Darth Moed
Ik heb toegegeven aan the Dark Side…
Mijn trouwe Seiko Monster automaat heeft al enige tijd plaats moeten maken voor een Smartwatch.
Ik weet het… zo slecht
Ik had namelijk altijd ook een tik voor gadgets en gimmicks. De foefjes van 007, Knight Rider, etc die ze om hun pols hebben zitten. Zo had ik 1 vd 1e horloges met mp3 speler, eerste solar ABC, 1e standalone en companion smartwatch, Twincept Dual Sensor, ingebouwde PLB, telefoonhorloges, etc.
Maar altijd overwon de liefde voor het mechanische horloge. Tot een paar jaar geleden…
Want 1 van de obstakels vd diverse gadget horloges om als daily wear te dragen is het gebrek aan robuustheid. Met name waterdichtheid en het tegen een stootje kunnen.
Echter een jaar of 2 geleden had ik de Garmin 7s Sapphire Solar besteld voor bij het sporten. Echt een top en heel errug uitgebreid horloge voor dat doel. Voor een amateur als mezelf kun je zelfs spreken van overkill.
Maar door alle metingen die ie doet besloten em meer te dragen. Ook tijdens het slapen, omdat ie dat ook bij houdt. En icm stress monitor n zogenaamde Body Battery weergeeft v hoeveel energie je hebt.
Ik voelde me soms net een Universal Soldier met thermo sensor
En ook op het werk vind ik de smartphone notificaties erg handig om snel te kunnen zien wat voor berichten/instructies er binnen komen op mn smartwatch. Hierdoor hoefde ik niet meer met m’n vuile handen telkens naar mn telefoon te grijpen. Gewoon een blik op de pols en ik wist genoeg.
En zodoende was dit horloge mn daily wear geworden. Geen gedoe meer met zomer/wintertijd, niet om de maand de datum te moeten verstellen, geen noodzaak om elke paar weken handmatig de tijd goed te zetten, na paar dagen stil te hebben gelegen alles opnieuw in te stellen en samen met de solar power hoeft ie maar eens in de circa 2 weken opgeladen te worden.
En als het echt moet in afgelegen gebied, kan het net als een Seiko Astron of een Citizen Satelite Wave de tijd ook via GPS gesynchroniseerd krijgen.
Ja, moet toegeven dat het allemaal erg praktisch is.
Toch miste ik met zo n touchscreen t gevoel v n horloge om de pols te hebben. En ja, je kunt er ook wijzerplaten kiezen met analoge tijdsaanduiding. Maar miste ik simpelweg ‘ouderwetste’ wijzers met lume. Vooral met de schemer is zo een MIP scherm niet ideaal om af te lezen, en beetje goeie wijzers zijn bij t minste licht al te zien.
Toen Garmin met de Instinct Crossover Solar kwam besloten de overstap al na een jaartje te doen. En dat bevalt me tot nog toe prima.
OK, de aanzet vd de titanium band sluit niet zo mooi aan, doordat ie eigenlijk bedoeld is voor de modellen die standaard Quickfit hebben.
De Instinct lijn heeft een bandaanzet die met de kast en lugs meegevormd is. Helaas is die lugvorm anders/langer/wijder, waardoor ie n beetje uitsteekt.
Doch ik draag graag n metalen band, waardoor ik comfort en functionaliteit boven de looks heb gesteld. Want naast de robuustheid van de titanium band is het snel toolloos kunnen wisselen met een siliconen bandje erg handig. Ook hier steken de lugs wat uit.
Toch mis ik wel n beetje de touchscreen interface vd Fenix. De Instinct werkt namelijk alleen met knoppen. Vind ik toch wat risky als t horloge nat is om em dan met de knoppen te bedienen. Ook mis ik t saffierglas van de Fenix. Heb er nu n glass protector op zitten, ondanks dat ie van zichzelf gehard Powerglass heeft.
