ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. er zijn een paar tandjes afgebroken van de datum schijf van mijn certina horloge. helaas wil de fabrikant mijn horloge maker niet het juiste onderdeel leveren. hopelijk zijn er hier mensen met de juiste connecties.
Nieuwe datum module zijn nu van metaal gemaakt , ben bang dat t een compleet uurwerk wordt. Heb het zelf ook aan de hand gehad, heb nog wel een donor uurwerk met je raad t al, gebroken tandjes.
Zal inderdaad een nieuw uurwerk worden, deze schijven zijn geupgrade van plastic naar aluminium.
Naar Certina insturen of via een gecertificeerde horlogemaker zijn je enige opties.
Hugo van Timeparts.nl heeft op zijn site wel verschillende onderdelen te koop staan van Certina. Ik weet dat hij sowieso Seiko onderdelen kan bestellen en daarna leveren naar particulieren. Ik weet het niet zeker en zag het ook zo snel niet op zijn site maar mogelijk dat hij dit ook kan doen voor Certina onderdelen.
past het aluminium schijfje in het originele uurwerk?
Swatch group levert enkel aan door hen erkende horlogemakers die op hun beurt weer geen onderdelen mogen door verkopen.
wat zijn de kosten en tijd ongeveer voor een nieuw uurwerk?
Je horloge zal echt naar Certina moeten er is geen andere optie, en is waarschijnlijk ook nog het voordeligste.
Je kunt hem ook zelf insturen, verzending is gratis en je kunt je horloge zelf aanmelden via Certina website.
Pijzen zijn daar ook te vinden, mechanisch 2-3 wijzers dus €210
https://www.certina.com/nl/customer-service/servicing-rates
heel erg bedankt allemaal. wel erg fijn dat hij nu van aluminium is.
mijn horloge maker krijgt van certina een prijs van 364,50 voor een los nieuw uurwerk. @automaatje. jij was toen € 210 kwijt bij het opsturen naar certina zelf. en toen kreeg je de geupdate aluminium schijven?
Lezen is ook een kunst, Floris gaf aan, aanmelden via de website en opsturen.
ja dat begrijp ik, echter ligt mijn horloge al sinds april bij mijn vast horloge maker. alleen certina kwam steeds niet met antwoord. ik heb al met hem besproken dat op de certina site 210 euro staat. hij geeft aan dat hij hem dan beter weer dicht kan bouwen en ik hem dan zelf opstuur. maar omdat er op de site staat advies prijs. ben ik benieuwd wat automaatje betaald heeft. voordat mijn horloge maker hem voor niets weer in elkaar zet en ik hem voor niets opstuur.
Floris geeft aan dat insturen €210 euro kost , wat bizar weinig is. Wat jou horlogemaker aangeeft wat hij moet betalen zou kunnen kloppen dat durf ik niet te zeggen, ik zou het kunnen controleren na het weekend.
Het gebeurd wel eens dat je minder betaald als
Je het uurwerk instuurt en een nieuwe ( nieuw gemaakte ) terug krijgt voor een gereduceerd bedrag maar vaak zijn dat uurwerken die duurder zijn.
Ben bang dat het gewoon weer in elkaar zetten word en opsturen , ik weet niet wat de prijsopgave in beginsel was van jou horlogemaker?
ik heb er nooit bij nagedacht om hem op te sturen. laat altijd alles bij hem maken. alleen hij gaf zelf ook aan dat dit prijs verschil wel groot is. hij zegt als ze gewoon de datumringen lost zouden uitleveren dat hij onder de 100 wel klaar zou zijn. maar dat maakt verder ook niet uit. als hij voor 210 euro klaar is ist prima. 450 is hij voor mij alleen niet meer waard. maar ik heb een mail gestuurd naar certina en stuur hem wel gewoon op zodra ik hem terug heb dan zie ik wel. maar omdat jij hem ook ingestuurd had met dezelfde klant en ook een nieuw uurwerk gekregen hebt met alu ringen was ik benieuwd.
allemaal hartstikke bedankt. laat wel even weten als er nieuws is.
Ik ga niet openbaar hier op het forum de prijzen van onderdelen of uurwerken noemen maar het klopt wel dat complete uurwerken inkopen voor de horlogemaker vaak duurder is dan doorsturen voor volledig onderhoud door het merk zelf.
Dat komt omdat de goedkopere Swatch Group merken zoals Certina en Tissot gewoon hele scherpe service prijzen hanteren waar je het zelf als gecertificeerde horlogemaker niet voor kan doen.
Verbaasd mij wel als jou vaste horlogemaker Certina gecertificeerd is (dat zal wel moeten anders kan die geen compleet uurwerk bestellen) dat die dit advies niet van te voren geeft.
Als de datum kapot is en bij Certina in het systeem te zien is dat de datumschijven geupgrade zijn en niet los te bestellen zijn dan ga je er toch niet aan beginnen en de klant ruim 4 maanden laten wachten zonder een oplossing.
En dan zou die het horloge ook voor jou kunnen insturen en hoef je dat zelf niet te doen.
In de meeste gevallen adviseer ik meteen al om het horloge door te sturen aangezien dit het voordeligste is voor de klant.
Dan stuur ik hem door, verdien ik er nog een beetje aan voor het doorsturen en is de klant ook blij.