Ik heb deze twee kettingen voor zakhorloges. Ik vermoed dat het zilver is maar ik kan de ponsen niet ontcijferen.
Ik heb ze al jaren en voor mij had mijn vader ze waarschijnlijk ook al lang.
Kan iemand me helpen ze te dateren?
En weet misschien iemand waar ze vandaan komen en of het ook echt horlogekettingen zijn?
No. 1 met sleutel en twee onduidelijke aanhangsels waarvan ik ook graag de bedoeling zou willen weten.
Totale lengte ong. 22 cm, de bollen hebben een doorsnee van 1,5 cm en de sleutel is inkl. ring 3,5 cm.
Maar geen haak of wat dan ook om het horloge aan te hangen.
en in detail
No. 2 met aan één kant een grote haak (om ergens aan het vest te bevestigen?) en aan de andere kant een kleine haak (om het horloge aan te hangen neem ik aan).
Totale lengte ong. 50 cm. De twee plaatjes meten elk ruim 5 cm, de grote haak 8,5 cm en de kleine haak inkl. plaat 3,5 cm.
Ik ben benieuwd!
Volgens mij is dat een Chatelaine. Heb je daar al op gezocht?
Een chatelaine is niet alleen een horloge ketting, maar werd ook gebruikt om er allerhande dingen aan te hangen, die je voor dagelijks gebruik nodig kon hebben. Een schaartje, sleutels, etc.
Ze werden vroeger vooral gedragen door vrouwen en waren soms rijk versierd. Als je op google zoekt zie je dat er soms ook hangertjes aan hingen, zoals bij een bedelarmband.
Een soortgelijke ronde bol aan ketting 1 zie je ook op onderstaande foto terug. Misschien had het een praktisch nut of is het gewoon als decoratie.
Succes met de zoektocht.
3 likes
Bedankt voor het duwtje in de goede richting Harry
Ik heb het gegoogeld en kom tot de volgende oplossing:
Ketting 1, pardon Chatelaine 1 
Die twee dingen zijn zgn signetten en de sleutel was al duidelijk.
Chatelaine 2
Wat ik vond is dat de grote haak aan de broek werd “gehangen” aan de kleine haak kwam dus het horloge en dat in de broekzak.
Nu nog de datering. Na einde achtiende eeuw als ik het goed begrijp.
Maar hoeveel daarna?
Iemand een idee, suggestie, weetje?
En misschien poets ik mijn exemplaren ooit zo mooi op als @lassale met zijn fraaie exemplaar gedaan heeft.
1 like
Vergeten te vermelden dat het geen eigen foto’s zijn. Helaas. 
Beter niet te veel poetsen aan dergelijke bewerkte oppervlakken, je haalt daarmee ook een hoop detail weg. Wellicht zou je met de “zilverpapiermethode” de oxidatie kunnen omkeren.
https://www.youtube.com/watch?v=BgrFiyrF76U
2 likes