In tegenstelling tot de Fenix waar ie naatloos op de bezel aansluit, zit er bij de Crossover n gigantisch gat tussen. Lelijk!! Dit was bij zowel de glazen als de kunststof glass protectors die er ten tijde vd lancering vh model beschikbaar waren. Geen idee of er nieuwe varianten zijn die wel goed aansluiten. Ik laat t voor nu maar zo, aangezien ik t er al op heb gezet. Maar zou t graag anders zien als ik weet welke wel goed aansluiten.
Bijzondere v t Powerglass is dat in/onder het chemisch geharde glas transparante zonnecellen zitten om naast de reguliere zonnecellen rondom de wijzerplaat/scherm extra energie te genereren. Bij n bepaald lichtinval lijk ik de lijntjes vd cellen te kunnen zien, maar zeker weten doe ik t niet. Het stoort in elk geval niet bij t aflezen vh digitale scherm.
Met de Powerglass hoeft ie maar eens in de maand opgeladen te worden. En in power save mode is ie zelfs zelfvoorzienend in energie.
Dus tja, al met al zie ik terug gaan naar mechanische horloges niet gauw meer gebeuren.
Is er nog hoop voor me of ben ik verdoemd tot de Dark Side vd wereld v smartwatches? Wellicht…
Ik droeg voorheen namelijk mn Matrix Powerwatch wekelijks naar de sauna resorts, toen ik m’n Monster nog als daily wear had. Een heel geeky horloge die net als m’n Citizen Thermic Drive energie kan opwekken middels je lichaamswarmte.
Zo een smartwatch vond ik erg handig om bijvoorbeeld n timer in te kunnen stellen, omdat ik met mn slechte oogjes het zandlopertje in de sauna’s niet kan zien, en alarmpjes in kan stellen voor de maaltijden, opgietsessies en een wake up call om na een dutje tijdig op te staan en niet als laatste klant het pand te verlaten. Zo vervelend lijkt me dat voor t personeel als er klanten zijn die lopen te treuzelen na sluitingstijd. Ook kon de thermometer de sauna en watertemperatuur meten. Heeeeeeel erg belangrijk, maar niet heus, maar wel geinig
Echter kon ie helaas waarschijnlijk de extreme temperaturen en forse temperatuur schommelingen niet aan. Van 90 graden in n Finse sauna naar n dompelbad v enkele graden boven nul. En dat meerdere keren per dag. Week in week uit.
Ik vermoed dat daardoor t scherm defect is geraakt. En het was geen mietje v n smartwatch met zn rugged design en maar liefst 200m water resistance.
En hoewel ik daarvoor n Shrouded Monster gebruikte voor naar de sauna’s en merkte dat t uurwerk ook wat last had vd extreme temperaturen, bleef het mechanische horloge nog wel altijd werken.
Erna n goedkope Steeldive die designation laten overnemen vanwege de leuke kleurstelling zwart/oranje die bij mijn wellness outfit past. Echter leek me t wekelijks open moeten schroeven vd kroon funest voor t schroefdraad. Ik besloot daarop om een San Martin Submersible met PT5000 uurwerk (ETA2824 kopie) te nemen voor de saunadagjes. Voordeel vd waterbestendige zekerheid met minimale slijtage door de Panerai brug. Had heel even getwijfeld er n originele Panerai Submersible voor te nemen, maar na de ervaring vd extreme temperaturen op t 4R36 uurwerk in mn shrouded Monster daar waarschijnlijk wijselijk van afgezien.
Doch, het dragen van n hommages voelde niet comfortabel. Vooral als mensen em begrijpelijk aanzien voor n Panerai. Bovendien had ik op m’n Steinhart Ocean Two gemerkt dat t timen van m’n saunarondjes in het donker het fijnst ging met n duikersbezel waar de 1e 15 minuten voorzien zijn van n flinke dosis lume.
