Wellicht een stomme vraag maar ik vraag het me toch af,
Als ik de datums van mijn analoge horloges goed zet, hoe kan het dan dat deze “doortelt”?
Van de week bijvoorbeeld, februari had 28 dagen maar toch gaf deze de 29ste en de 30ste aan. De 31ste was ik voor.
Mijn digitale horloge doet dit niet en telt meteen goed. (Zal wel komen door het jaartal dat ik destijds ingevoerd had)
M.A.W. hoe weet een analoge horloge of het nou de 30ste of de 31ste is?
Moet ik de datum aan eind van elke maand dan weer goed zetten?
Ook vraag ik me af dat als de datum goed gezet was op een analoge horloge laten we zeggen, 1 maart dat deze nog steeds op 1 maart staat als er al een nieuwe dag is begonnen dus zou deze 2 maart moeten aangeven. Hoe kan dit?
Normale (geen perpetual calendar) analoge horloges zijn dom op dat vlak, en blijven inderdaad steeds doortellen. Dus ja, op het einde van maanden die korter zijn dan 31 dagen zul je de datum zelf manueel moeten bijstellen.
Wat je tweede vraag betreft moet je bij analoge horloges ook oppassen met 12 uur 's middags en 12 uur 's nachts. De datum wisselt maar 1 keer per 24 uur namelijk. Als jij het horloge 's middags op 14 uur zet maar je zet het eigenlijk op 2 uur 's nachts dan loopt de datumfunctie dus een halve dag verkeerd ten opzichte van de werkelijkheid.
Zoals aangegeven hebben sommige analoge horloges een perpetual calender. Deze doet het dan automatisch, verder zal je bij de maanden met minder dan 31 dagen de datum goed moeten zetten.
Daarnaast heb je ook nog horloges waar de datum uit 2 afzonderlijke ‘rollen’ bestaan, die mag je dus elke maand corrigeren, voor je het weet is het namelijk dan ineens de 39e
Oudere generaties digitale horloges hebben niet altijd een jaartal om in te voeren en dan moet je handmatig corrigeren bij een schrikkeljaar. Lang geleden had ik een digitale Casio die altijd van 28 februari naar 1 maart sprong, dan moest je m zelf even op 29 februari zetten bij een schrikkeljaar en een dag later ging ie dan alsnog naar 1 maart.
Bij analoge horloges heb je soms een zogenaamde Quickset, daarmee kun je de datum vooruit draaien zonder dat je steeds 24 uur de wijzers vooruit hoeft te draaien. Bij elk merk en type horloge werkt dit weer anders. Wel moet je de quickset altijd voor 12 uur in de middag uitvoeren.