Datumloep extra

Hallo Horlogeliefhebbers,

Enige tijd geleden had ik 't met jullie over het verwijderen van een datumloep van een Marathon. Wel, dat is inmiddels gebeurd. Door Richard van Druten uit Wijk bij Duurstede. Klein klusje. Glas eruit, verwarmen en 't laat los. Bijgaand het resultaat. Richard doet in horlogeglazen; heeft een etage vol met alle maten en soorten. Mocht je er een nodig hebben: info@horlogeglazen.nl.

Ik vind dat de SAR ervan is opgeknapt. Datumloepjes horen niet op duikerhorloges thuis, vind ik. Wie DAT heeft uitgevonden… :wink:

De SAR is een puik horloge. Of 't beter is dan bijvoorbeeld – laten we zeggen – het SEIKO Black Monster, of de SKX 007, tja, daar vraag je wat. Laten we 't daar de volgende keer maar 's over hebben…

Groet,

Johan

Johan,

Erg mooi horloge, ook ik houd niet van die loepjes.

Veel plezier ermee

(misschien een idee om de gegevens van de zaak in horlogeglazen te posten bij ervaringen met verkop0ers zodat we de gegevens later terug kunnen vinden)

Mijn beste,

Zeer geslaagd zo te zien. (tu)
Zonder loep toont het horloge zijn ware gedaante. En die schoonheid mag gezien worden.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

j.haringsma Schreef:

Ik vind dat de SAR ervan is opgeknapt.
Datumloepjes horen niet op duikerhorloges thuis,
vind ik. Wie DAT heeft uitgevonden… :wink:

Ik weet het nog niet, het is nu toch een beetje kaal…

Maar goed: als het er zo af is, kan het er ook weer zo op:D
Hartelijke groeten van een tevreden Rolex Sub drager(:smiley:

tjvreeken Schreef:

j.haringsma Schreef:

Ik vind dat de SAR ervan is opgeknapt.
Datumloepjes horen niet op duikerhorloges
thuis,
vind ik. Wie DAT heeft uitgevonden… :wink:

Ik weet het nog niet, het is nu toch een beetje
kaal…

Maar goed: als het er zo af is, kan het er ook
weer zo op:D
Hartelijke groeten van een tevreden Rolex Sub
drager(:smiley:

Mooi Marathon (tu)
Inderdaad loepjes horen niet op een Marathon.

De enige plek waar ze wel horen is een Rolex Submariner.
Kenmerkend,karakterstiek en origineel…

Prima resultaat! Klok knapt er erg van op…

Het nadeel van een loepje is dat je er wel recht voor moet zitten; onder een schuine hoek kun je de datum zonder loepje nog wel aflezen, maar met loepje niet…

Groet
Mark

Ik heb 't er al over gehad, maar het datumloeopje is (samen met de datumschijf) uitgevonden door Rolex in de jaren '40 (volgens mij bij de Oyster). Toen werd plexiglas gebruikt. Dan heb je een heel ander effect. Dat schittert 't niet (zie hier een UN uit de jaren '60 met plexiglas en datumloep).

Maar Rolex heeft 't icoonbeeldmerk ‘datumloep’ vervolgens ook voor andere modellen gebruikt. Waaronder de Submmariner, nota bene een duikhorloge! Tja, dan ga je in de fout, vind ik. Maar zoals iemand 's zei toen mijn Colnago-derailleur roest vertoonde: “Ja dat is wel zo, maar Colnago MAG roesten”. Quod licet Jovi non licet bovi.

Een saffierglazen datumloep heeft dus als nadeel dat 't enorm schittert, het is namelijk een convexe lens. Dat maakt de datum lastig zichtbaar.

Nu, zonder datunmloep is het beeld aanzienlijk opgeklaard, en toont het de Marathon zijn ware gezicht:

Conclusie: het enige merk dat een datumloep mag gebruiken, is Rolex. En dan nog is de gebruikswaarde dubieus…

Groet,

Johan

zo’n loepje zit er niet voor niets op das voor onze blinde medemens.maar vind het zo mooier,

Heeft ie eindelijk z’n jam-pot brilletje af gedaan…
Ziet er top uit! Ik hou ook niet van die loepjes.

Onze blinde medemens heeft horloges die de datum laten horen, of ze klappen het glaasje open, en voelen even, maar dat gaat denk ik niet lukken met een duiker:D

Onze blinde medemens heeft horloges die de datum laten horen, of ze klappen het glaasje open, en voelen even, maar dat gaat denk ik niet lukken met een duiker

ach zo.(tu)