Datum niet uitgelijnd in datumwindow

Beste mensen,
Ik heb een vraagje over mijn Breitling SOH. De datum is niet goed uitgelijnd in het datumvenstertje. Is dit iets wat vaker voorkomt? Ik heb heb mij de horlogemaker gebracht en die zei het “effen” en voor 15piek op te lossen. Het resultaat is echter dat ie zelfs iets schever staat (nu het de 21ste is staat de 2 echt tegen de linkerrand). Volgens de beste man staat ie maximaal afgesteld en moet ik het er maar mee doen.
Ik kan natuurlijk naar de juwelier terug, maar dan ben ik de klok een hele tijd kwijt. Kan ik zelf er iets aan veranderen?

Alvast bedankt…

mmmm, dit is bijna een retorische vraag.
je kunt het zelf niet zomaar beter doen dan die horlogemaker, zeker niet als je nog uit moet zoeken wat “rechtzetten” inhoudt.

wat je wel kunt doen is uitleggen aan de “beste” man is dat slechter maken niet de bedoeling is. de horlogemaker bedoelt waarschijnlijk met maximaal afgesteld:“dit is het beste wat ik ervan kan maken voor 15 EUR”, en ik denk dat jij iets anders in gedachten had.

No cure, no pay?

Ik ben het met Marnix eens. De juwelier verleent een dienst aan de consument en vraagt daar geld voor. Als een reparatie niet correct is uitgevoerd dient de dienstverlener óf kosteloos de de reparatie opnieuw te doen óf de rekening te vergoeden.
Maar in je recht staan en je recht krijgen zijn twee verschillende dingen…

Ik zou er niet zelf aan gaan rommelen.
Het komt ook bij de betere merken voor; ik had een IWC Portugieser 5001 waar de datum ook niet helemaal in het midden stond.

Als 't je stoort, zou ik ermee terug gaan. Beter dat je 'm even kwijt bent, maar weer naar tevredenheid terugkrijgt dan dat je je eraan blijft storen!

Groet
Mark

Wat heeft die daar dan aan gedaan ???

Ofwel is de pal en of veertje die de datumschijf in positie houdt, niet goed .
Ofwel datumwiel die de schijf niet ver genoeg doordraait.
Ofwel wijzerplaat die gedecentreerd is door bv zware klap. Kan men zien aan de opening in het midden van de wijzerplaat, de as moet juist in het midden staan.

Dit zijn ENIGE van de mogelijke en meest voorkomende oorzaken.

Niet hersteld moet je normaal ook niets voor betalen.

MarkV Schreef:

Ik zou er niet zelf aan gaan rommelen.
Het komt ook bij de betere merken voor; ik had een
IWC Portugieser 5001 waar de datum ook niet
helemaal in het midden stond.

Als 't je stoort, zou ik ermee terug gaan. Beter
dat je 'm even kwijt bent, maar weer naar
tevredenheid terugkrijgt dan dat je je eraan
blijft storen!

Groet
Mark

Ik heb uit al dan niet betrouwbare bron gehoord dat een forumlid zijn Patek hiervoor teruggestuurd heeft voor reparatie…

Gelukkig staan de datums in mijn Alpha’s en Parnissen allemaal wel recht* :smiley:

Groeten,

Martin

*snier ter irritatie van mensen die niets liever doen dan deze merken bekritiseren, doch geen uitnodiging om over waterdichtheid te beginnen :wink:

Lijkt mij ook… En van de meester kunnen we het zeker wel aannemen.
Zou anders betekenen dat het venster in de wijzerplaat niet goed is uit gestanst (o.i.d.) Fabricage afwijkingen mag je bij deze merken niet tegenkomen, dus moet het inderdaad iets anders zijn.

Staat hij te veel naar links of rechts. Of te hoog of te laag?

En ben je dat ook vergeten aan de horlogemaker te vertellen?