Helaas hebben ze die niet in m’n favoriete kleuren combi van zwart/orange. En na een rondvraagje bleek n custom lume job minder makkelijk te zijn dan gedacht.
En zo begon de zoektocht naar een zwart/orange horloge met veel lume op de 1e 15 a 20 minuten vd bezel.
Per toeval kwam ik via n topic over horloges met stenen wijzerplaten op het merk Revelot. Dit microbrand maakt o.a. horloges met wijzerplaten v meteoriet. Het toeval wilt dat ze bezig waren met de ontwikkeling v n nieuw model: de Admiral GMT R10. En 1 vd kenmerken deze horloges is dat ze zo een bezelinsert hebben met veel lume op de 1e 15 minuten. En ze brachten t model in diverse kleurstellingen uit, waaronder zwart/oranje!
Helemaal wat ik zocht en voor een zeer schappelijke prijs. Vooral met hun early bird aanbieding. Het aftellen naar het openstellen van de bestelmogelijkheid begon.
Toen het zo ver was en ik wilde bestellen bleek echter mijn kleurkeuze al uitverkocht. “Duizend bommen en granaten…!”
Ik teleurgesteld en bekeek wat m’n opties waren. Ik zag dat ze ook n limited edition van het model hebben. Echter in de kleurstelling zwart/rood.
Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en vroeg in een mailtje of ze voor me een zwart/oranje variant kunnen maken. En tot mijn blije verbazing stonden ze daar voor open. Bovendien kon ik als bonus ook nummer 1 van de 30 krijgen.
Over en weer de specificaties gemaild en uiteindelijk de fondsen overgemaakt.
Zou wel een paar maanden geduld moeten hebben, aangezien de productie aardig wat tijd in beslag zou nemen.
Tot m’n verbazing zag ik dat ze een poosje later de normale zwart/oranje versie ook weer wat beschikbaar van hadden. Ik kon de verleiding niet weerstaan om ook die erbij te kopen…
Een maandje geleden kwamen beide horloges binnen via Fedex, met nog een aanslagje aan toe…
De pakjes gauw uitgepakt en het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf.
De gewone heb ik op de stalen bracelet en met n extra zwart/oranje siliconen bandje genomen.
Het horloge zit degelijk in elkaar en het vortex ontwerp op de wijzerplaat speelt leuk met het licht. Het horloge draagt prettig om de pols en formaat is voor mij ook goed met z’n 42mm en niet te lange lugs.
De super luminova is royaal aangebracht en doet het prima in n donkere sauna. Aan de bezel clicks voel je wel dat het n goedkoop horloge betreft. Hij klikt wat blikkerig voor mn gevoel. Een ander minpuntje is dat de lume op de bezel niet voorzien is v n transparante beschermlaag, waardoor vlekken zich aan de rauwe lume laag kunnen hechten. Hier heb ik geprobeerd zo voorzichtig mogelijk het meeste weten te verwijderen, maar kleine restjes blijven hardnekkig zitten en ik durf er niet stevig overheen te gaan boenen, met vrees dat ik de lume laag beschadig/wegschaaf.
Het siliconen bandje zit stevig in elkaar en heeft n nette gesigneerde gesp, quick release, en n holder voor de keeper die het dichtstbij de gesp zit. Het zou helemaal perfect zijn als de andere keeper n ‘plugje’ heeft, zodat die ook netjes op z’n plek zou blijven. Nu schuift ie nogal makkelijk vrijelijk heen en weer.
De metalen band past kwa stijl goed bij de kast met z’n hoekige vlakken. De schakels worden bij elkaar gehouden door n pin & collar methode.
Wat ik n grote pluspunt vind van de sluiting is dat t n quickadjust heeft.
Imho zouden alle metalen banden zo een sluiting mogen hebben. Voordeel van hun methode is dat het in- en uitschuiven niet voor lelijk uitstekende stukken zorgt, zoals op de Seiko Marinemaster band.
