Datum functie...?

Eigenlijk is een horloge zonder datum vaak meer in balans en dus mooie imho.

Maar… ik grijp het liefst een horloge met datum. Hoe zit dat met jullie?

Groet, Roel

Edit; typo!

Ik heb het liefst een horloge zonder datum, alleen is vaak het model dat ik mooi vind niet zonder datum leverbaar.

Ik houd er geen rekening mee als ik 's ochtends een horloge pak, maar ik kom er op mijn werk wel altijd vloekend achter als er geen datum opstaat. Ik heb trouwens een voorkeur voor de datum op de vier.

Ik heb 1 horloge zonder datum en de rest met en ik betrap me er regelmatig op dat als het het horloge zonder datum draag er toch op kijk en dan ‘irriteer’ dat het er niet op staat.
Voor mij is het denk ik toch een gewoonte geworden terwijl ik natuurlijk ook op mijn telefoon kan kijken.

Het zelfde geldt voor überhaupt het dragen van een horloge. Zonder voel ik me toch soort van ‘naakt’…

Voor werkdagen heb ik het liefst een datum, tijdens het werk toch handig.

In m’n vrije tijd heb ik het niet echt nodig, dus daarvoor heb ik ook horloges zonder.

En als het sjiek moet zijn heb je natuurlijk helemaal geen datum nodig.

Mij maakt het niet uit echt… Bij een chronograaf opteer ik voor geen datum, of hij moet op de 6 staan.

Een datum op de 4 komt er bij mij niet in! :wink:

gr. Glenn

Zonder datum geeft inderdaad een mooier evenwicht op de wijzerplaat, geen datum heeft dan ook mijn voorkeur. Vaak vind ik datumvenstertjes ook belabberd afgewerkt, zeker bij nieuwe horloges, ook de duurdere. Men neemt ook niet de moeite de achtergrond kleur aan te passen aan de wijzerplaat, jammer.
Een schuine datum om en nabij vier uur vind ik een no-go. Ik heb er overeigens wel 1 de Sinn EZM 3, de datum is echter rood op zwart en haast onzichtbaar, ken net…
Een datum die is geaccentueerd (bijvoorbeeld door een loepje :)) vind ik dan wel weer kunnen, maak van zwakte een kracht :smiley:
Blijft wel een item wel of geen datum, ik mis het overigens niet, mijn telefoon, computer, krant enz. vertellen me wel wat de datum is.

Hangt erg van het horloge af, op sommige wijzerplaten vind ik het de balans verstoren, op bijvoorbeeld mijn chronoswiss triple date is het juist de essentie. Feit is wel dat ik te lui ben om de datum 's ochtends goed te zetten waardoor het praktisch nut voor mij nul is.

Horloge zonder datum vind ik vaak mooier. Zoals hierboven al eerder genoemd, beter in balans, niet altijd even mooie afwerking etc… Maar het is toch wel makkelijk…

Geef mij maar horloges zonder datum. Het is toch vrijwel altijd een dissonant op de wijzerplaat. Daarnaast ben ik toch vrijwel altijd te beroerd om de datum goed te zetten als ik een horloge pak, dus wat hij aangeeft slaat toch nergens op :slight_smile:

je moet er toch niet aan denken dat ze op zo’n horloge een datum op plakken?

Groeten,

Martin

Datum op de wijzerplaat kan me esthetisch meestal niet echt storen, tenzij de wijzerplaat als bomvol met info staat. Dan wordt 't wat chaotisch; datum bij 4 vind ik ook minder mooi; klopt gevoelsmatig niet helemaal. Maar ik kijk elke dag wel op de datum en heb ook geen enkel horloge meer zonder; ontbreken hiervan vind ik bijzonder irritant.

Ik ben wel van de datum functie.
Ook ben ik wel gek op horloges met zoveel mogelijk mechanische functies, puur omdat dit dan technisch gezien complexere uurwerken zijn, maarja meestal gaat dat gepaard met een hoge prijs :frowning:

Groeten,

Dimitri

een horloge die alleen de tijd aangeeft is niet van deze tijd,… dus… :slight_smile:

t liefst met datum (en als het even kan met dagaanduiding)

Groet

Herman

Als eertse: leuke foto van een paar knappe klokken!

Dubbel gevoel bij de datum. Eenmaal dragend is het fijn.
Maar als ik eerst de datum door moet draaien voor mn koffie in de morgen…

Voor mij absoluut de datumfunctie.

Krabong Schreef:

Eigenlijk is een horloge zonder datum vaak meer in
balans en dus mooie imho.

Mee eens, maar met de datum op 6 uur i.p.v. 3 uur is een horloge vaak ook nog mooi in balans.

ik heb 1 horloge met de datum op de 6, en dat bevalt mij een stuk beter dan op de 3 of 4 positie…
zonder datum vind ook ik storend gedurende de dag
('s ochtends maakt het mij geen bal uit, maar 's middags wil ik toch die datum kunnen checken om een of andere onzinnige reden)

Ik check de datum altijd rechts onder in mijn beeld.
.
.
.
Ja, onder de tijd :smiley:

Zoals hiervoor meermalen aangegeven zijn horloges zonder datum beter in balans.
Daarom hebben die ook mijn voorkeur.

Maar anderzijds zijn fraai afgewerkte venstertjes niet zelden een aanwinst voor de wijzerplaat. Meestal is daar bij een ‘gross-datum’ wel sprake van.

Datumvenster op een positie zoals bij de 2 of de 4 kunnen ook nog wel, onder voorwaarde van goede afwerking en dat de weergave recht staat. Daaruit blijkt dat men er i.i.g. extra aandacht aan is besteed.
Schuine weergave roept het volgende bij mij de volgende associatie op:
Locatie: horloge-atelier. Leerling vraag aan de meester horlogemaker: Waar moet dat gat voor de datum komen? Meester: Maakt niet uit, doe maar wat je leuk vindt; als het maar niet links tussen de 6 en de 12 is, want dan staat het op z’n kop.

Wat ik echt afschuwelijk vind is datum-aanduiding waarin 3 of soms wel 5 dagen te zien zijn, terwijl een pijltje o.i.d. je vertelt welke van de 3 of de 5 je moet hebben. Als het vandaag de 17e is, dan weet ik echt wel dat die is voorafgegaan door de 16e en de 15e, en gevolgd wordt door de 18e en de 19e dag van de maand.

Ik ben het zó gewend dat het bijna een must is. Ik heb een Explorer 1 en stoor me soms toch dat er geen datum op zit. Maarja, is het is wel strakker/fraaier.

Op mijn werk staat gewoon rechtsboven in mijn scherm de datum, maar als ik geen computer bij de hand heb vind ik het irritant om steeds naar m’n telefoon te moeten grijpen.(Dat ding zit altijd in een jas of tas)