Datumprobleem Tissot kaliber 2031

Vette band :+1:
Leuk geheel zo :slight_smile:

Ik meen me te herinneren dat je de datum nooit/zelden goed zet, geen optie om hem zo te laten :sweat_smile::wink:

1 like

Inderdaad ook een optie :laughing: :laughing:
Al moet ik zeggen dat ik bij quartzhorloges nog wel eens de moeite neem, hoeft maar eens in de twee maanden één dagje :smile:

Handleiding binnen; veel magische dingen staan er niet in, maar toch handig om erbij te hebben :blush:

4 likes

Wijzerplaat eraf en goedzetten, succes :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Precies, piece of cake :sweat_smile:

2 likes

@Climholland heeft pas een soortgelijk uurwerk uit elkaar gehaald meen ik?

Erg tof ding hoor
Heb je ook een foto waar de band en ket aan elkaar zitten? Benieuwd!

1 like

Gaat goed komen met dat uurwerk; ik denk alleen graag eerst na over hoe ik iets weer in elkaar moet zetten voordat ik het uit elkaar trek :blush:

Band zit er nog niet aan, er zit een deuk in de rand van de kast bij de bandaanzet, die wil ik er eerst even uit tikken voordat ik de band eraan zet. Maar dan moet eerst het uurwerk eruit, want ik ga niet op een kast slaan waar een uurwerk in zit. Afijn, je kent het wel, het volgordeprobleem :sweat_smile:

1 like

Ja dat is zeker herkenbaar.

Hoop dat het allemaal lukt!

2 likes

Vanmiddag even tijd genomen om de Seastar uit elkaar te trekken.

Eerst de batterij eruit, kastschroeven los en stift eruit (was even pielen; er staat in de handleiding dat je het schroefje niet verder dan 2,5 omwenteling mag losschroeven, maar dan moet je nog aardig trekken om die stift eruit te krijgen).

Wijzers en wijzerplaat eraf:

Afdekplaat van het datumsysteem eraf:

En dan onder de microscoop eens een poosje pielen met de kroon om uit te vogelen hoe dat systeem nou eigenlijk werkt. Er blijkt niks kapot, maar iemand heeft het waarschijnlijk uit elkaar gehad en niet in de juiste stand in elkaar gezet. Ik raap het uurrad en de datumschijf eraf en zet de raderen in de stand volgens de handleiding. Vervolgens datumschijf en uurrad er weer op en het werkt naar behoren. :thinking:

Normaal gesproken laat ik de datumovergang eindigen om twaalf uur, maar dat is hier geen optie. Het duurt namelijk ongeveer vier uur, dus dan zou het om 8 uur 's avonds al moeten beginnen. Daarom laat ik het maar beginnen om 12 uur. Dus ik zet de “urenstapper” in de stand net voor het begin van de datumovergang en monteer de wijzers op 12 uur:

Intussen nog even een deuk in de rand van de kast bij de bandaanzet even een beetje terug getimmerd, en dan kan het uurwerk weer in de kast:

Kastje weer dicht:

Band erop:

En tijd voor een potje bier :innocent: :innocent:

16 likes

Mooi projectje en kundig uitgevoerd zo te zien. Kudo’s…!!

1 like

Knap werk. Ik doe het je niet na. Mooi verhaal hoor.

1 like

Bedankt voor de reacties. Ik voel me met sleutelen aan quartzuurwerken nog steeds wel minder comfortabel dan met mechanische, maar dat gaat wel over als je het vaker doet.

Vandaag meteen om de pols natuurlijk :sunglasses:

11 likes

Mooi met de stalen band :+1:

1 like

Echt heel vet dit horloge, ik had ook ooit een Seastar quartz. Was ook al zo’n mooi ding.

1 like

Mooi Wilko, vintage quartz is het nieuwe zwart! :ok_hand:

1 like

Mooi geheel inderdaad; sluit ook mooi aan op de kast :+1:

Dank je; dat probleem heb ik minder, ik verkoop zelden iets :laughing:

Sst, zometeen vliegen de prijzen omhoog :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like