Nadeeltjes zijn dat ie slechts 3 posities heeft en geen diversextentie, zoals bijvoorbeeld op een Pelagos waarmee ie ook om een wetsuit, handschoenen, mouw ofzo past.
Ook voelt het quickadjust systeem niet zo verfijnd aan, maar t werkt wel. En zeg nou zelf, wat wil je in deze prijsklasse?
En dan de limited edition. Een horloge die ik niet zou hebben gehad als de Molten orange/black niet zo snel uitverkocht zou zijn geweest. En achteraf blij dat het zo is gelopen, want ik vind em leuker dan de Molten.
Zo zijn de oranje accenten net wat subtieler dan zo een hele oranje wijzerplaat, waardoor ie minder ‘schreeuwerig’ is. Past de beadblasted behandeling van de kast nog beter bij t LCS geïnspireerde ontwerp door de grijzige kleur. Want t fijne van dit horloge is dat het ontwerp niet gebaseerd is op modellen v andere horlogemerken, maar op die v n marine schip. Zo doen de vlakken denken aan de stealth vormen vd Littoral Combat Ship
Zijn de wijzers gevormd naar t silhouete vd LCS.
En doen de lume op de wijzerplaat, wijzers en bezel denken n heel lichtspel v n radar. Ik heb bewust gekozen voor n tri-color lume combinatie om het geheel lekker kleurrijk te maken.
In eerste instantie was ik teleurgesteld over t motief v t Damascus staal op mijn kast. De vele kronkels op het prototype vond ik er kunstiger uitzien.
Maar na t even te hebben laten bezinken vind ik de strakke lijnen eigenlijk veel beter bij t LCS design passen met zn rechte vlakken en hoeken.
De wijzerplaat v meteoriet sluit kwa kleur mooi aan op de grijze kast, maar zorgt toch voor een interessant schouwspel aan lamellijnen.
Het horloge vind ik n interessante balans hebben van schreeuwerigheid en subtiele details. Van n afstandje lijkt het een gewoon metalen horloge waar de oranje elmenten de aandacht trekt. Maar bij nadere bestudering blijkt t horloge bijzondere details te hebben. Zoals de gebruikte materialen van Damascus staal, meteoriet, maar ook DLC voor de zwarte elementen, keramiek voor de bezel insert en de tri-color lume. De vortex op het achterdeksel is ook mooi in 3D gemaakt, wat op een foto misschien minder mooi te zien is, maar ik van dichtbij toch wel iets extra’s hebben.
De gesigneerde kroon hebben ze als frivoliteit ook nog eens voorzien van lume.
Om het plaatje af te maken zijn de gesp en doorn ook van Damascus staal gemaakt.
Dit alles in n verpakking die helemaal bij de design elementen past. Inclusief een miniatuur LCS bootje
Is er dan niks om aan het horloge aan te merken? Nou ja, perfect is het niet. Zo is ie dus kwetsbaar voor vlekken op de ‘blote’ lume op de bezel. Ook weet ik niet hoe duurzaam de lume er zo op is. Las verhalen over hoe bijvoorbeeld de lume op de Tudor Pelagos wel eens spontaan uit de inlay wilt vallen…
Dan lijkt me bijvoorbeeld een saffierglazen lumed bezel me wat duurzamer, zoals op de Steinhart Ocean Two.
Ook zijn de indices op de wijzerplaat met mn slechte ogen moeilijk te zien. De lumed circle ziet er wel bijzonder uit en de 3, 6 ,9 en 12 zijn goed te zien. Maar de kleine hoekjes voor de rest zijn voor mij amper zichtbaar zonder bril.
