Da's toch raar: gangreserve op een automaat?

Ik wil eens iets ter discussie stellen op dit forum. Ben al lang op zoek naar een mooie klok met gangreserve (prachtig ex. van UNION verderop in dit forum, by the way). Maar het valt me op dat 9 vd 10 horloges met gangreserve die op de markt zijn een automatisch uurwerk hebben. En dat vind ik nou zo’n onzin! Wat is het nu van een gangreserve bij een horloge dat altijd “vol power” is, mits gedragen. (elk mechanisch horloge gaat stil staan als hij niet gedragen wordt, dus dat is een open deur…)
De gangreserve is toch juist bedoeld om de drager te waarschuwen: opwinden, anders val ik stil!
Wat vinden jullie?
Wie weet overigens nog een mooi voorbeeld van een HANDopwinder met gangreserve…?

Ik heb twee horloges met gangreserve aanduiding, een automaat (Panerai) en een handopwinder. Voor wat betreft de automaat: ik vind het mooi. Ik ben onder de indruk van het ontwerp en de techniek. Bovendien, ik draag elke dag een ander horloge, en het horloge is dus niet altijd full power.

Hierbij een foto van de handopwinder (eta 7001 caliber) met gangreserve: de Eberhard 8 jours.

Niet zo raar - ik draag mijn Reserve de Marche (Jaeger leCoultre) niet elke dag en vind 't eigenlijk wel charmant, zo’n benzinemeter op het horloge.

Ik denk dat Moser & Panerai het helemaal bij het rechte eind hebben: op de PAM190 en op de Moser Monard zit de gangreserve (in beide gevallen 7 dagen…) op de achterkant… Da’s natuurlijk een uitstekend idee :slight_smile:

De Moser staat op mijn verlanglijstje, maar zal daar, gezien de prijs, ook nog wel even op blijven staan…

Groet
Mark

2 likes

Hallo!

Ik ben de gelukkige eigenaar van de Union. Heb nu ook afgevraagd wat de zin is van dat leuke wijzertje rechts… Maar na lang peinzen: Ik draag de Union niet iedere dag, dus is het prettig om te kunnen zien ‘hoe lang hij nog mag liggen’ voordat hij weer om moet/mag :slight_smile:

LOL, volgens mij staat dat leuke wijzertje op je Union voorlopig strak op “vol vermogen”; ik zou zo’n mooie klok in ieder geval niet meer van de pols doen :smiley: :smiley:

Maar volgens mij sla je de spijker op de kop: als je een horloge niet hoeft op te winden (het gaat tenslotte automatisch) dan is het handig om te zien of 'ie nog voldoende gangreserve heeft (vanwege te lang stil laten liggen, of niet voldoende bewegen); een handopwinder wind je gewoon elke ochtend op, dus daar ben je eigenlijk zeker van dat het uurwerk niet halverwege de dag stopt.
Als ik het goed heb, was het eerste polshorloge met gangreserve ook precies om deze reden een automaat: de Zodiac Autographic (Henrik heeft er zo eentje)

Om op de vraag van Mechaniekje terug te komen: een hele mooie handopwinder met gangreserve-aanduiding vind ik zelf de Dornblüth; een iets goedkoper alternatief is de Davosa Pares:

Groet,
Paul

Maar die PAM 190 is een handopwinder, en dan zou het juist weer handig zijn als de indicator op de voorzijde zit toch :S

Ruud

Mmmmmm, verrekt mooi klokkie! Wat doet dat ding in de losse verkoop…

Da’s persoonlijk… ik wind mijn horloges nooit op terwijl ik ze om heb.
Als ik ze dan TOCH niet om heb, kan de benzinemeter net zo goed op de achterkant zitten, ivm de “cleane” look van de wijzerplaat.

Groet
Mark

Er zijn mensen die zo’n benzinemeter OP de wijzerplaat nou juist het einde vinden :slight_smile: is toch zo Henrik ?
en er zijn een hoop andere complicaties waarvan je je af kan vragen of die nou echt nuttig zijn.
een maandstand, een dag en nacht aanduiding ,een tourbillon, of een jaar aanduiding, daarmee vergeleken is zo’n gangreserve aanduiding misschien nog wel de meest nuttige van het stel ? automaat of niet

groet, André

ik heb 2 automaten, een Seiko 5 en een Mido oceanstar. Maar daar zitten geen gangreserve aanduiding op. Was het maar waar. In mijn ogen is dat supermooi!

Goede vraag van Mechaniekje.
Ik vind een gangreserveaanduiding op een automaat ook overbodig. Maar ja, zoals Andre al aangaf…er zijn wel meer nutteloze complicaties.

Echter, nutteloos of niet…ik vind het wel fraai… mits goed geintegreed op de wijzerplaat

gr,
Hans Mennink

Ik ben het helemaal met Mechaniekje eens, en heb het ook al vaker (al weet ik bij god niet meer in welke draad) hier gesteld: gangreserve op een automaat is een complicatie om de complicatie. Een automaat is juist om niet op te hoeven winden… ik vind het zo onlogisch als de pest en vertik het om er ooit eentje te kopen…

leuke reacties, bedankt. En inderdaad; die Davosa is wel mooi. al vind ik persoonlijk cijfers op elke 2e positie minder mooi, zie liever alles, niets of 3-6-9-12. Maar dat is weer een andere discussie…

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar niemand heeft nog antwoord gegeven op de vraag van "mechaniekje"
Bij een handopwinder weet je dat het horloge na volledig opwinden 48 uur later (als voorbeeld) gewoon stilstaat.
Bij een automaat weet je eigenlijk nooit hoeveel “power” het horloge nog heeft als je hem een dag laat liggen,
Neem bijvoorbeeld een Seiko kinetic. Als dat horloge door dragen geheel is “opgewonden” en het horloge wordt weggelegd, dan kan het horloge ongeveer een maand lopen op de opgebouwde energie.
Als je geen zin hebt om het horloge te dragen en je het vervelend vindt om steeds de datum weer gelijk te zetten, dan kan je op het horloge aflezen hoeveel “power” er nog in zit en je rustig een paar dagen een ander horloge kunt dragen zonder je te bekommeren om het gelijk zetten van de datum (en/of de maanstand, en/of dag en datum en ga zo maar door.

1 like

het is natuurlijk een van de vele complicatie’s. Het nut, wat is het nut van duurste complicatie (tourbillon) ik weet het niet. Het is een mooi stukje techniek.
Mooi voorbeeld van een handopwinder met powerreserve vind ik de Reverso van JLC.
Kijk ook even naar mijn nieuwe post (straks op dit forum)

groet Arno.

Kijk ook even naar dit artikel. De nieuwe Parmigiani Fleurige heeft 70 dagen(!) gangreserve… Uurwerk zit heel anders in elkaar dan een gangbaar uurwerk.

1 like

Ik zie dat ik wel een heel oud topic heb geupdate, dat was misschien nu ook weer niet nodig… Excuus!

Heel gaaf, zag het langs komen inderdaad…

(Hamer)automaat

4 likes

Raising the dead threads… :scream:

:smile:

Prachtige LeCoultre trouwens. edit - wijzers zouden er even af moeten en beter uitgelijnd. :wink: