Datumschijf draait niet goed door?

Beste forumleden,

Ik heb een Omega op het oog, maar de eigenaar heeft aan dat de datumschijf niet netjes door draait (slechts 90% of zo), behalve wanneer je de datum handmatig goed zet. Hij schijnt recentelijk geserviced te zijn, dus vraag ik me af waarom dat issue niet verholpen ís. Tekst van de verkoper ;

Is dit een probleem dat iemand iets zegt? Alvast bedankt!

Mvg,

Bram

Ik weet niet of het verzet “springloaded” is.
Anders zou daar het mankement te vinden zijn lijkt mij.

two cents.

Elf.

1 like

Geen idee :grin: Het gaat in elk geval om het 1010 kaliber: http://www.awci.com/wp-content/uploads/watch-tech-guides/Omega-Tech-Guides/Omega-1010-1022.pdf

Het is wel vreemd dat die het wel goed doet met handmatig tijd verzetten.
Het zegt me zo niks maar zou kunnen liggen dat de datumschijf niet helemaal vrij draait, of slijtage aan de tandjes van de datumschijf of aan de datumpal / veer (datejumper/date jumper spring) die laatste zorgt voor de druk zodat de pal precies tussen de 2 tandjes van de schijf staat en dus mooi recht in het venster.

1 like

Zoiets heb ik ook is eerder gehad. Wat de boosdoener was ( volgens de persoon die het gefikst heeft ), diverse onderdelen die waren gebruikt kwamen uit een ander model. Hier en daar wat aan gerommeld zodat het z.g.a weer werkte. Achteraf gezien was het dus een miskoop. Had dus beter verder kunnen kijken na reparatie en de juiste onderdelen was ik uiteindelijk duurder uit.

1 like

Mogelijk bij de service ergens te lange niet originele schroeven gebruikt, en die raken dan ergens een palletje.
bij het losser draaien krijg je dan weer andere problemen met loszittende onderdelen.

1 like

Ik hoor het al: ik laat 'm schieten. Jammer wel: het ís een 176.0521, het zeldzamere broertje van de Baby Ploprof.

Bedankt iedereen!

Kan een simpel veertje zijn dat van zijn plaats geschoten is. Als hij handmatig zonder problemen helemaal netjes verzet kan worden is het in ieder geval de datum schijf niet, of de montage ervan. Als ik al heel lang op zoek zou zijn naar deze klok en de prijs is goed zou ik hem persoonlijk niet laten schieten…

Eén onderdeel bij dit caliber is, wat de datumverstelling betreft, gewijzigd.
Oorspronkelijk was #part 1562 van plastic, dit is later uitgevoerd in metalen uitvoering.
Wellicht is tijdens de onderhoudsbeurt dit niet vervangen?

Met vriendelijke groet,
Inca

Aanvulling op mijn reactie:
In de aanbieding wordt vermeld dat het horloge van 1978 is, dat vervalt mijn reactie.
De aanpassing werd reeds vanaf 1973 toegepast.

1 like

Ik heb eens naar de foto’s gekeken. Lijkt wel alsof de wijzerplaat niet goed zit en iets gedraaid is. Dit kan de reden zijn dat de datum niet netjes staat. Wel erg veel om te stellen d.m.v. pootjes. Zou me niets verbazen als de wijzerplaat geplakt is. Ik betwijfel of handmatig wel werkt. De bezel is dusdanig gedraaid zodat het lijkt alsof hij wel in lijn staat.
Blijf maar lekker vanaf…tenzij hij/zij met betere foto’s kan komen die het tegendeel bewijzen

1 like