En t is geen in-house manufactuur horloge (duh!), maar onderdelen zijn betrokken van verschillende leveranciers. Zo is me bijvoorbeeld verteld dat onder andere de wijzers en de ceramic bezel inserts v verschillende bedrijven komen. Hierdoor zit er verschil in de lume kleur op mijn orange stukken. Het nadeel is niet alleen esthetisch, maar ook functioneel. Want waar t lichtere oranje op de bezel insert feller en langer gloeit (praktisch net zo goed als de C3!?!), doet t donkere oranje op de wijzers het stukken minder goed. En t is nou net zo jammer dat ik de minder goeie oranje minutenwijzer juist zo hard nodig heb in de duistere sauna’s met m’n slechte oogjes. Als ik vooraf had geweten hoe t zou zijn, had ik misschien voor een andere lume combi gekozen van de wijzers. Misschien een groene lume voor de minutenwijzer. Of de urenwijzer oranje en de minutenwijzer blauw of groen ofzo.
En hoewel het horloge n veelvoud kost van de Molten versie door de gebruikte materialen en customization, blijft t in basis hetzelfde goedkope horloge. Zo kli(n)kt ook hier de bezel wat goedkoop bij het ronddraaien.
Doch, per saldo ben ik toch wel tevreden met dit, wat ik noem, sportive fun watch. Want met zn duikersring, 200m WR, oranje kleuren is ie best sportief. En t Damascus staal, meteoriet en tri-color lume geeft em iets aparts & speels waardoor ik em elke keer weer met plezier omdoe. En voor t (extra) geld hebben ze toch ook wel wat meer moeite gedaan, zoals het gebruik v DLC coating op de bezel, kroon en in t achterdeksel, waardoor ie er interesseanter uit ziet en de zwart details beter passen bij mn zwart\oranje wellness outfit, als dat wanneer alles staalkleurig ofzo was geweest.
Standaard heeft t model n mooie 3D gravure v n vortex op t achterdeksel, AR saffierglas en een keramische bezel insert, welke ook nog eens n brushed finish finish heeft voor n meer tool uitstraling dan de vaak glimmende of mat blasted finish die veel andere horloges met n keramische bezel inlay hebben.
De limited edition komt met n siliconen bandje. In plaats vd standaard zwart rode versie, heb ik n zwart oranje versie gekregen wat natuurlijk beter past bij m’n ontwerp. De Damascus gesp en doorn zijn natuurlijk wel overgezet.
Het nadeel vd bead blasted finish is wel dat t rete krasgevoelig is. Ik heb em op de Damascus gesp maar n paar keer gedragen (meestal heb ik em op n andere band), maar er zitten nu al krasjes op. En net als bij coatings glimmen die krengen en vallen me onwijs op als je ze eenmaal hebt zien zitten.
Gelukkig dat er op de kast maar n heel klein subtiel krasje zit (even afkloppen). Ik vind de grijze look wel echt goed passen bij het LCS ontwerp. Zo heb ik veel meer dat combat ship gevoel bij de Damascus versie dan op de Molten versie waar de kast v gewoon geborsteld staal is. Ik zou zelf de kasten liever in grade 3 titanium hebben gezien. Ook die donker grijze look, maar geen gedoe met glimmende krasjes.
En voor de limited edition zou Timascus me wel gaaf lijken, maar dan wel gewoon grijs, zonder al die blauw paarse kleurtjes.
Een poos later kwamen ze met nieuwe modellen in de R10 lijn, waarbij er ook n PVD zwarte metalen band beschikbaar was. Ik heb die erbij genomen, omdat ik em vond passen bij t zwart van de bezel en de kroon.
Doch, eenmaal binnen vond ik de siliconen band met 't oranje strepen net wat beter passen dan al dat saaie zwart.
Voor verzending hadden ze overigens t uurwerk speciaal nog eens voor me afgeregeld naar +8 en 0.2ms.
Ik heb namelijk liever dat n horloge in een maand 5 minuten voor loopt dan 1 seconde achter. En daarom verzocht em iets meer in de plus af te stellen, vermoedende dat 't horloge met de saunarondjes achter gaat lopen.
