Datumschijf niet goed uitgelijnd?

Beste HFers,

Valt deze afwijking in de categorie ‘binnen de marge’ ? Je ziet net de volgende datum om de hoek piepen… Of is de schijf gewoon niet goed uitgelijnd?

Groet,

Peter

ED6334C7-6656-4FB7-A35A-3B44D06AFB9E

Dat lijkt mij niet helemaal goed inderdaad… :grimacing::see_no_evil:

1 like

Dit zou voor mij zeker niet binnen de marge vallen!

2 likes

De uitlijning van een datumschijf (ring) is vastgelegd door de bedrukking daarvan.
Het verspringen van de datum gebeurd d.m.v. een wiel dat in 24uur een maal ronddraait.
Op een andere plaats wordt de ring gefixeerd, zie de foto’s, waar enkele manieren van fixatie zijn weergegeven.

Maar eigenlijk is de datum van TS te ver uit het midden, je ziet zelfs het volgende cijfer al.

2 likes

Bekend issue bij de Seastar.

1 like


Was me nog niet opgevallen, maar hier beduidend minder…

2 likes

Die ziet er niet helemaal lekker uit.

1 like

Het maakt natuurlijk voor het functioneren verder niets uit, maar als je het eenmaal gezien hebt zie je het telkens weer. Met m’n Seamaster had ik ook zoiets met de bezel, gelukkig kon ik hem naar Omega sturen en hebben ze het goed uitgelijnd. Misschien is dat ook mogelijk met jouw Tissot, het is ook een horloge van de Swatch groep.

3 likes

Seastar probleempje. Vroeger in de garage noemden we dat soort dingen een producteigenschap, dat klinkt niet zo kut.
De ruimte tussen het datewheel en de dial is redelijk groot waardoor je onder een hoek onder de dial kijkt.
Heb even geen betere foto, mijne is inmiddels al een tijdje weg.

1 like

Precies Hans! Net nieuw gekocht, dus op naar de juwelier!

3 likes

Dank voor alle tips! Ik ga m retourneren bij mijn juwelier, net twee dagen om de pols! Wellicht licht er één met een correcte uitlijning!

1 like

Succes, ik denk dat het wel goed gaat komen!

1 like

Dyslexie :joy::joy::joy:

1 like

Als ik het goed zie is het tijdstip 9:00 uur. Was dit in de avond of ochtend? Als het in de avond is kan het zijn dat die al bezig was om door te draaien naar de volgende datum namelijk.

Als je dit niet zeker weet zou ik dat eerst nog even controleren.

1 like

Nee. Dit is irritant.

Mijn GM heeft ook een heel beperkte afwijking. Of het hoort zo. Weet ik niet. Maar dit is voor mij nog acceptabel. Meer zou niet acceptabel zijn.

1 like

Bij mijn Orient kan je het onder bepaalde hoek ook zien. Heeft inderdaad ook te maken met de grotere afstand tussen dial en datumwiel. En ook vaak hoe de zon/licht er op staat. Het is bij mij een heel klein vakje.


1 like

Check, doet het in elke positie :flushed:

Heel erg :face_with_raised_eyebrow:

Inmiddels bij de juwelier geweest, deze heeft ook geconstateerd dat het niet goed zit en het horloge terug genomen. Nieuwe is besteld, met als aandachtspunt dat het nieuwe horloge niet hetzelfde euvel (zie voorgaande reacties van leden, het komt vaker voor) heeft.

Wordt vervolgd!

7 likes

Allen, hier de beloofde update!

De bewuste juwelier heeft uit een ander filiaal een vers exemplaar laten komen!

En aanschouw, de datum staat perfect (in elke positie, check) :ok_hand:t2: Zelfs onder een hoek is de naastgelegen digit niet te zien! Volgens de juwelier een ander, wellicht recenter serienummer. Opgelost, blij mee :+1:t2:

Eindelijk genieten van de toverdial en de strakke keramische insert :heart_eyes:

26 likes

Ha, mooi opgelost door de juwelier :+1:t2:

1 like

Goed dat je terug bent gegaan. Anders blijft het altijd knagen.

1 like