus Diver Super Compressor’’ uit 1967 hoort hij hier toch een beetje thuis. Daarnaast denk ik dat de mensen die dit horloge leuk vinden een vintage smaak hebben.

Ik heb de Dan Henry nu bijna een jaar en heb besloten om mijn ervaringen van dit horloge met jullie te delen.
Toen ik begon met duiken wilde ik graag een duikhorloge om onderwater de tijd bij te kunnen houden. Na wat zoeken duurde het niet lang voordat ik verliefd werd op looks van de Dan Henry 1970. Daarnaast is de prijs ook niet verkeerd (nu $250,-). Het horloge heeft een interessante look met zijn oranje ring, 2 grote kronen, het bolle glas en op de achterkant een mooie gravering van een octopus. In het horloge zit een Automatic Seiko Caliber NH35 with 24 jewels 41-hours power reserve. Niks bijzonders maar ook niks om over dit uurwerk te klagen.

De onderste kroon is voor de ‘standaard’ bediening van een horloge. De bovenste kroon is voor het bedienen van de interen duik ring. Dit maakt dit horloge een ‘compressor watch’. De onderste kroon is overigens geen screw down crown, een ander kenmerk van een klassieke compressor. Je zou kunnen beargumenteren dat dit de waterdichtheid niet ten goede komt…maar ik heb er vaak mee gedoken (tot 10 meter) en nooit problemen mee gehad. Op het horloge zit een sapphire coated glas, verwacht hier niet teveel van want hij beschadigt wel gewoon (komt niet in de buurt van hardheid saffier). Het horloge komt op een rubberen band maar deze heb ik snel vervangen voor een NATO strap aangezien ik vond dat er veel huid in de band achterbleef en daarnaast is duiken met een NATO verstandiger naar mijn mening.

Ik heb maar 1 probleem met dit horloge en dit maakt hem eigenlijk ook (mogelijk) ongeschikt als serieuze diver. De interne bezel heeft enorm glimmende getallen en dit in combinatie met het bolle glas maakt het onderwater lastig om de gedoken tijd af te lezen. Niet een al te beste eigenschap van een diver😅 Overigens komt het niet voor dat je per ongeluk aan de bovenste kroon draait en zo de ring verdraaid.

Een aantal maanden later heeft Dan Henry ook een 40mm versie van dit horloge uitgebracht. Deze is precies hetzelfde behalve dat deze wel een screw down crown heeft. Ook dit is een limited Edition maar was binnen aantal maanden wel out of stock.

Al om al is de Dan Henry een mooi uitziend horloge waar je zeker veel complimenten over krijgt. De 44 mm is een prima grootte voor een duiker en kan ook wel gedragen worden als edc (wat ik ook regelmatig doe) als je een keer een groter klokje wilt. Het is zeker niet het beste duikhorloge wat er is, maar wel een goed uitziend horloge waarmee je zonder zorgen kan zwemmen of duiken.

Vragen over het horloge? Stel ze gerust

Bolke

11 likes

Dit is geen ‘super compressor’, de kast zit totaal anders ineen. Maar buiten dit feit blijft het een prachtig uurwerk!

1 like

Niet vintage en geen EPSA compressor maar wel een erg mooi horloge :slight_smile:

1 like

Cool horloge! :slight_smile:

1 like

Erg mooi horloge en leuk verslag om te lezen. Tof ook dat je er echt mee duikt👍🏻
Ik heb zelf de grijze in 40mm, en het is echt mijn favoriete horloge.

1 like

Mijn beste,

Een horloge-review mét verve!!
Leuk gedaan!!
En vanzelfsprekend een prachtig horloge!!
Dank voor het delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik vind het een mooi horloge!
Gefeliciteerd, en heel veel draagplezier!

1 like

Geen super compressor maar toch wel een compressor watch?

Dan zou de kast op zijn jongst uit de jaren '70 moeten zijn?
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Dat is het zeker niet😉
bedankt voor de info👌

1 like

Hier een artikel over (super) compressor kasten. Wellicht heb je er iets aan:

http://www.scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

1 like