Dateren Omega Speedmaster Apollo XI cal 863

Ik kom er niet via Google uit, misschien heeft iemand hier een idee. Ik probeer mijn Speedmaster Apollo XI met 863 caliber te dateren. Niks belangrijks, maar gewoon een leuk speurtochtje. Ik kom er echter niet helemaal uit.

Het gaat om de volgende klok, met serienummer 4831XXXX:

Als ik kijk op Chronomaddox, lees ik het volgende:

Speedmaster Professional Display Back c.863 First Version:

Starting with a comemorative edition in 1980 marking the 10th anniversary of the Apollo 11 lunar landing Omega used a highly decorated version of the c.863 movement with Côtes de Genéve on the bridge in conjunction with a special crystal display back to show off the movement. In 1987 the Display back model became part of the product line. It is important to note that the casebacks on the commemorative version and versions early in the product run (through at least 1992 - Ref. 3592.5000) do not state Speedmaster Professionalas the example on the right does, but rather states: “Apollo XI - Speedmaster - and First Watch Worn On The Moon” instead…

Ik ga er dan van uit dat het niet de speciale editie is van 1980, maar van de productieserie 1987 tot 1992. Nu is dat natuurlijk nog niet enorm precies. De enige lijsten met serienummers gerelateerd aan jaartallen die ik tegenkom, hebben de opmerking dat de lijst niet klopt voor veel cal 863 Speedmasters. Dat lijkt ook het geval te zijn, want volgens dergelijke lijsten zou mijn Speedmaster uit 1995 komen, wat volgens eerder geciteerde stukje weer niet zou kloppen.

Heeft iemand een bron waar cal 863 gedateerd kan worden?

Dit stukje maakt het productiejaar niet gelijk concreet, maar brengt je in inder geval ook weer in de buurt… Misschien kende je het al:

http://chronomaddox.com/speedy_dial_details.html
en
http://www.chronomaddox.com/omega/articles/ginos_bezels/ginos_bezels.html

Thanks Bert. De website van chronomaddox is enorm onoverzichtelijk, maar ik kan de bandbreedte qua datum wel verkleinen.

Het eerste stukje dat ik citeerde, maakte de bandbreedte 1987 tot 1992.

De dot in het midden van de 70 op de tachymeter zou betekenen dat de Speedmaster maximaal uit 1990 komt (een later model heeft de dot rechtsonder de 70):

De schrijfwijze van Speedmaster betekent dat de klok op z’n vroegst in 1989 is gemaakt:

Ik kom dus op 89-90. Twijfel blijft of deze kenmerken ook op de 863 van toepassing zijn, aangezien de serienummering ook afwijkt. Maar ik ga maar uit van niet :slight_smile:

Veekeren Schreef:

Twijfel blijft of deze

kenmerken ook op de 863 van toepassing zijn,
aangezien de serienummering ook afwijkt. Maar ik
ga maar uit van niet :slight_smile:

Dat weet ik dus ook niet helemaal zeker. Voor mezelf hield ik altijd aan dat de “70 met middenpunt” betekende dat er een 861 in de kast tikt en geen 1861. Maar of ik dat moet uitbreiden met 863 weet ik niet… Als jij het weet hoor/lees ik het graag :slight_smile:

Tsja, ik weet dat ik een Apollo xi heb, en dat daar een 863 in zit. En zoals je ziet, zit de punt bij de 70 in het midden. Meer kan ik er tot nu toe nog niet over zeggen, maar mocht ik toch grootse ontdekkingen komen hoor je het :wink: