Ik heb een vraag over de datum functie van een automatisch horloge. Bij mijn nieuw horloge heb ik volgens mij na 8 uur 's avonds de datum nog versteld en wellicht de datum functie beschadigd. Vannacht is de horloge niet naar de volgende datum gesprongen, maar het kan ook dat die nog niet goed naar dag/nacht stond. Als ik in de tijdfunctie sta en de uur en minuut wijzers doordraai langs 12 uur springt de datum wel naar de volgende dag. Is dit een teken dat de automatische datum functie nog werkt of is dit een seperaat proces? Ik ben een beetje bang dat ik de datum functie heb verpest…
Datum verzet lijkt dus nog goed te werken. Kan je hem nu ook nog steeds handmatig verstellen? Dan lijkt alles goed gegaan te zijn. Nieuwere horloges kunnen vaak wel wat hebben, er is dan rekening mee gehouden dat iemand op een minder handig moment de datum gaat verstellen. Moet je natuurlijk niet te vaak doen. Bij oudere horloges kan er wat stuk gaan, door ouderdom van de onderdelen of omdat er geen voorziening voor is.
Waarschijnlijk staat dag/nacht niet goed. Aangezien je de datum 's avonds verzet hebt, verspringt hij pas om 12 uur 's middags. Datum kun je het beste verzetten voor 12 uur 's middags.
Ik doe het op onderstaande wijze:
Ik zet beide wijzers naar beneden op +/- de 6. Daarna datum/dag zetten op 1 dag eerder dan huidige dag. Daarna wijzers doordraaien naar de huidige dag en dan tijd gelijk zetten.
Op deze manier kan het niet fout gaan.
Ik draai altijd eerst de tijd naar 12 uur nacht. Dan naar 8 uur in de ochtend om vervolgens de datum goed te zetten en dan zet ik de tijd goed.
En even off topic, leuke profielfoto heb jij… De man van 6 miljoen! Zo’n pop heb ik nog gehad, toen ik kind wat. Nostalgie
Gaat het om een mechanische automaat of om een quartz?
Het lijkt te gaan om een quartz.
Als het een mechanisch uurwerk is, dan moet het uurwerk even uit de kast, de wijzers er af en de tijd worden versteld tot de datum wil verspringen. Als het zover is de wijzers weer terugplaatsen. Draai nog eens 24 uur door om te controleren of het naar je zin verspringt.
Huh? Kan je uitleggen waarom? Het is toch geen 24-uurs horloge? Of trap ik er nu in met beide bionische benen?
Ik begrijp uit openingspost dat datum verspringt om 12u ‘s middags. Is jouw oplossing dan niet wat rigoreus? Ik zou zeggen horloge twaalf uur vooruit zetten en ‘probleem’ is opgelost.
Hahaha Nee die bedoel ik niet… Was vroeger in de jaren '70 'n serie op tv.
Om de hoeveel uur verspringt een datum per dag?
Bij ons is dat om de 24 uur. Dus zet je de wijzers er op als de datum verspringt. Je zet de wijzers dan op 00.00uur. Als je dat gedaan hebt om 16.00uur 's middags dan draai je de tijdinstelling 16 uur met de klok mee.
De datum verspringt dan om 00.00uur 's nachts.
Dit is de juiste manier die Thijsie hier aangeeft.
Overigens als achtergrond informatie, op het verstel rad, (dit rad draait in 24 uur 1 keer rond), zit een pin die, in de kartelrand die aan de binnenkant van de datumschijf zit, deze datumschijf als het ware beweegt naar de volgende positie, vervolgens zit vlak daarnaast een arm met een v vorm aan het uiteinde, die middels een veer, (de boobytrap onder de wijzerplaat), in een van die kartels wordt gedrukt zodat de datum exact wordt gepositioneerd en vervolgens netjes voor het venster komt te staan.
Als deze pin al bijna of gedeeltelijk in een kartel is, dan kan het handmatig verstellen van de datum schade aanrichten.
Advies, is om de datum pas handmatig te verstellen als de datum is versprongen is ruim na middernacht en dat varieert per horloge, om zeker te zijn zou ik 3 uur na verspringing pas de datum handmatig verzetten. En als laatste op of omstreeks 18.00 tot max 19.00 uur, dus voordat de dag is afgelopen.
Dan is het toch een kwestie van de wijzers gewoon 12 uur doordraaien?
We praten langs elkaar heen. Geeft niet.
Maat de tijd verstellen na 8 uur 's avonds mag natuurlijk altijd als je maar met de klok meedraait.
Terug draaien kan, maar lees inbreng @vinwat.
Bij een horloge met snelverstel kun je gewoon met uitgetrokken kroon de tijd verstellen.
Maar niet door gebruik te maken van de snelverstel. Daarvoor geldt weer het verhaal van @vinwat.
je haalt de woorden uit mijn toestsenbord
Bedank voor de antwoorden. Ik denk dat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest. Het gaat me niet meteen om het stellen van de datum maar of de functie nog automatisch verspringt. Maar dat ga ik vannacht ook zien natuurlijk. Ik was bang dat ik afgelopen nacht nacht deze functie (verstelrad) vernield had.
Als ik zelf de tijd aanpas en 24 uur draai dan verspringt de datum wel naar de volgende. De vraag is of dit dan ook betekent dat hij dit automatisch zelf ook doet rond middernacht of is het verstelrad een ander werkje/proces in het uurwerk?
Nee, dat is geen ander proces, als je handmatig 24 uur door versteld, en de datum verspringt, dan moet dat ook automatisch verspringen. het rad dat de datumring moet verstellen is gekoppeld aan het uurwerk en bij handmatig verstellen worden dezelfde raderen in beweging gebracht.
Dat wordt een latertje