Danish Design beetje kapot

Mijn Danish Design horloge is bij het verzetten naar wintertijd een beetje kapot gegaan. De kleine wijzer loopt namelijk ongeveer 20 minuten voor (of de grote wijzer loopt achter)
Is dit makkelijk zelf op te lossen? Ik kan de kast openen om de batterij te vervangen dus wil ik proberen het uurwerkje wat los te trekken en dan met een klein schroevendraaiertje de grote wijzer 20 minuten terug te duwen. Kan dat?

Klinkt als een solide plan.

7 likes

Wijzer afzagen en vervolgens een stekje planten op de juiste plek. Succes gegarandeerd.

Even ernstig: niet aan beginnen zonder een beetje kennis en het juiste gereedschap.

10 likes

:+1: Ga er even mee langs een DD dealer. Voor een deskundige is dit niet ingewikkeld. Dat kost je de wereld niet.
Als je er zelf zonder ervaring aan gaat prutsen verniel je vrijwel zeker het horloge.
Succes!

4 likes

Dat zijn toch allemaal bijouterie winkels, hoe gaan die iets voor je repareren?

2 likes

Doe dat maar niet. :sweat_smile:

Een van de twee wijzers zit dus niet goed vast op z’n as.

Ja, dit oplossen is simpel - als je het juiste gereedschap en enige ervaring hebt. Ik heb er minstens 10 ‘half dode’ oefenhorloges doorheen gejaagd voordat ik het horloge van een kennis durfde te repareren.

En ja, je kunt het door een vakman laten doen. Of dat economisch verantwoord is, is een tweede. Dat hangt af van de nieuwprijs van zo’n horloge en wat de vakman rekent.

1 like

1.Probeer het uurwerk voorzichtig uit de kast te halen. Kroon eruit door palletje in te drukken.
2. Kroon er rustig terug in doen.
3. wijzers op 12 uur draaien.
4.wijzers bedekken met transparant vershoudfolie
5. wijzers er bij de asjes vanaf wippen.
6. kroon tot datumwissel doordraaien. 0.00 uur klikje.
7. Wijzers terugplaatsen.
8. Succes vieren.

5 likes

Bedankt voor alle hulp. (Kan het ook met een elektrische zaag?) Het horloge heeft geen datum. Als de wijzer niet goed vast zit kan het zo weer gebeuren? Klinkt een beetje als einde verhaal. Horloge is al bijna 20 jaar oud dus ik mag er ook niet teveel van verwachten
Hoe kan ik hier foto’s bijvoegen?

Hier klikken om foto’s toe te voegen

1 like


Met een foto.

Dat kan echt alleen met een wijzeropdrukker. Heeft de TS die…?

Het zal niet zozeer aan de wijzers liggen, als aan het omhoog komen van het urenrad. Dat zou voorkomen moeten worden door het spreidveertje. Als dat net iets te vlak geworden is, kan het urenrad verspringen tijdens tijdverzetting.

Wijzers er af, plaat er af, nieuw spreidveertje, boel terug in elkaar, klaar.

Denk ik. @Titanium, Stuur maar een PB, kunnen we zien wat we kunnen doen. :slight_smile:

Mensen denken vaak te moeilijk met kwarts. Laatst kreeg de vader van een forumlid een prijsopgave van 350 euro voor een wat oudere kwarts DeVille.

Heb de batterij vervangen, zag meteen dat de batterijklem los zat (gebeurd bij een juwelier - die moet je er ook niet aan laten werken), ding loopt weer top voor anderhalf tientje.

6 likes

Bijouteriewinkel, nee inderdaad…

Dat bedoelde ik dus ook eigenlijk, met een dealer. Ik zal me in het vervolg wat nauwkeuriger uitdrukken… :flushed:

1 like

Tof dat je dit weer oppakt Peter👍