Da's weer een wat anders(gouden Ulysse Nardin zakhorloge)

Hallo,

recent door een juwelier gevraagd wat gouden zakhorloge te taxeren.
Daaronder deze voor sloopgoud ingekochte Ulysse Nardin. Vond het meteen een geweldig mooi horloge, mooie slanke bouw en uurwerk van sublieme kwaliteit en in nette staat. Hij had wel door dat ik het een mooi horloge vond en gunde me het wel, omdat ik zo nu en dan taxaties doe voor hem. Mocht hem hebben voor ietsje meer dan de geschatte goudwaarde. De kast is gemaakt van 14 karaats geelgoud en voorzien van alle stempels en het stempel van Ulysse Nardin, het uurwerk zit in een binnenkast van een niet edelmetaal, met gravure op het stofdeksel.

Staat is erg netjes, is in november 1953 gegeven aan een medewerker die 25 jaar in dienst was voor een bedrijf. Het is waarschijnlijk nooit gebruikt.
Uurwerkje heeft 16 dieprode robijntjes van flink formaat, centrumrad is gemaakt van goud, ankerrad van staal, balans is een bimetaal compensatiebalans met diepblauwe breuget overcoil spiraalveer. Balanskloof heeft een mooi fijnafregesysteem, alles hoogglans gepolijst. Heb zelden een dusdanig goed afgesteld uurwerk gezien. Perfecte afstelling van alles wat met het echappement te maken heeft. Is meestal wel anders met zakhorloges…
Horloge is ook nog eens erg dun ook, 2 keer zo dun als het dunste zilveren cylindergangzakhorloge wat ik hier heb.

Uurwerkje heeft inmiddels een revisie gehad en loopt voortreffelijk met wat moderne synthetische smeermiddelen. Heb al een mail naar Zwitserland gestuurd om wat meer informatie uit de archieven te krijgen. Wil de stalen veer in de toekomst vervangen door een onbreekbare S veer, maar er is lastig aan te komen omdat deze zo laag is en toch een grote diameter heeft(1 mm hoog en toch 15 mm in diameter). Foto’s zijn van voor de revisie, die van erna volgen nog wel een keer.

Je komt ze niet zo vaak tegen, vond het wel leuk deze vondst te delen.

Bedankt voor het kijken.

Erg mooi horloge inderdaad.
Dat er mensen zijn die zoiets voor de goudprijs wegdoen, dat snap ik nou weer niet. :frowning:

tsja, vaak genoeg mensen die dit niets vinden, of in dit geval er geen verstand van hebben wat ze wegdoen. Meestal is de keuze tussen het geërfde gouden (zak)horloge en een paar honderd euro in het handje snel gemaakt…

Juwelier had hem al apart gelegd en had hem toch niet gesloopt, want had wel door dat het een bijzonder horloge was.

Mijn beste,

'Verandering van spijs doet eten".
Een bijzonder fraai zakhorloge.
Geniet er met volle teuge van!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

't is eigenlijk zonde… dat zo’n mooi kaliber ( dit mag je geen uurwerk meer noemen) achter een deksel verborgen ligt…

Fraai horloge, gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!

Jaa, prachtig zakhorloge! (tu) Bedankt voor het delen.

Mooie vondst hoor, wanneer de binnendeksel ook goud is
dan altijd betere kwaliteit.
De verschrikkelijke goudkoorts heeft behoorlijk toegeslagen in
(zak)horlogeland, deze YN zal in ieder geval bewaard blijven.

Je mailtje zal niet veel opleveren want YN info is niet zo maar
beschikbaar, maar je hebt al een datum van 1953, denk dat het
model niet veel ouder is dan dat.

Wanneer je de juiste dikte van de veer hebt kun je nog wel
aan een veer komen die redelijk in de buurt ligt.

Nb: Een overcoil is een Breguetspiraal, niet beide.

Erg mooi! En wat goed van die juwelier dat ie oog heeft voor de kwaliteit van zo’n horloge en niet de kast sloopt :slight_smile:

Prachtige klok Koen! (tu) Goed dat ie gered is van een eventuele sloop…

Dat is een mooie! (tu)

Groet, Glenn

Geweldig dat deze van de smeltkroes gered is (tu)
Dit soort horloges is Kunst met een hoofdletter imho
en vernietiging is voor mij bijna hetzelfde als een
Rembrandt in de fik steken…

mvg

edit: typo

Bedankt voor de leuke reactie!

Hoor al van diverse kenners dat de kwaliteit vergelijkbaar is met Vacheron en sommigen zeggen dat Ulysse nardin zelf een concurrent van zowel Vacheron als van Patek Phillipe was.

Dit soort horloges zijn vaak uitgereikt voor Philips en zijn afdelingen/takken. Dit komt omdat de buren van Philips Ulysse Nardin was.
Deze is door NV volt uitgereikt, waarschijnlijk een tak van Philips.

Heb al een reactie van Ulysse zelf. Ze willen als ik de foto’s doorstuur wel de archieven natrekken. Helaas sturen ze geen onderdelen of gedetailleerde informatie over onderdelen op. Ze stellen een service bij Ulysse zelf voor, maar dat word me een te duur geintje. Ik zal dus op een andere manier aan de maten moeten komen. Mocht iemand mij aan de maten kunnen helpen, zou ik deze persoon erg dankbaa zijn. Op Ranfft staan wel maten, maar die zijn niet correct.

Met een digitale schuifmaat eenvoudig vast te stellen.

1. Binnendiameter van de veerton.
  2. Hoogte van de veer
  3. Dikte van de veer gemeten aan het rechte stuk achter
    … de eindhaak, of recht buigen, geeft het beste resultaat.
  4. vaststelling soort eindhaak.

Prachtig horloge en topkwaliteit uurwerk. Ulysse Nardin maakte vroeger ook scheeps chronometers en deck watches.
Wees er zuinig op, kom je niet vaak tegen.

Ko

Ziet er zeker gaaf uit!:smiley:

Toch ben ik wel een beetje aan het wachten op de foto’s na je opknapbeurt!:stuck_out_tongue:

Zo, reactie gehad van Ulysse nardin omtrent het jaar waarin het horloge gebouwd is. Volgens de archieven is het horloge in 1941 gemaakt, dus 12 jaar voordat het is gegeven aan de medewerker welke 25 jaar in dienst was.

Hierbij een foto van na de revisie, kast en wijzerplaat is niets aan veranderd, want deze waren al prima. Uurwerk is wel netjes schoon geworden. Het derderad en vierderad zijn van koperkleurig(rosegoud?)meer naar messingkleurig gegaan. Het centrumrad is zo te zien van massief goud. Hij loopt prima op tijd, ben nog een beetje aan het afstellen maar ik denk dat het wel een erg nauwkeurige gaat worden.

Hoi Koen,

Proficiat met deze mooie aanwinst!

Groet Erik