Helaas, na een paar keren mee naar de wellness merk ik toch dat ook dit uurwerkje toch in de min is gaan lopen. Valt wellicht nog af te regelen, maar t bewijst voor mij maar weer eens dat t niet goed is voor n (mechanisch) horloge om er de hete sauna’s en/of kouwe dompelbaden mee in te gaan.
Grappig was dat ik n man tegenkwam die daar n opmerking over maakte en dat hij zn horloge in zn badjas bewaarde wanneer ie n sauna rondje doet. Als ie eens wist hoeveel er wel niet gestolen wordt in wellness land… Meestal is t net volk, maar n keer bijvoorbeeld meegemaakt dat n gast me opvallend raar v top tot teen stond te bekijken toen ik in de rij stond voor n opgietsessie.
Ik dacht, wat moet die v me? Heb ik soms iets v je aan ofzo. Uiteindelijk liep ie weg om even later terug in de rij bij zn groep kennissen in precies dezelfde badjas als de mijne komen en vertelde dat n brutale Pool zomaar zijn badjas had aangetrokken en was weggelopen. Gelukkig heeft ie em terug kunnen vinden. Ik moest lachen en zei dat ik gelukkig n maatje kleiner was dan hij, want ik begreep dus dat ie dacht dat ik zijn badjas aanhad, maar dat ie zelf ook inzag dat t niet zijn maat was. Vandaar dat ie me zo eerst zo raar stond aan te kijken…
Enfin, terug over horloges. De R10 heeft helaas geen Panerai achtige brug, maar een geschroefde kroon om t horloge tegen water te beschermen. En de 1 a 2 keer in de week mee naar de wellness is niet genoeg om em aan de praat te houden. Elke keer die geschroefde kroon open en dicht te moeten draaien lijkt me niet bevordelijk voor t schroefdraad.
Bij de San Martin met de brug legde ik em wel elke keer weg en zette em dan op de juiste tijd en datum voordat ik em omdeed voor n dagje wellness. Met dit geschroefde kroon horloge besloot ik om maar te proberen of ik em aan de praat kon houden door em als slaaphorloge te gebruiken. Wanneer ik 's middags even thuis ben en 's avonds wanneer ik thuis kom doe ik mn R10 om. Zo hoopte ik dat t NH34 uurwerkje genoeg gangreserve op zou bouwen om niet stil te komen te vallen.
Echter het mocht niet zo wezen… Het horloge komt in de middag al stil te staan. Ik dacht eerst magnetisme of te weinig gangreserve opgebouwd, maar dat bleek niet zo te zijn. Een paar maandjes later zonder wat er aan gedaan te hebben loopt ie nu wel weer normaal door. Ik vermoed dat de extreme temperatuur(schommelingen) er onderdelen te veel uit hebben gezet waardoor ie vastloopt.
Mijn ervaring 8 jaar geleden met mn Seiko Shrouded Monster was dat die het wel bleef doen, ondanks dat het uurwerk flink ontregeld raakt. Hij loopt nu flink te snel en eens per week moet de kroon toch weer opengeschroefd worden om em weer goed zetten. Toch prefereer ik dat, dan om de San Martin er nog voor te gebruiken. De Shrouded Monster blijft met een beetje dragen bij thuiskomst toch genoeg gangreserve op te bouwen om te blijven lopen. Dus is deze nu weer terug in de roulatie.
En die ‘noodzaak’ om em elke nacht te moeten dragen is wellicht mijn redding om niet helemaal in de Dark Side vd smartwatches te worden gezogen. Overdag dus de Garmin Crossover om de pols en op een dagje wellness plus in de avond de Shrouded Monster. Zo blijft the Force in balans
Knap als je tot t eind v dit relaas bent gekomen v n WIS die voor elk onnozel ding n passend horloge heeft. Zelfs een wellness horloge
May The Time Be With You