Datering Valjoux 7765 uurwerken

Hayaa

Wie kan mij vertellen wanneer Valjoux precies het caliber 7765 op de markt heeft gebracht,en dan specifiek de (eerste) versie met de kunststof resetlever?

Ik heb op verschillende sites gekeken en er wat boeken op nageslagen,maar de datum van introductie is echt niet éénduidig en loopt uitéén van 1977 tot 1983

Wikipedia zegt:Valjoux 7765 (1978-1998) : 7760 amputé du compteur à 6h…

Ranfft zegt :Remarks 1983-1998 as 7760, without hour counter and day

invenitetfecit.com zegt :What seems to be the ultimate version goes back to 1977: baptized “Chronograph Aviator Sea Diver” it comprises the date at 3 and is equipped with the calibre Valjoux 7765, non automatic version of the Valjoux 7755.

Het gaat dus specifiek om dit model

Mij lijkt 1978 onmogelijk omdat Valjoux het 7750 heeft geproduceerd van '73 tot '75 en toen de productie geheel heeft gestaakt (als gevolg van de quartz crisis). In 1983 zijn ze weer begonnen en toen pas zijn de derivaten gekomen. 1983 lijkt dus aannemelijk, en over het algemeen is Ranfft goed geïnformeerd.

Hier nog een link naar een artikel van Gisbert L. Brunner, een autoriteit op horlogegebied die ook deze datering onderschrijft: The Rise and Fall of the 7750

1 like

Interessant verhaal! Bedankt voor de link.

1 like

+1 !

Heey bedankt voor de info…Zoveel sites zoveel datums.

Dan snap ik toch deze redenering niet.

Nivada Chronomaster Aviator Sea Diver 1977
Die Uhr mit der Tauchtiefenangabe - der Schriftzug ist übrigens eindeutig von der Rolex submariner Ref. 1680 geklaut- ist meine Lauteste, es tickt ein Valjoux 7765 darin. Es handelt sich um ein sehr spätes und seltenes Modell aus 1977.

Bron:uhrenforum.de

http://www.invenitetfecit.com/modeles/chronographe-nivada-chronomaster_en.html

Hoe zeker is die horloge datering. Gisbert L. Brunner is toch wel een autoriteit.

Croton/Nivada is in 1980 ten onder gegaan.

Hier de Heuer catalogus van 1979 waar ref 1611 genoemt wordt die ook een V7765 heeft.

http://www.onthedash.com/Guide/Catalogs/1979_Chronograph_Catalog%28Fr%29/?show=p06.

Hier een 1614 uit 79

Dat zijn vrij duidelijk 7765’s. Het design van die horloges is ook 70-ties. Begin 80 zag het er volgens mij allemaal toch wel wat anders uit. Mocht het verhaal nog kloppen dat Valjoux in '75 is gestopt met productie dan zouden die uurwerken dus op z’n laatst in '75 verschenen kunnen zijn. Ik blijf het raar vinden dat Brunner het zo fout zou hebben.

Volgens Chuck Maddox stonden de 1611/1614/1529/1589 al in 1978 in de prijslijst. vaag.

De V7765 komt iig niet uit 1983…

Gezien de uiteenlopende info op Internet lijkt mij je beste optie om verschillende goed te dateren catalogi door te spitten van de bekende chrono merken op dit caliber, wat je ook al aan het doen bent. Weet je in ieder geval hoe oud het kàn zijn.

Het gaat er meer om dat ik mijn eigen horloge graag zou willen dateren sinds er nul komma niks geen info over te vinden is
Wel over het merk,maar dan pas vanaf 1990…terwijl het merk al sinds 1920 bestaat.

Wat is het merk? Er zijn in de jaren '80 eerder ter ziele gegane merken soms weer gereanimeerd. Niet alle met blijvend succes.

een horloge dateren op zo’n kaliber lijkt me heel erg lastig, zulke standaard uurwerken en ebauches werden in grote aantallen gemaakt en zelfs nadat produktie allang gestopt was lagen/liggen er waarschijnlijk nog duizenden bij de groot- en tussenhandel of honderden in het magazijn van de fabrikanten… genoeg om jaren later nog een paar modellen mee te lanceren.
Dit is met name aannemelijk omdat er jarenlang geen alternatieve nieuwe chrono-kalibers gemaakt werden…dat is in elk geval mijn theorie…

1 like