Waarschijnlijk is er al wel een topic over maar ik kon ‘m niet vinden. Mocht ie er wel zijn, dan haal ik deze weg.
Korte vraag: gisteren kreeg ik m’n NA, een Panerai 3312 met het P.980 uurwerk. Het heeft o.a. een datumaanduiding. Op internet lees ik op fora dat je de datum niet moet verzetten tussen pakweg 21.00 u en 03.00 u, omdat de datumfunctie al tijdig zou voorspannen en je in dat proces schade zou kunnen toebrengen aan het uurwerk. Dat zou voor zo ongeveer alle uurwerken met datumaanduiding gelden.
Ik lees het voor de Panerai niet terug in de handleiding. Weet iemand zeker of het inderdaad klopt dat je tussen die tijd de datum met rust moet laten?
Ja dat klopt wel.
Is voor vrijwel elk uurwerk hetzelfde.
Tussen 22u en 02u doorgaans
Waarom zou je het risico lopen?
Ik zou de datum voor alle zekerheid niet verzetten tussen de genoemde tijdstippen. Waarom zou je ook, er blijft voldoende tijd over wanneer er zekerheid is dat er geen schade wordt veroorzaakt.
Houd voor de zekerheid maar tussen 20:00 en 04:00 aan, zeker als je dag/datum hebt. Gefeliciteerd met je aanwinst @SalvatoreB ; wees er zuinig op!
Bij het pakken van een stilstaand horloge, draai ik de urenwijzer altijd eerst over 12u, om er zeker van te zijn in welk half etmaal het is. Daarna zet ik de wijzers beneden 3 en 9u voordat ik de datum verzet.
Dank voor de reacties allemaal. Verbaast me dat ze het niet in de handleiding zetten. Niet voor iedereen is het immers een bekend fenomeen
Stilstaand horloge draai ik altijd naar 6 uur. Gewoon “in het midden”, niet nadenken “mocht het met deze nou niet tussen 9 en 3, of was het 10 en 2”.
- zet op 6 uur, altijd goed, niet nadenken.
- dan draai ik de datum 1 dag voor de dag waarop ik hem uiteindelijk wil hebben.
- dan draai ik de tijd vooruit tot de datum omklapt en uiteraard de tijd die ik instellen wil.
Je kunt de datum/dag rustig verzetten d.m.v. doordraaien over de 24.00u, als je maar geen snelverzet gebruikt. Dat zijn echt twee verschillende handelingen, die niet samengaan.
Ik hou er ook altijd rekening mee.
Ook doordraaien naar 18:00 /06:00 en dan dd verzetten middels quick set naar de datum voor de actuele datum waarna handmatig de wijzers met de klok mee vooruit draaien naar de juiste tijd en datum de dag erna. Dit doe ik en blijf ik doen.
Echter… een redelijk welbekend horlogemaker hier op het forum, welke een horloge op datum zette van mij sprak ik hierop aan tegelijkertijd met de vraag: kan dit wel/is dit oke? (Stond op 00:10 en werd zeer vlot achteruit terug gedraaid naar correcte datum en gmt).
Antwoord: onzin, kan zonder problemen. Zoniet, is het een waardeloos uurwerk.
Zo doe ik het ook.
Aangezien er al een aantal gedegen antwoorden op je vraag zijn gegeven, hoef ik je alleen nog maar te feliciteren met je mooie NA. Plaatje?
Pas op.
Dan heeft hij het wel over een true GMT uurwerk. De quickset voor datum is er op de mijne ook niet meer, want je verzet de datum door het heen en weer rollen van de uurwijzer die onafhankelijk verstelbaar is. Dit werkt ook zo op high accuracy quartz zoals specifiek de 9F85 en A660 die ook een onafhankelijke uurwijzer hebben. Die kun je ook naar believen heen en weer rollen, want de datum gaat zowel voor als achteruit mee.
Dit geldt dan weer niet voor een caller GMT uurwerk. Voor caller GMT uurwerken geldt hetzelfde als voor reguliere uurwerken met quickset voor de datum, namelijk niet doen tussen 08:00 en 04:00. Dan heb je een grote marge genomen die ook rekening houdt met alle goedkopere dag datum uurwerken.
Het verzetten van datum/dag gebeurt door wielen en palletjes. Bij de oudere uurwerken zijn de palletjes niet verend aangebracht. Dan vraag je om ongemak als je toch gaat snelverzetten. Vaak zijn de palletjes verend aangebracht. Dan is het geen probleem en kun je zelfs bij een uurwerk waar geen snelverzet op zit toch vrij snel de datum verzetten. Draai naar 01.00 over de 12. Draai terug naar 20.00 u en weer terug over de 12 naar 01.00 u.
Hoe zit dat bij seiko 7a/ 4r uurwerken? Weet je dat zo? Daar staat het advies sowieso in de boekjes.
Nee, dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Hier net zo ![]()