Beste forumleden,
Ik wil een nieuw of goed functionerend gebruikt quartz uurwerk bestellen voor een Tissot Ballade waar een ETA 955.112 uurwerk in zit. Dit is vrijwel volledig gecorrodeerd. Drie vragen:
- De datum op de Tissot zit op 4 (4.30?). Is deze originele wijzerplaat te combineren met een uurwerk met de datum op 6?
- De afmeting van het uurwerk is 3.9 mm (centraal gemeten, zonder batterij). Moet ik bij het bestellen nog op andere dingen letten (behalve het aantal wijzers natuurlijk)
- Is het vervangende ETA F06.412 exact hetzelfde?
Er is vast voldoende kennis op dit forum aanwezig om mij als beginner verder te helpen.
Peter
Antwoord op vraag:
1: nee, datum zit dan scheef in het venster.
2: hoogte uurrad en minuutpijp in combinatie met de hoogte van de seconde-as zodat de wijzers vrij lopen
3: geen idee, op zaterdagavond ga ik niet meer naar de werkplaats
Datumschijf omzetten naar het nieuwe uurwerk is een alternatief voor een uurwerk met datum op 3 of 6 uur.
Maar punt van aandacht is: waarom is het oude uurwerk gecorrodeerde? Pakkingen of batterij lekkage?
De pakkingen en kroon zou ík zeker vervangen.
2 likes
Dank voor je vlotte en uitgebreide reactie, Horloge24
Toch nog even:
Ik zou denken dat als de datumschijf voor 6u geschikt is, deze ook netjes in het schuine venster om 4u komt (zie foto). In ieder geval is het fijn dat ik de oude datumschijf kan gebruiken.
In antwoord op je vraag: ik zag geen tekenen van batterij lekkage en de corrosie zat diffuus over het uurwerk, dus mogelijk vocht als oorzaak.
Een dekselpakking denk ik gevonden te hebben. Is er standaard ook een pakking rond de stift?
Kroon is vaak de oorzaak van lekkage
1 like