Dan toch de Omega '50

Mijn Omega caliber 266 extra large uit '50, '51 of '52.

Het klokje loopt erg nauwkeurig met een afwijking van enkele seconden per dag (tussen de 5 en 10 tot nog toe). Ik neem aan dat de wijzer links op het loopwerk op de eerste foto is om de snelheid te regelen? Enig idee waarom deze buiten de markering zou kunnen staan?

Als iemand opmerkingen heeft hoor ik ze graag, ik heb deze net een paar dagen en wil graag meer van de techniek (in het algemeen) leren!




Reference CK 2639
International collection 1949

Movement
* Type: Manual winding (mechanical)
* Caliber number: 265 / 266
* Cal. 265
Created in 1949, 15 jewels
Cal. 266
Created in 1950, 17 jewels

Functions
Subsecond

Case Stainless steel
Case back
* Screw-in
* Full metal

Dial Luminous (radium), with hand-riveted gold hour markers and “Dauphine” hands.
Crystal Armoured hesalite

Bracelet Leather

Water resistance
30 meters

More product information
Case : round (36 mm diameter)
For leather straps of 18 mm lug-size
International Collection : 1949-1958
Swiss retail price (1954) : CHF 175.-
Replaced former ref. CK 2536
JLM

This watch may have existed with different dials.

Ziet er goed uit, Rob. Zeker ook de wijzerplaat…

Ik zie dat het nummer op het uurwerk in de 13 miljoen serie valt. Volgens de tabellen zo rond 1952 geproduceerd.

Ik zal binnenkort de mijne eens (laten) openen.

En dan is er nog de Chronometer versie van het 30mm uurwerk
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,50088,50088#msg-50088

ZOOOO! Dat is een mooie klok! Prachtig!

Mooie omega, dat de kompaspen zover buiten de index staat is een minder goed teken mijn inziens.
Wellicht iets met de balans/balansveer mis of moet hij schoongemaakt worden…

Rob, je maakt me jaloers met dit prachthorloge!! :wink:
Geniet ervan, jongen, en wees er zuinig op.

Zeker een mooie Omega klok.
dat die wijzer =kompaspen of regulateur zover naar buiten staat, komt omdat de balansveer, dat is die dunne blauwe spiraalveer die alsmaar inkrimpt en uitzet door de jaren heen wat langer is geworden.door die regulateur helemmaal naar links te schuiven kan dat nog gecompenseert worden.

als het horloge goed op tijd loopt is dat verder geen probleem,bij een nieuwe afregeling in de toekomst moet de spiraalveer ingekort worden door hem wat verder door dat schroefje te halen waar hij mee vast zit onder dat ““kleine”” wijzertje.

niet iets om zelf mee te gaan expirimenteren, want hierna moet het horloge compleet opnieuw afgeregeld worden,en dat vergt veel geduld.
groet André

Mario, hij is gereviseerd, uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd en hij loopt ook op tijd. Kan jet wat anders zijn? Ik kwam trouwens dit artikel tegen, is het niet de kompas naald die buiten de index staat?

http://www.bkwatch.nl/cursus/eenv_horl_rep.html#afregelen

gr,rob

[edit]
ondertussen alweer nuttige antwoorden. Super jongens, ik ben helemaal blij. Ik ga zaterdag even terug naar AWC om dit te bespreken!

Ziet er erg netjes op je pols. Heel mooie kast vorm en wijzerplaat. Topstuk.

Prachtige Omega!

Mijn beste,

Wel bekome het u.

Wat een magnifiek horloge is dit. Een horloge van uitzonderlijke klasse.
Prachtig design, gedistingeerd en toch een krachtige chique uitstraling.
Een collectioneur waardig. Mijn complimenten.

Ik ben zelf in het bezit van een ‘Omega’ 30T2 RG uit 1950 en een ‘Omega’ 30 T2 SC uit 1947 en beleef hier nog daags in grote mate plezier aan.

Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit schitterende horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Mooi horloge, gefeliciteerd met je aanwinst (tu)

Dat van die regelsleutel denk ik wel te weten: vermoedelijk is de komplete balans ooit eens vervangen, en ik denk dat er een “recht” kompas bij deze vervangende balans hoort:

Jouw uurwerk heeft echter een kompas met de regelsleutel op 30 graden, op tijd afgeregeld staat nu de regelsleutel dus op 30 graden (de “kompassleutel” staat dus wel precies in het midden)…
Om dit te verhelpen heb je dus of een andere balans of een recht kompas nodig.

Hoe ik dat weet: ik heb een Angelus Chronodato liggen die dus ook veels te langzaam liep na reparatie met een vervangende balans; bleek hetzelfde probleem… (sorry Yuen, nog even geduld…)

Groet,
Paul

Paul, bedankt voor de info. Aangezien mijn klok precies op tijd loopt lijkt er dus niets aan de hand.

Echter:
Moet je dit bij een gerestaureerde klassieker accepteren?
Als er later moet worden bijgeregeld, loop ik dan niet de kans dat de regelsleutel nog verder buiten de index komt en zowat tegen de kast gaat lopen?

Zucht!

Prachtig exemlaar. Gefeliciteerd!

Ik word hebberig van die mooie vintage Omega’s… Ik moet en zal er over niet al te lange tijd ook één aanschaffen.

Groeten,

Martin

Mooie Omega !

Hallo, blackSP,

Het is een prachtig horloge! Gewoon veel van genieten. Maar je kan natuurlijk wel even contact opnemen met de firma waar je hem hebt gekocht. Er zal vast wel een oplossing komen.

Groeten, Tom Vreeken.

Getverpielekes, ik besef me net dat ik wel telkens de boodschapper met het slechte (technische) nieuws ben voor je laatste aanwinsten! :frowning:

Uhhhhmmm, ik kan moeilijk wat zeggen of je zoiets moet accepteren; het horloge loopt prima, later bijregelen zal minimaal zijn (totdat 't weer geserviced moet worden), dat is het probleem niet.
Het staat natuurlijk wel erg raar, en zal bij wederverkoop (denk ik) de prijs wel negatief beinvloeden; overleg gewoon even met de verkoper (AWC?) als het je erg dwars zit.

Groet,
Paul

Daar was ik al bang voor. Als het niet kan worden gefixed of dat ze er moeilijk over doen (wat ik mij niet kan voorstellen), kan ik altijd nog switchen naar een mooie IWC (zal wel wat duurder zijn). Bijvoorbeeld zo’n mooie Portugieser:


Gefeliciteerd met dit mooie horloge!
Ik heb alleen een vraag, ik ben ook op zoek
naar een mooi Omega uit de jaren 40. Nu vroeg ik
mij af waar deze vandaan hebt gehaald en hoeveel
die heeft gekost?

FC1991

Nou, ik ben net terug van AWC, in overleg met hen heb ik besloten de Omega te houden. Het is uiteindelijk een zeer gaaf exemplaar met een mooie metalen index, het loopt goed gelijk en heeft een mooie amplitude. Mocht ik op enig moment twijfelen kan ik hem terug brengen. Zowiezo kun je binnen 2 jaar het horloge terug verkopen voor de aankoop prijs mits je er 1 die 50% duurder is terug koopt. Dat vind ik ook wel een mooi concept.

Kortom, ik ben helemaal content. Nu maar wachten tot m’n Speedmaster weer terug is van reparatie en dan ben ik weer compleet. Oh ja, ik heb de Heika daar achter gelaten voor een reparatie offerte (het rotor gewicht).