Datumovergang

Goedemorgen hf-genoten,

Ik wil vandaag wat aandacht schenken aan de dag/datumovergang. Ik heb nog niet gek veel automatische horloges in mijn leven gehad en veel kennis van uurwerken heb ik ook niet.

Wat mij absoluut opvalt is dat Seiko áltijd zo’n slome datumovergang heeft. Rond half 11 begint hij al te lopen en na middernacht is de dag pas correct. En dan vraag ik me af: bij het (overigs enige) Zwitserse horloge dat ik had met datumovergang, de Tissot Le Locle, ging dit ‘gewoon’ binnen 5 voor 12 en 12.

En dan vraag ik me af:
Is het een lastig mechanisme om dit zo te maken, is het duur en wordt het uit kostenbesparende overweging niet gedaan of heeft het een andere reden?

Ik stoor me wel aan dit feit dat het bij Seiko zo sloom gaat.
Ik hoor graag wat de reden kan zijn. En even polletje, wat vinden jullie ervan?

• too slow, mamacito
    • don’t care, let er niet eens op

0 stemmers

2 likes

Een snel mechanisme is een stuk duurder en vooral ook een stuk moeilijker af te stellen.
Ik kan enorm genieten van de zachte “tsjiek” die ik soms hoor zo rond 24.00 bij de wat duurdere horloges.

2 likes

Ik vind het zonde. Zo’n Tissot le Locle is pricerange rond de 500. Die heeft het dan weer wél voor relatief geen duur horloge.
Hoewel zij onderdeel van Swatch groep en het daardoor wellicht goedkoper kunnen doen, is Seiko ook een grote speler die eigen uurwerken fabriceert.

Dat het iets met prijs te maken heeft lijkt me sterk, mijn €50 Vostok met 2416b caliber klikt ook gewoon ineens.

2 likes

Niet belangrijk. Ik slaap dan meestal. Het hoort bij dit type uurwerk. En net wat @sq100 zegt: prijs is geen factor, gezien de Vostoks waar ik er ook een bergje van heb.

Ik vind het belangrijker dat het een betrouwbaar uurwerk is en de Seiko’s hebben me nog nooit teleurgesteld.

Het is de aard van het beestje, take it or leave it.
Persoonlijk kick ik ook op een pols-schuddende snock om exact 24:00.

De uurwerken zijn zodanig anders van structuur dat prijsverschil niet veel uitmaakt, imho.
Wellicht gevolg van verschil tussen Japanse en Zwitserse datumwisselfilosofie-ethiek :sweat_smile:

1 like

Ik vind het heerlijk als ik zo om 00:00 een klik hoor en zie dat mn datum over is gesprongen.

1 like

Dat is gewoon slow-horology, dat moet je - net als bij koffie - gaan waarderen. :wink:

2 likes

Koffie heb ik ook altijd al ranzig gevonden :sweat_smile: vervelend vind ik het niet overigens, maar ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind als ie gewoon om 12 verspringt.

1 like

Bij mij fluctueert het, Carrera met ETA 2892-2 tussen 00.30 en 00.55 uur, el Primero tussen 23.58 en 00.00 uur.

Pas na de daadwerkelijke overgaat gaat het horloge pas lopen met de datumovergang? Ik heb er geen verstand van, maar dat lijkt me wel apart

Mijn Grand Seiko Snowflake wisselt om half twaalf alvast ‘half’ van datum zodat je niet eens meer kan aflezen wat de exacte datum op dat moment is. Dat noemen ze dan topkwaliteit. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

De Carrera liep na retour gekomen van een complete overhaul in 2 maanden tijd van middernacht naar 11 uur 's ochtends op dus teruggestuurd en nu lijkt het niet meer uit de pas te lopen.

Heerlijke dat analoge “glijden” rond 12 uur. Maar het moet niet meer dan een half uur duren vind ik.

Ik heb gestemd dat het me niet kan schelen. Daarop geldt een uitzondering: een Rolex (die ik overigens niet heb). Naar verluid moet die exact om middernacht doorklikken naar de volgende dag/datum, en ik zou dan niet anders accepteren. Zoals gezegd, ik heb er geen en dit is dus puur hypothetisch gezever van mij :wink: