Da's toch raar: gangreserve op een automaat?

Dat moet toch haast wel een record zijn…

Weer zo’n oud topic opgediept. Wel leuk overigens.

Ik vind een Power reserve erg gaaf om naar te kijken. Heb een Meistersinger Unomatik met Power reserve. Staat te koop hier op het forum overigens. Maar die vind ik dus echt heel erg mooi. Het is dat ik liever een Speedmaster heb, anders had ik hem zeker gehouden.

Morgen ruil ik hem in.

Ik vind het ook mooier als de.pr op de achterzijde zit. En precies het ‘probleem’ v n automaat. Een handopwinder kun je opwinden tot ie ‘vol’ Is. Dan kun uitgaan vd specs dat ie het wel 40 uur ofzo vol houdt.
Bij een automaat kun je niet voelen wanneer de veerton volledig Is opgewonden. Dus als je niet actief genoeg bent geweest, weet je niet of ie straks stil gaat vallen als je em weg legt, of dat als je er naar kijkt of ie niet stiekem n paar keer stil.is komen te staan.

Ik kan me trieste verhalen herinneren van iemand met ziekte, waardoor ie geen automaten meer droeg, omdat ze stil kwamen te staan.

@acour_jeroen heel cool… Heb je die al lang?

Al járen! Draagt wel klein hoor. Loopt prima, maar een preventieve service (nu de onderdelen steeds schaarser worden) zou geen gek idee zijn.

Is mij nooit opgevallen @PeterLC, ik zal ‘real-life’ eens kijken of je gelijk hebt of dat de foto vertekent.

De afwijking van een mechanisch horloge wordt mede bepaald door de positie waarin het uurwerk zich bevindt. Dus horizontaal, vertikaal, wijzerplaat naar boven, naar beneden, geeft allemaal andere afwijkings waarden. Bij inregelen moet je dus middelen tussen deze waarden. Dit wordt gedeeltelijk opgeheven door een tourbillon. Een gyrotourbillon heft dit in zijn geheel op. Deze complicaties hebben dus wel degelijk nut.

Je moest eens weten hoeveel topics in het verleden al gestart zijn over het stilvallen van automaten.

Meten is weten en dan is een gangreserve meter uiterst handig!

De mijne met

Heb ook 3 automaten zonder grm trouwens die zich (blijkbaar) prima opladen :wink:

1 like

Nou, dat is geen vertekening hoor… De urenwijzer staat op (zijn positie van) ongeveer 4 a 5 minuten voor half. De urenwijzer staat op dertien voor heel. Het is heel simpel; 1 minutenstreepje voor de urenwijzer komt overeen met 12 minuten voor de minutenwijzer. Volgens die formule zou de urenwijzer bij jouw horloge, op dit moment, bijna twee minutenstreepjes verder moeten staan. Of de minutenwijzer dus 20 a 21 minuten terug.

Het kan goed zijn dat een van de twee wijzers onvoldoende klemt. Een horlogemaker kan (met het goede gereedschap!) heel subtiel de wijzerbusjes een paar kneepjes geven, waarna - na herplaatsing - het probleem niet meer terugkomt.

1 like

Zal er bij gelegenheid eens naar laten kijken. Draag het horloge maar zeer sporadisch.

1 like

[URL=http://s499.photobucket.com/user/phj3/media/IWC005.jpg.html]

[/URL]

Foto van een ex van me. Vond de power-reserve indicatie juist handig bij een automaat, zeker als je hem niet regelmatig draagt.

1 like