In het weekend is me dat echt te vroeg, en nooit een probleem gehad als ik het pas om 6 pm doe.
Toevallig merkte ik vanochtend op dat mijn Seiko Premier met perpetual calender ook nu weer de juiste datum aangeeft (altijd fijn die bevestiging). Daarop ook direct de VHP gecontroleerd en ook die staat wederom goed.
Ff een zij vraagje,
Weet iemand of de
PULSAR HERENHORLOGE QUARTZ CHRONOGRAAF 43,5 MM PM3193X1
Een draaiende bezel heeft?
Verder: Ja dat van die time window voor bepaalde instellingen daar ben ik vandaag achter gekomen met een naviforce horloge. De dagen in stellen was ff een puzzel maar in de gebruiksaanwijzing stond dat deze niet in te stellen waren tussen 09:00PM en 04:00AM.
Dus horloge ff voor de gek gehouden dat het dus 05:00AM was. Toen lukte het wel.
Ik begin aardig wat te leren over instellingen en begrijpend lezen.
Het is echt nergens te vinden of de bezel kan draaien maar het zou me verbazen als het niet kan. Pulsar is prima spul. Mooi horloge!
Ja kom op zeg. Je kunt toch zelf een horloge uitpluizen? Het is toch geen hogere wiskunde?
Klopt. Na zoeken en nog eens zoeken ben ik erachter gekomen.
Tjonge wat een uitgebreide vraag. Met gelukkig een aantal duidelijke antwoorden.
Zou jij niet ook horloges gaan repareren?
“Ja kom op zeg” avatar is schijnbaar wel hoge wiskunde.
Wie ik?
Eerst even een cursusje dunkt me.
Dit is pas echt een datum-stoornis - een horloge zonder datum-opening in de wijzerplaat, maar wel met het hele datummechanisme op zijn plek. Zonder de datumschijf, dat dan weer wel. Compleet bizar - laat dan al die onderdelen weg!
Net opgehaald door de eigenaar, dus zal het merk niet vermelden. Maar ben dit vaker tegengekomen bij 2824-2’s.
Wat je hier ziet, zit dus direct onder de wijzerplaat.
Ow geweldig. Applaus. Net zo lang zoeken tot je iets vind. Man man man.
Mischien zonder datum.
Ja jij!
Of was jij dat niet die ook gereedschap kocht voor horloges?
Beste Manu,
Negeer wat de andere leden hier zeggen. Ze lopen met je te dollen. Er zijn drie soorten horloges. Skere horloges die maar 1 datumschijf hebben voor 31 dagen. Die zijn dom. Die moet je aan het begin van lange maanden steeds even goed zetten.
Dan zijn er wat luxere horloges met een annual calendar. Hier zit een stapeltje van 12 datumschijven in die per maand wisselen, zodat het horloge een jaar lang de juiste datum aangeeft. Dat mechanisme is ooit door de bekende Zwitserse horlogier Wur Litzer bedacht.
Dan zijn er perpetual calendars. Daar zit een stapel van 1200 datumschijven in die 100 jaar lang automatisch wisselen. Die horloges zijn wel wat dikker, maar het scheelt een hoop gekloot. Tenzij je ze stil laat vallen, dan moet je helemaal terug bladeren naar de juiste datum.
Zit de butplug hoog vanavond?
Dan heb je deze nog: Kinetic perpetual.
Stopt met lopen na 24 uur stil liggen, maar de datum loopt gewoon door en weet óók wanneer het een schrikkeljaar is. (Zie “leap Year” op de dial)
Gewoon weer even schudden als hij stil staat en dan zet het horloge zichzelf nog op tijd ook !
Dat is pas een slim horloge.
Lijkt mij iets voor jou, ben je van al het gedonder af
Hahahahahha Jezus man. Get over it. Ga je horloges alllemaal op datum zetten.
Briljant. En ik snap de hints, mijn stiefvader had ooit een bulderende buizen-versterkte IMA-AMI.
Heb daar eind jaren '70 nog alle labels opnieuw voor zitten typen op de Hermes van mijn vader, uit begin jaren '60.