Darco zakhorloge - iemand mee bekend?

Dit is t oude horloge van mn opa. Handopwindbaar, loopt goed, alleen geen glas meer… Heeft iemand informatie over dit horloge? Wat zou n goed adres zijn voor n nieuw glaasje?

Groet Rob

Koen heeft een passie voor zakhorloges en kan ze repareren, dus wellicht via hem?

Glas moet geen enkel probleem zijn. Inderdaad even contact opnemen met Koen.

En wellicht reageert hij zelf nog wel.

Dank!
Ik wacht een eventuele reactie even af…
Ben nieuw op de vintage sectie, dus ken m (nog) niet :slight_smile:

ik blaas de OP even nieuw leven in.

iemand mee bekend en waar zou ik terecht kunnen voor een glaasje?

alvast dank voor evt. reacties!

grt, bor

Koen is erg druk en wat ik begreep is dat hij (tijdelijk) gestopt is met het werken aan zakhorloges/horloges.
Heb je het glas nog of is het kwijt? Weet je of het glas was of kunststof/acryl?
Wil je even meten hoe groot het glas moet zijn? De maten van nieuwe glazen gaan vaak in stappen van 0.2 mm.

mvg Melvin

bordewolf Schreef:

ik blaas de OP even nieuw leven in.

iemand mee bekend en waar zou ik terecht kunnen
voor een glaasje?

alvast dank voor evt. reacties!

grt, bor

Mocht je niet slagen stuur me een PB, wellicht heb ik nog kunstof of zelfs wat originele mineraalglazen (vermits geen vreemde maat) die ik er voor je in zou kunnen zetten.

Koen is momenteel voor langere tijd in het buitenland.

Ik heb het oude glas niet.

Ik heb gemeten: de maat (binnenzijde van het opstaande randje = 42 mm.

Een plexiglaasje zou prima zijn.

Dank voor de input

Dan zou ik er eentje hier bestellen in de maat 42.2 en 42.4, dan zit je altijd goed. Je moet hem er wel inzetten met een glazenklem.

https://www.cousinsuk.com/product/domed-low-sternkreuz-n

Je kan ook het savonette model bestellen, die is extra dun. Is niet echt nodig, omdat het geen hunter is. Moet je zelf maar even kijken.

mvg Melvin

Melvin,

Dank voor je tips! Het idee is dus een kleine overmaat? Zal nog eens beter meten.

Kan t ook op een andere manier dan met een glazenklem? Deze heb ik niet, weet ook niet hoe t eruit ziet …

Grt

Ja, het is inderdaad met een kleine overmaat, met kunststof glazen. Meestal bestel je 1 maatje groter dan je gemeten hebt, afronden naar boven. Mijn tip is om voor de zekerheid ook het maatje daarboven te bestellen. Het glaasje moet namelijk door frictie in de bezel klemmen.
Nee het moet met een glazenklem. Je moet het namelijk samen “knijpen” zodat de diameter een paar tienden kleiner wordt. Dan plaatsen en langzaam los laten. Dan zet het glas zich vanzelf klem.

Dit is er één:

http://www.esslinger.com/images/products/detail/6400.jpg