Datum lens panerai

Hoi ,
Ik kwam net deze foto tegen op het internet

Als ik die foto zo bekijk en vooral de verschillende stadia van het glas vraag ik me ineens af of die lens eigenlijk wel op het glas zit aan de binnenkant of dat die lens IN het glas geslepen zit als een kuiltje (dan zou hij ook minder in de weg zitten voor de wijzers!
Het glas is dik genoeg voor zo’n kuiltje 3,5mm (waterdicht tot 300m) terwijl er ook andere modellen zijn zonder lens met een glas van 2,6mm (ook waterdicht tot 300m)
Wat denken jullie?

groeten dirk

Bij mijn 104 zat hij in het glas, bovenkant was geheel vlak

Ik vond dat totaal niet storend, terwijl ik er bij de gmt wel last van had

Dat bedoel ik eigenlijk niet ;bij mijn 299 is het glas ook vlak aan de buitenkant.
Ik bedoel dat ik denk te kunnen zien op de foto dat daar een stadium van het glas te zien is waarbij de lens al transparant is en het glas zelf nog mat.
Daar trek ik dan de conclusie uit dat er geen lens op het glas zit aan de binnenkant maar dat de lens een deuk is IN de binnenkant van het glas,snap je?

gr dirk

Uhm ik denk dat ik je snap :smiley:

Nooit over nagedacht eigenlijk

Een deuk aan de binnenkant kan geen positieve lens zijn. Ze wilden een positieve lens aan de binnenkant plaatsen, maar de afstand tot de wijzers zou dan te krap worden. Ik vermoed dat ze toen het volgende hebben gedaan. Aan de binnenzijde hebben ze een ronde verdieping uitgeslepen, met een platte bodem, en daarin een positief lensje geplakt wat voldoende bolling had voor de gewenste vergroting. Het lensje is als het ware weggezakt in de glasplaat.

Dat klinkt heel doordacht en slim taaiewillem (tu)
Is inderdaad ook een verklaring voor het uiterlijk van het glas waar 4 op staat :slight_smile:
Dank je voor deze uitleg !

gr dirk

grappig, ik had er btw ook nog nooit bij stil gestaan …:slight_smile:

Aanvulling: Als ze voor het lensje een glassoort gebruiken met een extra sterke brekingsindex, heeft die niet eens zo’n sterke bolling nodig.

welke lens? :slight_smile:

Zo kan je het doen. Maar het is zeker geen probleem om die positieve lens aan de binnenkant te slijpen in het glas zelf.

Rick Schreef:

welke lens? :slight_smile:

http://img.photobucket.com/albums/v474/Rick-Hollan
d/ii-1.jpg

deze :smiley: die de wijzerplaat zo mooi in balans brengt (vind ik dan heh :slight_smile: )

Bert K Schreef:

Zo kan je het doen. Maar het is zeker geen
probleem om die positieve lens aan de binnenkant
te slijpen in het glas zelf.

Ik ga morgen eens bellen met het cervicecenter in Amsterdam!
Op de foto ziet het kuiltje op glas 4 er wel vlak uit zoals taaiewillem zegt.

Maar begrijp ik nu van jou dat je ook een positieve lens kunt slijpen als deuk in de binnenkant van het glas?

er zitten leuke details aan de panerai (het rolletje op de kroonhevel is ook zo’n mooi detail vind ik;zo voorkom je krassen op de kroon denk ik)

Net navraag gedaan bij de horlogemaker van pijnenburg (panerai dealer) en die bevestigde het verhaal van taaiewillem:glas aan de binnenkant voor ongeveer de helft ingeslepen . Daardoor ontstaat een cylindervorige verdieping met een vlakke bodem en daar is dan weer van onder af( aan de binnenkant dus) een lensje ingelijmt .

Een mooie constructie toch?

gr dirk

Niks op aan te merken. Wat ik eerder bedoelde (Moeilijk onder woorden te brengen) een slijpsteen waar een holletje in zit. Als je dan op het glas gaat slijpen blijft er een bol lensje over, met de randen verzonken, en het bolle kopje van dezelfde hoogte als de rest van het glas.
Maar ik dacht te moeilijk, blijkt nu.

Bert K Schreef:

Niks op aan te merken. Wat ik eerder bedoelde
(Moeilijk onder woorden te brengen) een slijpsteen
waar een holletje in zit. Als je dan op het glas
gaat slijpen blijft er een bol lensje over, met de
randen verzonken, en het bolle kopje van dezelfde
hoogte als de rest van het glas.
Maar ik dacht te moeilijk, blijkt nu.

Je legt heb helemaal niet moeilijk uit :smiley:
Zou ook kunnen ,maar is misschien moeilijker na te bewerken/polijsten?

Zo ongeveer maak ik wel eens pinnetjes rond die uit een messengreep steken met een onregelmatige ondergrond eronder (hertshoorn bijvoorbeeld)
Ik maak/draai dan een holgeslepen pen waar ik een sleufje in slijp zodat er "snijvlakken"onstaan die tijdens tijdens het ronddraaien van die pen zo het uistekend pennetje van de greep mooi rond slijpen zonder de hertshoorn te beschadigen ,snap je :wink: