Heren,
Waarom mag je bij een automaat de dag/datum niet verstellen tussen 11:00 en 15:00 uur?
Heren,
Waarom mag je bij een automaat de dag/datum niet verstellen tussen 11:00 en 15:00 uur?
Ik dacht dat het niet mocht tussen 23.00 en 04.00?
Heb nooit echt begrepen waarom niet. Ben benieuwd 
Volgens mij heb jij gelijk JTrapman.
Wat ik mij heb laten vertellen heeft het te maken met het feit dat het mechaniek de wisseling van de datum en dag vanaf dat moment, zeg maar 23.00 uur al in gang heeft gezet en dat zou dan “botsen” met de snelverstelling zodat het mechaniek zou kunnen beschadigen, maar ik wacht ook op reacties van mensen die er echt verstand van hebben…
Groet
Herman
Volgens mij heb jij gelijk JTrapman.
Wat ik mij heb laten vertellen heeft het te maken
met het feit dat het mechaniek de wisseling van de
datum en dag vanaf dat moment, zeg maar 23.00 uur
al in gang heeft gezet en dat zou dan “botsen” met
de snelverstelling zodat het mechaniek zou kunnen
beschadigen, maar ik wacht ook op reacties van
mensen die er echt verstand van hebben…Groet
Herman
Volgens mij komt 't daar op neer.
Wat ik meestal doe, is gewoon de tijd helemaal doordraaien naar de volgende/juiste dag/datum. Dus als de datum van 30e naar 31e begint te springen, maar naar de 1e hoort te gaan… dan zet ik em de tijd verstel-stand en draai em net zo lang door totdat ie van de 31e naar de 1e wilt gaan springen. Zet ik meteen em gelijk aan de atoomtijd. Dat mag bij de meeste mechanische klokjes na 2 maanden van mij ook wel.
Wat ik meestal doe, is gewoon de tijd helemaal
doordraaien naar de volgende/juiste dag/datum. Dus
als de datum van 30e naar 31e begint te springen,
maar naar de 1e hoort te gaan… dan zet ik em de
tijd verstel-stand en draai em net zo lang door
totdat ie van de 31e naar de 1e wilt gaan
springen. Zet ik meteen em gelijk aan de
atoomtijd. Dat mag bij de meeste mechanische
klokjes na 2 maanden van mij ook wel.
Ja, dat doe ik ook meestal. Maar… Sinn geeft bij de horloges een interessant boekje uit. Ze stellen voor dat je je horloge doordraait tot 04:00 en dat je dan de datum/dag verstelt, waarna je je horloge doordraait op de juiste tijd van die dag. (Ze gaan er blijkbaar van uit dat je je horloge niet tussen 00:00 en 04:00 om doet).
Wat ik meestal doe, is gewoon de tijd helemaal
doordraaien naar de volgende/juiste dag/datum.
Dus
als de datum van 30e naar 31e begint te
springen,
maar naar de 1e hoort te gaan… dan zet ik em
de
tijd verstel-stand en draai em net zo lang door
totdat ie van de 31e naar de 1e wilt gaan
springen. Zet ik meteen em gelijk aan de
atoomtijd. Dat mag bij de meeste mechanische
klokjes na 2 maanden van mij ook wel.Ja, dat doe ik ook meestal. Maar… Sinn geeft bij
de horloges een interessant boekje uit. Ze stellen
voor dat je je horloge doordraait tot 04:00 en dat
je dan de datum/dag verstelt, waarna je je horloge
doordraait op de juiste tijd van die dag. (Ze gaan
er blijkbaar van uit dat je je horloge niet tussen
00:00 en 04:00 om doet).
Huh? Dus voor het slapen op 30e om 22:00 ofzo draai je de wijzers door tot 04:00. Dan is de wijzer al versprongen naar 31e. Daar de datum/dag verschuiven naar de 1e en dan de tijd weer op 22:00 zetten…?
Of bedoelen ze in de ochtend op de 31e om 07:00 ofzo de datum verstellen? Maar dan hoef je de wijzers helemaal niet naar 04:00 te zetten, om veilig de datum te verstellen.
Volgens mij mis ik iets.
Overdag ben ik meestal druk bezig en vergeet ik het totaal om de datum goed te zetten. Dus meestal verzet ik em op de eerder beschreven manier, uitgezonderd voor februari. Dan draai ik de datumschijf idd na 04:00 door. Op mijn manier hoef ik de datumverstelstand heel weinig aan te spreken. Alleen wel ongeveer om de maand effe 24 uur doordraaien.
Als je een automaat hebt met een ETA 2824 uurwerk (wat meestal het geval is)maakt het niks uit wanneer je de datum versteld.
Wat voor automaat zit er in?
Aan mij is altijd verteld, dat je het horloge hamdmatig moet doordraaien tot 7.30h sochtends. Dus nadat de datum is versprongen. Dan de dag/datum goed zetten en op de juiste tijd zetten. Daarna opwinden evt.
Dit geld mi met name voor mijn automaatjes V7750 en ETA 2824-2.
