Dat mot nie kunne he?! (Een soort van review)

Dus. Ik was al een tijd op zoek naar een IWC-stijl horlogeband voor mijn Tudor bb41. Waarom? Leer op een duiker? IWC is toch vooral flieger?

Nou… precies al dat bovenstaande. Ik vind de bb41 meer een crossover tussen een flieger- en een fieldwatch. Niet dat het noodzakelijk is om alles in hokjesvte plaatsen… maar toch (slechte foto’s alert!):

Op staal of cordura 99,9% field

Bovenstaande geldt ook voor allerlei nato(achtigen) zoals MNstrap.

Op leer 99,9% flieger

Allerlei banden geprobeerd (bruin, zwart, glad, croco enz)

Puntje paaltje:
Het was het allemaal net niet. Wat zou het dan wel moeten zijn?

1. Beetje grof (dus “rechte” zijkanten)
  2. Croco motief
  3. Niet direct een taper vanaf de lugs (met als grote nadeel bulky bij de sluiting)
  4. Zwart (incl sticksels)
  5. Aangezien 1 tot 4 gauw in de IWC richting gaan… GEEN “nagels” bij de lugs

Al eens contact gezocht met één van de bandenbazen… maar op dat moment niet het juiste materiaal beschikbaar om tot een band te kunnen komen (maar gaat zeker nog wel gebeuren).

Veel zoeken uiteraard. Grote nadeel is dat de exacte stijl die ik zoek vooral aangeboden wordt in 21mm… jammer :frowning:

Denk daarbij aan zoiets:

En dan dus in alkerlei prijsklassen. Maar geeft een goed beeld van de beoogde stijl.

Met dit zoeken wel ontdekt dat een stapje (verjonging) in de band wel ook een wens is. Bij een collega z’n IWC live gezien dat dit een mooi effect geeft van “groffe” rechte band gecombineerd met een niet al te lompe sluiting. Voorgaande lost “punt 3” op.

Goed. Lang verhaal kort: in mijn zoektocht kwam ik terrecht op AliExpress. Normaal klik ik dan gelijk weg… ik word op een of andere manier wat zenuwachtig van die site (zo druk, slecht vertaald, onoverzichtelijk enz). Maargoed… wel twee banden naar mijn wens. Ook nog eens voor belachelijk weinig geld.

De banden:
1.

Band 2 won het op basis van foto’s. Afwerking lijkt gewoon stukken beter.

1. Sticksels iets breder opgezet bij de lugs
  2. Sticksels volgen verjonging beter
  3. Gestanst randje langs sticksels (buitenkant strap)
  4. Gewone gesp

Die witte sticksels moeten we dan nog maar oplossen.

Ik ga het niet meer nazoeken maar prijs was een eurootje of 18 meen ik.

Paar weekjes verder, band binnen!
Afwerking…

1. Sticksels minder breed opzet dan op foto’s site
  2. Sticksels niet heel regelmatig
  3. Sticksels volgen aan de niet gespkant de verjonging niet heel goed
  4. Gestanst randje vrijwel helemaal afwezig

Maar… mooi en zacht materiaal en een mooie gesp (ko m ik zo nog even op terug).

Gauw even een zwarte stift erbij.

Het materiaal en overall uiterlijk geven genoeg voor mij om te kijken of dit (of eigenlijk een betere versie hiervan) dan eindelijk DE band gaat zijn voor de bb41.

Samengevat:
Eerste ervaring AliExpress, goed. Goedkoop en snel, meer verwacht ik niet (dat snel was ik zelfs positief over verrast). Site blijft kut.

Het materiaal, goed voor het geld. Ondanks alle “fouten” t.o.v. de foto’s op de site blijft het bizar dat zo’n relatief nette band gemaakt kan worden voor dit geld. Nota bene inclusief bandentool en banden etui.

Oja. Die gesp zou ik nog even op terugkomen he?
Ik haal even terug IWC STIJL.

wat zie ik daar?!

Nou kom ik bij de topic titel: dat mot nie kunne he?! Ik had de band NOOIT besteld als ik wist dat ie geleverd werd op een “IWC” gesp. In mij zoektocht op een aantal fake artiekelen terecht gekomen, steeds weg geklikt.

Ok. Ik heb niet de illusie dat ik hier wat aan kan doen (communiceren lijkt me gezien de site niet makkelijk). Maar feitelijk heb ik nu onbewust en onwetend een strafbaar feit begaan.

Ik weet niet of ik nog eens bij AliExpress ga bestellen :-1:

6 likes

Dat wordt mee terug naar spanje in de zak van de sint

Lang niet meer gezien hier Bouke :v:

3 likes

Zet nou geen goedkope prul band op een mooi horloge…

3 likes

Al eens nagedacht over een custom made strap? Dan word ie precies zoals jij hem hebben wilt…

Edit: mooi die BB41! (Vooral op staal :see_no_evil:)

2 likes

Staal staat dit schitterende horloge het beste :star_struck:

4 likes

Leuke beschrijving van je zoektocht naar de ideale band voor je horloge. :+1:

Al krijg ik bij een aantal van de bovenstaande reacties het idee dat niet iedereen de moeite neemt om je verhaal helemaal te lezen. :thinking::sweat_smile:

1 like

Er is een IWC gesp te koop hier op het forum.

1 like

Meestal staat het wel in de omschrijving, “branded” ofzo. Op de foto’s zijn logo’s altijd weggesjopt omdat ze anders gelazer krijgen. Verder best wel een oké bandje toch? Inderdaad, hoe doen ze het voor dat geld! :thinking:

Soms loont het wel om iets bij Ali te bestellen, soms is het echt troep. Ik koop wel eens kleine prullaria bij Ali zoals een zaklampje, telefoonhoesje ofzo. Die zou ik anders bij de Action kopen, vermoedelijk afkomstig vanuit dezelfde regio. Nooit ‘branded’ overigens, daar ben ik ook niet zo van.

1 like

Eens. Hoewel ik diet moeilijk "prul"kan noemen.

Jazeker! Zie:

Jep. Maar afwisseling is alles :wink:

Nou hij gaat op een Tudor… Dus beter helemaal geen logo :wink:

Dat ga ik nog eens nazoeken. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben :slight_smile:

2 likes

Erik! Ja lees wel veel maar op het moment wat minder actief met posten en dergelijke. Wel gewoon nog obsessief bezig met horloges in het algemeen :wink:

1 like

Het is imitatie leder en dat doet afbreuk aan het mooie horloge.

Check eens ABP Paris:

1 like

Ken net.

2 likes
3 likes

Ok ok. Eensch. Ik was (/ben) overigens in de veronderstelling dat het wel echt leder is met een nadien aangebracht croco-printje. Maar ik ben gezegend met onwetendheid dus ik geloof je op je woord :+1:

Ik zal ABP concept checken!

1 like

Haha, o ja​:joy::joy:

Mag ik je een duwtje in de juiste richting geven? Leer is mwah…

• staal
  • rubber
  • nato

3 likes

Draag hem 90% vd tijd op staal hoor… daarnaast MN strap en heel af en toe nato.

Dus eens :wink:

Maar leer is ook wel echt vet hoor (vind ik).

2 likes

:point_up:

1 like

De vraag is natuurlijk is het een echte van Iwc zelf ? 🥳

1 like

Vast wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like