Datering Movado

Kan iemand an de hand van deze nummers me vertellen van welk jaartal deze Movado is



werk is een Movado 125

2 likes

Ranfft geeft globaal iets…

1 like

Weet ik
MOVADO look up geeft een heleboel nummers …maar ik kom er niet uit :persevere:

Ik heb thuis het Movado boek en zal er eens in kijken voor je.

1 like

Dank bij voorbaat Bernard :ok_hand:

Dacht niet dat daar een tabel in zat.

Movado is een aantal keer van eigenaar veranderd en de huidige bedrijf heeft maar weinig belangstelling (of know how) ten aanzien van de heritage.

Hier is mijn caseback van een Movado uit 1954 (althans toen kreeg de vorige eigenaar hem). Als ze doortelden zou dat betekenen dat hij in elk geval van voor 1954 is.

3 likes

Heb je ook een plaatje van de voorkant en de diameter? Dit geeft soms ook een indicatie van de leeftijd.



diam is 33.3 mm (als schuifmaat juist meet )

3 likes

Raar toch,daarom ook deze vraag. Bij Movado lookup zie ik het bos door de bomen niet met de nummering /jaartallen die ik zie,misschien is er wel iemand met meer info :face_with_raised_eyebrow: Het boek dus.
De verkoopkanalen die zwaaien wel kwistig met jaartallen van voor 1950 dus…

Het lettertype doet me denken aan de jaren 30 denken, wat gezien het uurwerk ook moet kunnen. Ik ben geen vintage horloge kenner btw.

1 like

30 plus 20 zal er niet ver naast zijn zoals @BH_ al vermelde ,we zien wel wat @Bernard ons kan vertellen

1 like

Zie dat het uurwerk pas vanaf 46 bestaat en tot 61 gemaakt is. De belettering deed nogal art deco aan.

1 like

P. 138 The Movado History van Fritz von Osterhausen

12 likes

Dat is sterk werk Bart ,hartelijk bedankt,weet ik gelijk ook wat het originele bandje was :ok_hand:
NERGENS iets gelezen op het net over dat boek straf je hebt het boek dus thuis liggen :heart_eyes:

2 likes

1e nummer is een 3: verchroomd: blz. 195 van Die Movado History, F. von Osterhausen

3 likes

mooi klok!

jammer dat die vintage altijd zo klein zijn. maar verder super cool om te dragen zo!

1 like

Kan je mij vertellen waarom de aanhechting van de rotor zo’n zigzag-vorm heeft?

1 like

Ik ken er niks van ,beter een pb tje sturen naar @BH_ :wink:

Mooi horloge.

Volgens Ranfft is het werkje inderdaad gebruikt van 1946-1961, waarbij de foto een oudere variant laat zien zonder schokprotectie en nog met een geschroefde balans. Gezien de schokprotectie is het horloge waarschijnlijk van na de oorlog, ik zou zeggen zo 1950. In 1946 werd schokprotectie nog niet veel toegepast. (Mijn vaders Delbana gekocht in 1948 heeft al wel schokprotectie, maar dat hadden nog niet veel horloges die te koop waren).

Met deze lugs mocht hij “Sport” heten :slight_smile:

Ook in de jaren 50 werd er wel teruggegrepen op oudere designs, net als nu.
Je zou hem misschien ouder schatten, maar deze Hamilton is van 1952:

Elgin is ook uit de 50s:

Dit was moderner in 1950:

Ik bedoel te zeggen dat alleen afgaan op design niet heel betrouwbaar is. Gelukkig hebben we Ranfft.

Over de mooie automaat van @BH_ :

Het enige wat ik kan bedenken is dat het een beetje een dempende werking moet geven omdat het een bumper automatic is. Of dat in de praktijk effectiever is dan alleen de aanslagveren lijkt me sterk.

3 likes

Leuke technische info geef je,hartelijk bedankt :ok_hand: ook voor de mooie voorbeelden van verschillende stijlen uit dezelfde periode .