Met betrekking tot de 2824-2 maakt dit volgens de gebruiksaanwijzingen bij de horloges geleverd wel degelijk uit wanneer je de datum/dag versteld. zij adviseren ook de bovenstaande methode.
John
jo Schreef:
Met betrekking tot de 2824-2 maakt dit volgens de
gebruiksaanwijzingen bij de horloges geleverd wel
degelijk uit wanneer je de datum/dag versteld. zij
adviseren ook de bovenstaande methode.John
Bij een ETA 2824-2 is het palletje op het datumwiel mobiel opgesteld,daardoor kan je de datum met de kroon verzetten tijdens de automatische verstelling.
Het palletje heeft een veersysteem om te voorkomen dat er een beschadiging zou optreden tijdens de automatische verstelling met de datum.
OK, wist ik niet 
Bij de Valjoux 7750 serie wordt afgeraden om tussen 20.00uur en 2.00 uur de datum met de snelverstelling te wijzigen.
Hier een foto van een Valjoux 7754 uurwerk, hij staat precies in de gevarenzone.

Het schijfje met de enkele tand bij de 24 wordt door het uurwerk aangedreven en drukt de datumschijf verder.
Als je de kroon uittrekt in stand 1, dan wordt het kleine tandwieltje bij 17 naar de datumschijf getrokken.
Als er nu aan de kroon gedraaid wordt( dus ook het kleine tandwiel ) dan kan de datumschijf eigenlijk niet draaien omdat hij door de schijf met de enkele tand bij de 24 wordt tegen gehouden.
Bij de Valjoux 7750 serie wordt afgeraden om
tussen 20.00uur en 2.00 uur de datum met de
snelverstelling te wijzigen.
Hier een foto van een Valjoux 7754 uurwerk, hij
staat precies in de gevarenzone.http://i223.photobucket.com/albums/dd274/baldinett
e/febr%202011/KGrHqUOKnQE1ReQMfYBNnHogLGz_12.jpgHet schijfje met de enkele tand bij de 24 wordt
door het uurwerk aangedreven en drukt de
datumschijf verder.
Als je de kroon uittrekt in stand 1, dan wordt het
kleine tandwieltje bij 17 naar de datumschijf
getrokken.
Als er nu aan de kroon gedraaid wordt( dus ook het
kleine tandwiel ) dan kan de datumschijf eigenlijk
niet draaien omdat hij door de schijf met de
enkele tand bij de 24 wordt tegen gehouden.
Super duidelijk geillustreerd! Bedankt.
Misschien mogelijk om dat mobiele verhaal van 2006 te illustreren? Ik snap dat systeem van de 2824 niet helemaal.
marnix.moed schreef.
Misschien mogelijk om dat mobiele verhaal van 2006 te illustreren? Ik snap dat systeem van de 2824 niet helemaal.
Dat zal iemand anders moeten doen, ik heb nog nooit een ETA 2824 kunnen bekijken.
marnix.moed schreef.
Misschien mogelijk om dat mobiele verhaal van 2006
te illustreren? Ik snap dat systeem van de 2824
niet helemaal.Dat zal iemand anders moeten doen, ik heb nog
nooit een ETA 2824 kunnen bekijken.
Bij deze dan! 
Okee,
1 Is het datumwiel.
2 Is het palletje wat de datum automatisch verzet na middernacht.
3 Is voor snelverzetting van de datum.
Nummer 2 maakt 1 rondje per 24 uur en palletje zou dan het datumwiel 1 dag verzetten.
Dit palletje is verend indien men dus de snelverzetting 3 zou gebruiken tijdens het automatisch verschuiven van de datum blijft het palletje niet haken achter de tanden van het datumwiel 1.
Omdat het verend is gemaakt zal het niks beschadigen.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Okee,
1 Is het datumwiel.
2 Is het palletje wat de datum automatisch verzet
na middernacht.
3 Is voor snelverzetting van de datum.Nummer 2 maakt 1 rondje per 24 uur en palletje zou
dan het datumwiel 1 dag verzetten.
Dit palletje is verend indien men dus de
snelverzetting 3 zou gebruiken tijdens het
automatisch verschuiven van de datum blijft het
palletje niet haken achter de tanden van het
datumwiel 1.
Omdat het verend is gemaakt zal het niks
beschadigen.Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
http://i667.photobucket.com/albums/vv39/spiderman6
5/eta2824d.jpg
Aha! Hij is dus nog verend ook! Ingenieus!
En ik telkens de wijzers maar door lopen draaien, terwijl 't helemaal niet hoeft!
Bij deze althans. Want door de verschillende caliber aanduidingen die sommige merken hanteren (o.a. Omega) weet ik soms niet wat erin zit. Hierdoor durf ik ze toch maar niet te verstellen tussen 21:00 en 05:00. Meestal draai ik de wijzers zelfs door tot 07:00 voor de zekerheid.
Bedankt voor de uitleg! :)-D
Het gaat om een een 7S36 caliber.
Na de vele uitleg snap ik waar het om gaat.
Het hoe en het waarom is altijd interessant om te weten.
Dank hiervoor.
Groet will.