De datum verzetten, her en der komt het ten sprake hoe je hiermee je horloge kan vernagelen .
Je mag het tussen bepaalde tijden NIET doen omdat je horloge al met de datum bezig is.
Dus, mozaiekje verzet zijn datum altijd trouw als de wijzers 6uur aangeven. Daar zit ik.altijd safe.
Maar nu, nu vraag van vandaag.
Bij een quartz of kinetic, mag je daarbij wel altijd datum verzetten?.. of werkt daar het spelletje hetzelfde .
Vertel. Hoe meer technische uitleg erbij hoe lekkerder ik het vind zo op de late avond.
Hangt van het mechaniek af en de ouderdom van het horloge. Sommige mechanieken hebben een voorziening voor de enthousiaste amateur datum versteller, maar zoiets werkt vaak niet meer zo goed na een jaar of dertig. Denk aan bros geworden plastic onderdelen. Dus handigste is om het risico gewoon niet te nemen
Voor kwartshorloges geldt inderdaad hetzelfde als voor mechanische; het mechanisme werkt meestal gewoon op dezelfde manier. Het datumsysteem wordt aangedreven door het uurrad, en of dat uurrad nou door een stappenmotor of door een veer wordt aangedreven doet er niet zo veel toe.
Er zijn ook uurwerken waarbij het geen kwaad kan omdat er een vrijloop in zit zoals bijvoorbeeld een Tissot 2481, en misschien zijn er ook wel kwartsuurwerken waarvoor dat geldt.
Mn pc Seiko caliber 8F32 heeft een 24-uurs GMT-schijf onzichtbaar meedraaien. Deze wordt gebruikt voor de pc.
Maar goed, na het (nogal ingewikkeld) instellen van maand en eerstvolgende schrikkeljaar, hoef je naar de datum niet meer om te kijken tot de 10-jarige batterij vervangen moet worden.
Vaak gehoord/gelezen dat het schadelijk ZOU zijn voor het uurwerk, ik heb hier nog nooit iets van gezien. Fabeltje? Of kan iemand hier bewijs van leveren (als je toch bezig bent, die van de maanlanding zou ik ook wel willen zien)