Date quickset werkt niet meer Tudor Pelagos, tips gevraagd

Beste forumgenoten,

Zoals de titel al omschrijft heeft mijn Tudor Pelagos (blauwe versie, in-house) vandaag een mankement vertoont.
De datum kan niet langer worden verzet via de eerste stand van de kroon, de quickset. Datum verspringt prima om 24:00 uur wanneer handmatig verzet, en heb ook geen achteruitgang waargenomen in precisie.

Kortom, dient een geheel nieuwe servicebeurt plaats te vinden (was mij voorheen zeker nog niet nodig), of is er (bij voorkeur omgeving Den Bosch) een reparateur te vinden die dit probleem zou kunnen oplossen?

Bij voorbaat dank!

2 likes

Klinkt als garantiewerk

Misschien even navragen bij Schaap Citroen in Den bosch?

Zit helaas inmiddels wel buiten de garantie.

Je zou even kunnen informeren bij Wesseling en Vreeker te Alkmaar.
Daar breng ik al mij horloges kan je ook opsturen natuurlijk.

Thanks, misschien die weg eerst inslaan inderdaad. Heb wel de voorkeur om even in persoon langs te gaan, wellicht dat er een soortgelijke horlogemaker hier in de buurt zit.

1 like

:joy: Hou op met ons.

2 likes

Hartelijk dank, nu is in ieder geval duidelijker waar het probleem ligt.
Maak van 2x zeker 10x en hij deed plotseling zijn werk weer.

Een paar keer later deed die het opnieuw niet, om het vervolgens na een paar keer proberen weer opnieuw te doen.

Teken dat de kroonstift aan vervanging toe is, of kan er iets anders mis zijn (of doe ik wat verkeerd)?

1 like

Die slijten echt niet hoor, en hebben niets direct met het datumsysteem te maken. Ik ken dit caliber niet, maar ik denk aan iets simpels zoals een niet goed gesmeerd of afgesteld snelverzetrad. In een ETA is dat een min of meer los liggend rad, dat heel subtiel binnen zijn bewegings-baan gefixeerd wordt door een veertje van boven af.

Wat heel eventueel kan is dat de opwindas een fractie te kort is. Dat levert ook nog wel eens problemen op bij het vinden van de juiste verzetstand.

1 like

Wellicht is er ooit de datum versteld terwijl de wijzers nog in de buurt van middernacht stonden? Dat kan nl. problemen geven met vertanding.

Deed ik ook, tot de laatste Seamaster revisie, waarna ik 4x terug moest voor het herstellen van slordigheden.

Timefix, of Tempus zou ik aanraden.

2 likes

:ok_hand:

Ed is echt een topper. Kan alles van een staande klok tot het kleinste uurwerk dat je kunt bedenken.

1 like

Zeer tevreden over. Bovendien een leuke vent, en zeer schappelijk

1 like

Is na Breitling NL werkplaats-chef geweest te zijn (en fully certified Rolex op Bonaire, 6 jaar lang) helemaal op zijn plek in zijn eigen toko. Ik moet er weer eens langs. :beers:

1 like

Tempus heeft heel lang bij Wesselink en Vreeker gewerkt. Dat is vreemd om te horen. Ik heb veel horloges daar gebracht. Onlangs nog mijn Omega en is een prima service beurt gegeven. Maar je kan een keer pech hebben natuurlijk.

Probleem is inderdaad smering maar juist teveel. Het datumverzetrad komt waarschijnlijk niet naar buiten geschoven om in de tanden van de datumschijf te grijpen en hem te verstellen. Plakt op zijn plaats door iets teveel olie.

Test om dit zeker te weten is eerst langzaam verdraaien in de snelcorrector stand, gebeurt er dan niets => draai de kroon eens snel rond en dan pakt hij wel ineens.

1 like

Hierboven vertellen meerdere zeer ervaren en gerespecteerde horlogemakers een ander verhaal.

Hou eens op met onzin verkopen, alsjeblieft.
Dankjewel.

2 likes

Iemand snapt het niet!!!
Er wordt door verschillende horlogemakers een andere diagnose gesteld

2 likes