Datum instellen op 24 uurs horloge

Dat je je horloge kunt vernielen door de datum op de verkeerde tijd aan te passen is algemeen bekend,
maar hoe zit dat met een 24 uurs horloge, moet je daarbij
dezelfde tijden aanhouden of zit daar nog verschil in ?

1 like

goeie vraag!

@RobertGerard tja… ik stel een normaal horloge meestal in met wijzerstand vijf over zes ( bijna tegenover elkaar dus )
maar bij een 24 uurs zou dit een hoek van 90Âş zijn,
geen idee hoe dat datumschijf kwetsbare palletje bij een 24 uurs precies staat dan.

1 like

nee ik ook niet dus, kheb een 24uurs Raketa …

Mijn 24 uurs is waarschijnlijk een “gewoon” horloge
met een GMT wijzer waarvan ze de urenwijzer hebben verwijderd,
dus ik denk dat ik de wijzers op vijf over zes kan instellen
( hoek van 90Âş dus ) maar mogelijk zijn er 24 uurs mechaniekjes die speciaal daarvoor zijn gemaakt en een andere datumschijf hebben ook ) tot op heden doet ie 't nog
dus blijkbaar gaat het goed.

1 like

ik doe het altijd om om 18.00… ook nog nooit problemen mee gehad maar ben wel benieuwd!!

Volgens mij (maar correct me if I’m wrong) maakt het niet uit in welke hoek de wijzers staan.
6 uur wordt alleen altijd aangeraden om ervoor te zorgen dat je horloge nog niet in de cyclus zit om datum te gaan wisselen. Dat begint vaak om 8/9 uur en duurt tot 3 uur/ half 4 (heb ik me laten vertellen).
Tussen die tijd zit er een palletje in de datumschijf die hem om 12 uur dus mooi laat overspringen. Als je dan handmatig de datum zou verzetten kun je het palletje laten breken.
Als ik me niet vergis heeft het dus niks te maken met de hoek en zou je bij een 24-uurs horloge om alle tijden kunnen wissen van datum zolang de tijd niet tussen 19:00 en 05:00 uur (om het even ruim en veilig te pakken) is.

1 like

Wat me ook niet duidelijk is, is of e.e.a. nog verschillend is met horloges met alleen de datum en bijvoorbeeld horloges met dagaanduiding,
als ik bijvoorbeeld weet dat een datum aanduiding precies op 12 uur 's nachts wisselt maar de dagaanduiding om half 3 's nachts dan lijkt het me beter om alles pas na 5 uur te verzetten,
maar zonder dagaanduiding zou het vanaf 1 uur toch wel mogen ?

Met dagaanduiding zou ik het ook niet voor 5 uur doen nee, vandaar dat ik ook zei tussen 7 en 5, dan zit je gewoon zeker veilig.
Ik zou het echter met alleen een datumaanduiding nog niet aandurven om het om 1 uur al te doen… En opzich is die paar uur doordraaien ook niet veel moeite…
Maar of het echt kan e.d. zal ongetwijfeld ook liggen aan wat voor uurwerk, door welk merk etc. Maar dat laat ik over aan de experts, dat durf ik niet te zeggen.

1 like

Interassant. Dus als ik de datum wil zetten moet ik het volgende doen:

  1. Het horloge op 6 uur zetten.
  2. De datum op de dag ervoor zetten
  3. Wijzers doordraaien tot de juiste dag en tijd.

Of heb ik dit nu fout… :wink:

@MT043

dat is i.d.d. bij een “gewoon” analoog 12 uurs horloge het veiligste, ( maar het nadeel is wel dat je tijdens het doordraaien
je horloge uit hebt staan, dus moet je de tijd daarna met een ander horloge weer exact instellen,
( wat ook een nadeel is, is dat wanneer je datumvenster onderaan zit dat de urenwijzer om 6 uur boven dat venstertje hangt, vandaar dat ik de wijzers iets verder draai dan positie 6 uur. )

Het hangt ook sterk af van de constructie van het uurwerk… de Valjoux 7750 gaat stuk als je em op het verkeerde tijdstip op een andere datum zet… maar een Eta 2763?.. nee… die niet… want die heeft een verende pal in het datumverstelrad…

Klopt, maar om veilig te spelen doe ik het bij ieder horloge gewoon niet tussen 7 en 5. Het zou maar nét een keer toch een ander horloge zijn die je in je handen hebt omdat je niet goed oplet of wat dan ook…

De veiligste manier blijft m.i:

-Horloge met tijdverstelmechanisme op 12 uur 's middags zetten.
-Met datum verstelling naar “gisteren”.
-met de tijdverstelling doordraaien naar de gewenste tijd van vandaag.

Ik kan zo even niet bedenken waarom dat niet zou werken bij een 24 uurs horloge.

Groet,

Tecco