Datum verstellen tussen 21.00 en 03.00uur

In de handleiding van mijn bestelde Sinn 103 classic (die ik nog moet krijgen) staat dat je de datum het beste niet kunt verstellen tussen 21.00 en 03.00 uur omdat het uurwerk dan kan beschadigen.
Nu herinnerde ik me ineens dat de juwelier ook zoiets zei toen ik mijn Oris kocht.
Zijn er hier mensen die ook inderdaad schade hebben gehad door dit te hebben gedaan.
Volgens mij zijn er hele volksstammen die dit niet eens weten…

Iedereen hier weet dat :wink:

Ik ben niet iedereen…

Dat is toch niet met elke klok het geval?

Het geldt zeker niet voor alle uurwerken, maar voor alle zekerheid hou ik ook aan, wijzers “onder” kwart voor drie als je gaat verstellen.

Gelukkig nooit schade door gehad. Wel de reden waarom ik 's morgens heel bewust eerst de tijd zet en daarna de datum. Ik sta nooit zo vroeg op dat dat een risico is :z

Hier is reeds een topic over:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,90704,90704#msg-90704

BobT Schreef:

Ik ben niet iedereen…

Dat is niemand :wink:

Dat is toch niet met elke klok het geval?

Nee, maar het ging over een 7750 (derivaat). Dit weten de meesten echt wel c.q. zouden het moeten weten :slight_smile:

Iedereen weet het, iedereen roept het… en wie heeft er al ooit problemen mee gehad?

Ik ga vaak genoeg in de ochtend een klok uit de kluis halen en die zet ik dan meteen goed. Om twaalf uur in de middag verspringt dan de datum, NOOIT een probleem gehad.

Ik weet niet bij welk uurwerk het probleem er wel of niet is. Voor de zekerheid hou ik me bij elk klokje aan die regel.

Ook m’n digitale :+

El penumbra Schreef:

Iedereen weet het, iedereen roept het… en wie
heeft er al ooit problemen mee gehad?

Persoonlijk heb ik er nooit problemen mee gehad, ook omdat ik de gebruiksaanwijzing lees. Sommige uurwerken hebben er geen enkel probleem mee (weet ik uit ervaring), andere kennelijk wel.

Er zijn uurwerken, zoals de 7750, waar het verstellen tussen bepaalde tijden wordt ontraden. Als je onoplettend dat wel probeert te doen, voel je een zeer duidelijke weerstand in het mechaniek. Misschien ben ik geen held, maar als ik een dergelijke weerstand bemerk, denk ik dat het beter is om niets te forceren. Maar ik ben een leek. Wel heb ik de vraag bij gelegenheid aan meerdere horlogemakers voorgelegd en die zeggen: niet doen. Dat is voldoende waarschuwing voor mij, ik ga er heel bescheiden van uit dat zij het uiteindelijk beter weten dan ik :wink:

Voor elk kaliber met snelverzet van datum en/of dag die ik tot nu toe heb gezien geldt een dergelijke regel. De tijdsperiode varieert wat.

Vahalis Schreef:

Voor elk kaliber met snelverzet van datum en/of
dag die ik tot nu toe heb gezien geldt een
dergelijke regel. De tijdsperiode varieert wat.

Er zijn echt uitzonderingen :wink:

marnix.moed Schreef:

Ik weet niet bij welk uurwerk het probleem er wel
of niet is. Voor de zekerheid hou ik me bij elk
klokje aan die regel.

Ook m’n digitale :+

Stemvorkhorloges hadden een plastic datumring en die tandjes waren nogal kwetsbaar en braken snel af als je tijdens de bewuste tijd het horloge wilde verzetten.

Een echt technisch exposé kom ik nog steeds niet tegen.
Eigenlijk alleen waarschuwingen in de categorie van “niet doen, voor je eigen bestwil”.
Dat vond ik als kind en als puber al moeilijk te pruimen en nu eigenlijk nog steeds.

grootmokum Schreef:

Een echt technisch exposé kom ik nog steeds niet
tegen.
Eigenlijk alleen waarschuwingen in de categorie
van “niet doen, voor je eigen bestwil”.
Dat vond ik als kind en als puber al moeilijk te
pruimen en nu eigenlijk nog steeds.

Nu ben ik ook redelijk eigengereid, dus mijn volgorde is: ik merk weerstand in het uurwerk, ik concludeer dat het waarschijnlijk beter is niet te proberen om te winnen van het uurwerk en pak er dan de gebruiksaanwijzing bij. Heb de neiging de gebruiksaanwijzing achteraf ter controle te lezen :slight_smile:
Als daar dan staat niet doen, doe ik het niet! Andere uurwerken, zoals de GO die ik nu aanheb, daar kan je dit straffeloos mee doen. Dus het zal wel ergens in de constructie zitten, maar dat begrijp ik als relatieve leek toch niet.

P.S. Soms luister ik wel voor iets te proberen. In de krant stond vanavond dat er een bepaalde partij zalm door salmonella besmet is, waaronder een batchnummer dat ik gisteren bij de supermarkt heb gekocht. Die breng ik morgen braaf terug en ga het niet zelf uitproberen :wink:

Dat klopt; ik heb het met m’n RO1 gehad; op het foute tijdstip de datum versteld; daarna werkte de datum niet meer en moest ie naar zijn bouwer terug!

gr.Joep

grootmokum Schreef:

Een echt technisch exposé kom ik nog steeds niet
tegen.
Eigenlijk alleen waarschuwingen in de categorie
van “niet doen, voor je eigen bestwil”.
Dat vond ik als kind en als puber al moeilijk te
pruimen en nu eigenlijk nog steeds.

Hier een draadje met wat technische uitleg: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,297082,297245