Datum-en-dag-problemen

Ik kwam onlangs in contact met iemand die een Eternamatic - Porsche design met Valjoux 7750 te koop aanbood. De persoon woont niet te ver bij me vandaan en dat was ook de reden dat ik bij hem langsging. Gelukkig maar!

Een mooi horloge, niets mee aan de hand. Leek het… bij het verstellen van de tijd en doordraaien van de wijzers, ging eerst de datum vooruit en pas op het moment dat de wijzers op ongeveer 10 uur stonden (dus 10 uur later!) versprong de dagaanwijzing.

Uit eerdere berichten o.a. hier op het forum heb ik begrepen dat bij de Valjoux 7750 e.e.a. niet precies gelijk gebeurt. Maar dat er 10 uur tussen zit, lijkt me toch te veel!

Wat te doen? Het horloge staat me wel aan, de prijs is niet ongunstig. Maar je begrijpt mijn dilemma.
Voor wat het waard is: ik heb op dit moment geen reden om aan te nemen dat er een Chinees kloon-uurwerk in zit. Hoewel ik het horloge niet van binnen heb gezien.

Ik noem opzettelijk geen namen en ik weet bijna zeker dat de verkoper niet op het forum zit. Toch, om alle problemen voor te zijn, geen foto van het horloge zelf, wel eentje van het internet (Watchestobuy.com)

Menno

Misschien dat het een en ander bij een beurtje niet goed in elkaar is gezet?

Zitten twee raderen in, één voor de datum en ééntje voor de dag, hebben allebei een vingertje om de schijven verder te duwen. Ofwel staan de wielen niet juist in positie ofwel heeft men de datumcorrectie willen doen, kroon in eerste stand, terwijl de datum aan het ingrijpen was. Daardoor kan een wiel beschadigt zijn of de vinger verschoven op het wiel.
Dus bij een 7750 nooit de datum snelverzetten als de datum aan het veranderen is, tussen 20u en 1u. Bij de nieuwere modellen van de valjoux hebben ze nu een losse vinger geplaatst op het rad.

Bedankt voor de duidelijke info! Nu nog het horloge… Probeer toch nog wel of er ruimte zit in de onderhandelingen. Als het wat wordt, show ik 'm hier natuurlijk!

Menno

lijkt er inderdaad op dat het rad voor datumveretting en dagverzetting niet goed zijn afgesteld.

Gr jan ubels