Ik kan er jammer genoeg geen filmpje van laten zien, maar … mijn zakhorloges wonen in stolpjes als ze niet gedragen worden en al gelang naar hun temperament hebben de machientjes een dergelijke kracht dat zij dansen, letterlijk echt bewegen aan het haakje waaraan ze hangen!
Geinig om te zien, kun je nagaan wat voor een kracht ze opwekken!
Ik heb een NOS Roskopf die dat ook doet. Beetje hetzelfde idee van een automotor die als reactie op het versnellen van de krukas een kantelmoment de andere kant op genereert waardoor de gehele motor een keer in de rubbers gedrukt wordt.
Alle materialen met een bepaalde lengte en/of massa gaan bij een trilling in dezelfde resonantie lopen. Als het tikgetal van het uurwerk anders zou zijn dan zou het horloge niet resoneren of met een andere frequentie.
Het kan ook gebeuren bij staande horloges dat bij een bepaalde hoogte van de gewichten ten opzichte van de slinger de gewichten mee gaan schommelen. Meestal gebeurt dat als het uurwerk niet echt goed vast sraat in de kast, maar dan nog!
Volgens mij komt het doordat de balans niet goed in balans is.
Net als de wasmachine centrifugeert en het wasgoed is niet goed verdeeld. De wasmachine staat dan te dansen.
Dus hoe meer een horloge beweegt hoe slechter het gesteld is met de balans.
mmm Ko zou je denken? heb 4 nieuwe en 4 vintage en allemaal doen ze het hoor, de een wat meer of minder dan de ander dat dan weer wel… (de nieuwste, een uit 2013, “danst” het meest!!)
Ik kan geen andere verklaring vinden. De energie die het horloge in beweging zet moet ergens vandaan komen. Tocht kunnen we uitsluiten want het horloge hangt onder een glazen stolp.
Maar ik zou me geen zorgen maken. Elk horloge heeft wel iets onbalans. Zelfs in chronometer kwaliteit. De onbalans zorgt voor verschillende gangwaarden in verschillende posities van het uurwerk. Daarom heeft Brequet ooit de tourbillon uitgevonden om dit op te heffen.
Alle materialen met een bepaalde lengte en/of
massa gaan bij een trilling in dezelfde resonantie
lopen. Als het tikgetal van het uurwerk anders zou
zijn dan zou het horloge niet resoneren of met een
andere frequentie.
Het kan ook gebeuren bij staande horloges dat bij
een bepaalde hoogte van de gewichten ten opzichte
van de slinger de gewichten mee gaan schommelen.
Meestal gebeurt dat als het uurwerk niet echt
goed vast sraat in de kast, maar dan nog!
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen
Klopt!.. de Comtoise van mijn ouders doet dat. dan zie je de gewichten meedeinen met de slinger…die slinger heeft een best gewicht… dat kan het verklaren…
@Ko, zou het niet kunnen komen als gevolg van de reactiekrachten van de spiraalveer?.. als de balans draait. dan draait ie na het omgooien van het anker met een verse impuls tegen de veerdruk in… die kracht… moet ergens op worden afgesteund… het uurwerk. en dat uurwerk hangt in de vrije ruimte in een stolpje…(ben wel eens benieuwd hoe zo’n horloge zich zal gedragen in gewichtsloze toestand…
@arie. Ik denk dat als de bewegende delen van een uurwerk met enig gewicht uit balans zijn er energie afgegeven wordt aan de omgeving. Een balans kan zo een vrijhangend horloge laten bewegen. Als de balans echt perfect in balans is hangt het horloge stil. Een anker is zo licht dat het geen invloed heeft op het horloge.
Ik vraag me inderdaad ook af wat in gewichtsloze toestand zou gebeuren! Interesante gedachte! Waarschijnlijk wel bewegen maar niet slingeren. Langzaam verplaatsen vermoed ik.
Bij de slinger klok werkt het ook zo vooral als het uurwerk niet al te stevig verankerd is. Hier gaan de gewichten meeslingeren op een bepaalde lengte zoals Martin al uitlegde.
Als je een lichte wijzerplaat exentrisch opspant in je draaibank gebeurt er niets. Als je een zwaar stuk materiaal excentrisch opspant zal je draaibank gaan trillen bij hogere snelheden. Het zelfde principe.