Dus. Ik was al een tijd op zoek naar een IWC-stijl horlogeband voor mijn Tudor bb41. Waarom? Leer op een duiker? IWC is toch vooral flieger?
Nou… precies al dat bovenstaande. Ik vind de bb41 meer een crossover tussen een flieger- en een fieldwatch. Niet dat het noodzakelijk is om alles in hokjesvte plaatsen… maar toch (slechte foto’s alert!):
Op staal of cordura 99,9% field
Bovenstaande geldt ook voor allerlei nato(achtigen) zoals MNstrap.
Op leer 99,9% flieger
Allerlei banden geprobeerd (bruin, zwart, glad, croco enz)
Puntje paaltje:
Het was het allemaal net niet. Wat zou het dan wel moeten zijn?
- Beetje grof (dus “rechte” zijkanten)
- Croco motief
- Niet direct een taper vanaf de lugs (met als grote nadeel bulky bij de sluiting)
- Zwart (incl sticksels)
- Aangezien 1 tot 4 gauw in de IWC richting gaan… GEEN “nagels” bij de lugs
Al eens contact gezocht met één van de bandenbazen… maar op dat moment niet het juiste materiaal beschikbaar om tot een band te kunnen komen (maar gaat zeker nog wel gebeuren).
Veel zoeken uiteraard. Grote nadeel is dat de exacte stijl die ik zoek vooral aangeboden wordt in 21mm… jammer
Denk daarbij aan zoiets:
En dan dus in alkerlei prijsklassen. Maar geeft een goed beeld van de beoogde stijl.
Met dit zoeken wel ontdekt dat een stapje (verjonging) in de band wel ook een wens is. Bij een collega z’n IWC live gezien dat dit een mooi effect geeft van “groffe” rechte band gecombineerd met een niet al te lompe sluiting. Voorgaande lost “punt 3” op.
Goed. Lang verhaal kort: in mijn zoektocht kwam ik terrecht op AliExpress. Normaal klik ik dan gelijk weg… ik word op een of andere manier wat zenuwachtig van die site (zo druk, slecht vertaald, onoverzichtelijk enz). Maargoed… wel twee banden naar mijn wens. Ook nog eens voor belachelijk weinig geld.
De banden:
1.
Band 2 won het op basis van foto’s. Afwerking lijkt gewoon stukken beter.
- Sticksels iets breder opgezet bij de lugs
- Sticksels volgen verjonging beter
- Gestanst randje langs sticksels (buitenkant strap)
- Gewone gesp
Die witte sticksels moeten we dan nog maar oplossen.
Ik ga het niet meer nazoeken maar prijs was een eurootje of 18 meen ik.
Paar weekjes verder, band binnen!
Afwerking…
- Sticksels minder breed opzet dan op foto’s site
- Sticksels niet heel regelmatig
- Sticksels volgen aan de niet gespkant de verjonging niet heel goed
- Gestanst randje vrijwel helemaal afwezig
Maar… mooi en zacht materiaal en een mooie gesp (ko m ik zo nog even op terug).
Gauw even een zwarte stift erbij.
Het materiaal en overall uiterlijk geven genoeg voor mij om te kijken of dit (of eigenlijk een betere versie hiervan) dan eindelijk DE band gaat zijn voor de bb41.
Samengevat:
Eerste ervaring AliExpress, goed. Goedkoop en snel, meer verwacht ik niet (dat snel was ik zelfs positief over verrast). Site blijft kut.
Het materiaal, goed voor het geld. Ondanks alle “fouten” t.o.v. de foto’s op de site blijft het bizar dat zo’n relatief nette band gemaakt kan worden voor dit geld. Nota bene inclusief bandentool en banden etui.
Oja. Die gesp zou ik nog even op terugkomen he?
Ik haal even terug IWC STIJL.
wat zie ik daar?!
Nou kom ik bij de topic titel: dat mot nie kunne he?! Ik had de band NOOIT besteld als ik wist dat ie geleverd werd op een “IWC” gesp. In mij zoektocht op een aantal fake artiekelen terecht gekomen, steeds weg geklikt.
Ok. Ik heb niet de illusie dat ik hier wat aan kan doen (communiceren lijkt me gezien de site niet makkelijk). Maar feitelijk heb ik nu onbewust en onwetend een strafbaar feit begaan.
Ik weet niet of ik nog eens bij AliExpress ga bestellen