Als ik de keuze heb, kies ik zonder datum, maar soms heb je de keus niet. En soms wil je juist een datum, zoals deze:

Als ik de keuze heb, kies ik zonder datum, maar soms heb je de keus niet. En soms wil je juist een datum, zoals deze:

Mijn beste,
Een horloge met datum vind ik bijzonder prettig.
Wel dient de plaats van de datum (in mijn optiek) esthetisch verantwoord te zijn.
Bij de Tissot prc, op zich een prima horloge, vind ik de datumplaats mismaakt.
Ik zie de plaats van de datum zo, wel vaker op horloges.
Doch het is alsof de datum er alsnog tussen gefrommeld moest worden.

Bij de Longines Conquest mag de datum gezien worden. Mooi gecentreerd!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-
Toen ik eind 2010 horlogegek werd was het voor mij een vereiste dat er zowel een datum- als dagaanduiding op zat, waarschijnlijk nog een overblijfsel van al die jaren daarvoor vrijwel alleen een digitaal horloge dragen. Mij boeide het nog niet zo erg. Later kocht ik ook de Auguste Reymond Horlogeforum limited die helemaal geen dag/datum had. Aanvankelijk vond ik het een prachtig horloge, maar steeds vaker stoorde ik me aan het ontbreken van de datum.
In de hierboven genoemde periode wilde ik òf alles òf niets. Daarna had ik eigenlijk geen bezwaren tegen alleen een datumfunctie en is dit voor mij nu een eis geworden. In mijn werk als docent is het niet bepaald handig als ik niet weet welke datum het is. Maar het moet inderdaad wel de balans redelijk in orde houden. Al mijn horloges hebben nu of een datum op 3 en één op 6. De datum op 6 vind ik zelf de mooiste plaats overigens.
@ Sparks; (tu) (tu) (tu) He-le-maal met je eens, ik begrijp niets van de 16 - 17 - 18 aanduiding.
@ De rest; bedankt voor de input (tu)
Gr. Roel
Ik ben het er absoluut mee eens dat geen datum wat mooier is, maar toch mis ik elke keer als ik een no-date horloge om heb weer die datum functie. Daarom heb ik besloten dat een horloge in mijn collectie best een no-date mag zijn, maar mijn dagelijkse drager moet toch wel de datum kunnen laten zien 
Ook ik bezit horloges met en zonder datum. Ondanks alle elektronische hulpmiddelen (telefoon, computer, Ipad etc.) betrap ik me er zelf op dat ik voor de datum steevast op mijn horloge kijk. Een horloge zonder datum is inderdaad beter in balans maar voor mij dus onhandiger. Ben niet echt een voorstander van horloges met ook nog een dagaanduiding, ook al heb ik hier ook 1 van (Red Monster) maar daar blijft het dan ook echt bij.
Gr,
Ron.
Ik ben denk ik toch wel pro-datum (overtuigend hè ;)). Ik vind een chronograaf met datum op 6 zoals mijn ex-Aqua Terra helemaal prima!

Maar Zenith-style vind ik ook wel te pruimen… En bij een duiker mag ie best op 3, eventueel onder een loepje.
En anders… Doen we toch de datum op 12 op analoge wijze? Zoals bijvoorbeeld hier:
Hmm, met een dergelijke datumaanduiding heb ik niets. Niet zozeer de positie op 12, maar dat de datum met een wijzertje wordt aangegeven. Ik heb ook niets met pointerdate-achtige horloges. Geef mij maar gewoon een draaischijf waarvan maar één datum tegelijkertijd te zien is op de dial.
Als ik de keuze heb, kies ik zonder datum, maar
soms heb je de keus niet. En soms wil je juist een
datum, zoals deze:http://i521.photobucket.com/albums/w337/lencoth/10
46_dscn9702-1.jpg
Prachtig!
Zonder datum vind ik een klokje ook het meest in evenwicht.

Maar toch zou ik liever iets met datum nemen.

Ik heb zo lang een (dag&)datumaanduiding op 3 uur gehad, dat het voor mij iets standaards is geworden. Als ik de datum wil zien, kijk ik automatisch naar de 3. Ook al weet ik dat ie elders zit. Horlogetik?
Hmmmmm… vette Panerai! Hardcore base kan ik enorm waarderen maar secondewijzertje en datum zijn gewoon leuker (tu)
gr. Roel
Datum vind ik zelf ook wel handig. Alleen op een horloge als bijvoorbeeld de MeisterSinger staat dit totaal niet, daar accepteer ik dus vanuit esthetisch oogpunt het ontbreken van een datumaanduiding.
Perfect in balans, mijn favoriete vorm van datumaanduiding:

Het enige dat me aan dat horloge stoort: de maanstand
Perfect in balans, mijn favoriete vorm van
datumaanduiding:
Bij mij juist weer niet. Ik vind een venster weer prettiger. Ik hou namelijk niet van extra centrale wijzers.
Ik ben denk ik toch wel pro-datum (overtuigend hè
;)). Ik vind een chronograaf met datum op 6 zoals
mijn ex-Aqua Terra helemaal prima!http://farm7.staticflickr.com/6028/5983861250_e568
735f69_z.jpg
Esthetisch erg mooi en subtiel geplaatst (tu)
En bovendien vind ik em zo de afleesbaarheid van de subdial niet erg verstoren.
Maar Zenith-style vind ik ook wel te pruimen… En
bij een duiker mag ie best op 3, eventueel onder
een loepje.En anders… Doen we toch de datum op 12 op
analoge wijze? Zoals bijvoorbeeld hier:http://c0369931.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/
10410_MAIN_38.jpg
Voor mensen met slechte ogen wat moeilijker om 1 oogopslag af te lezen. Vind ik persoonlijk een datumvenster prettiger.
Eddy C. Schreef:
…En anders… Doen we toch de datum op 12 op
analoge wijze? Zoals bijvoorbeeld hier:
Voor mensen met slechte ogen wat moeilijker om 1
oogopslag af te lezen. Vind ik persoonlijk een
datumvenster prettiger.
Over de afleesbaarheid kunnen we nog wel eens een boom opzetten, maar op deze manier wordt de balans iig niet verstoord! 
Absoluut met datum en dan het liefst op 3 of 6.
Ik zie alleen dat tegenwoordig de 4 een populaire positie is, volgens mij om het zo ‘onopvallend’ mogelijk een plek te geven. Het mooiste is juist als de datum een geintegreerd onderdeel van het ontwerp uitmaakt. Mooi voorbeeld volgens mij de Pellikaan.
Het mooiste is juist
als de datum een geintegreerd onderdeel van het
ontwerp uitmaakt. Mooi voorbeeld volgens mij de
Pellikaan.
Zeker. Alleen wel jammer dat deze, in de huidige grote kasten en de gebruikte, relatief kleine uurwerken, wel erg in het midden terecht komt.