Datumprobleem Tissot kaliber 2031

Ik heb laatst op goed geluk een lotje horloges gekocht met daarin deze Seastar met een kaliber 2031 aan boord.

Gisteravond even voorzichtig de corrosie van het batterijcontactje gekrabt en een nieuw batterijtje geplaatst, en ziedaar, hij doet het gewoon. :grinning:

Enige probleem is dat de datum elke keer net tussen twee getallen landt. Hij gaat wel netjes een getal verder rond middernacht, maar komt elke keer weer verkeerd uit.

Iemand ooit zoiets gehad? Er zit geen snelverstelling op, dus hij kan niet kapot gemaakt zijn door fout vestellen van de datum :thinking:

Ik heb hem overigens nog geen maand rond gest, misschien dat er ergens een tandje ontbreekt dat hij daar maar een halve dag verspringt.

4 likes

Vet horloge, mooie dial!

1 like

Best een leuk ding inderdaad, ben alleen bang dat hij toch uit elkaar zal moeten om die datum te repareren :grimacing: :sweat_smile:

1 like

Zal waarschijnlijk de datumpal zijn die niet goed functioneert, geen idee hoe dat zit bij dit uurwerk.

2 likes

Goed mogelijk inderdaad. Zag al wel dat dit uurwerk niet 1 tand per dag heeft, dat werkt dus anders.
Maar ik zal er vast niet aan ontkomen om de boel te demonteren. Even denken hoe ik dat ga aanpakken, hoe krijg je bij zo’n raar uurwerk de wijzers weer in de juiste positie gemonteerd :thinking:

1 like

Sorry ken dit uurwerk helemaal niet, wat is er zo bijzonder aan dat je twijfelt hoe je de wijzers er goed op kan krijgen?

1 like

De uren- en minutenwijzer zitten niet gekoppeld. De urenwijzer verzet je door met de kroon te draaien, die klikt per uur verder. De minutenwijzer verzet je “elektrisch” door de kroon ingedrukt te houden, de secondewijzer begint dan hard te lopen en de minutenwijzer gaat mee. De urenwijzer springt vervolgens naar de juiste plek op het moment dat je de kroon weer loslaat.
Als je dus op een willekeurige positie de wijzers verwijderd hebt moet je wel flink puzzelen om ze op de goede posite terug te zetten anders kloppen de uren- en minutenwijzer niet meer ten opzichte van elkaar :thinking:

Misschien is er wel een speciale procedure voor om dat weer te synchroniseren, staat wellicht in de originele handboeken, zal eens gaan zoeken of ik wat vinden kan.

En omdat het instellen van de tijd zo apart gaat, hoopte ik een beetje dat er wellich ook een mogelijkheid is om die datum te synchroniseren. Het lijkt namelijk gewoon te werken, alleen de “nulpositie” klopt niet :thinking:

Dat verzet mechanisme heeft Omega ook gebruikt.
Kun je volgens mij gewoon de uurwijzer verzetten tot de datum verspringt en dan de wijzers op 12uur zetten dan zou het goed moeten zijn.

Betreft de datumschijf als die gewoon goed palt en goed verzet moet je de schijf even 1 tandje verzetten zodat die goed uitlijnt in het venster.
Als je alles zet zoals op de afbeelding hierboven dan zou het goed moeten zijn.

3 likes

Ok, klinkt simpel :grin:

Niet helemaal zeker trouwens of dat plaatje van het datumsysteem klopt, had ik wel gevonden door op 2031 te zoeken, maar er staan ook andere uurwerken tussen.

Heb op ebay een handleiding van de nodige oude Tissot quartz werken gekocht; zou ook het nodige in staan over de 2031. Een kijken of ik daar nog wat wijzer van word voordat ik het ding uit elkaar sloop :grin:
Moet uit de UK komen, hopelijk blijft het niet weer eindeloos bij de douane liggen :grimacing:

6 likes

Het is een quartz :wink:

Ja ik heb alles al geprobeerd, gewoon laten lopen, tijd verzetten; alles functioneert, alleen komt hij altijd precies tussen twee datums uit. :face_with_raised_eyebrow:

Er zit geen snelverzet op de datum, dus rommelen met de datumschijf kan alleen door verzetten van de tijd.

Als je even naar de hierboven geplaatste foto’s kijkt dan zie je dat dit systeem net iets anders werkt dan gewoonlijk.

Ik denk ook dat hij verkeerd gemonteerd is, wat gezien de vertanding van het datumwiel perfect mogelijk is.

1 like

Dat vermoeden heb ik ook :sunglasses:

1 like

Ik ga hem inderdaad wel uit elkaar halen maar ik wacht even tot ik de handleiding binnen heb, wie weet staat er nog een geheime truc in om de datum te synchroniseren :innocent:
(Denk het niet overigens, zal wel ouderwets demonteren worden)

1 like

Eerlijk, ik zou al zeer blij zijn met een handige manier om alles correct te synchroniseren :crossed_fingers:

1 like

Ik ook :smiley:
We gaan het zien :smile:

Tsja… Tissot hè? Succes man, met dit raadseltje. Je krijgt het vast wel weer voor elkaar.
:sweat_drops: :hammer_and_wrench:

1 like

Ik ga ervan uit dat het ook wel weer lukken zal, al zijn quartz uurwerken niet mijn favoriet. Al die gevoelige elektronische componenten trekken als een gek schroevendraaiers aan :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Precies de juiste NOS bracelet erbij gevonden. Denk dat een mooie zwarte leren band eigenlijk mooier is, maar kon deze niet laten liggen :innocent:
Wel typisch 80’s natuurlijk zo’n dun stalen bandje.

.

10 likes